Hej.
Jag skall montera lysrör (LED) i taket på garaget. Jag och elektrikern har inte samma åsikt om hur installationen av dessa bör vara. Armaturen är av den typen att den skruvas direkt i taket. Ser ut som ett lysrör i en diskret armatur. (https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-led-1x18w-1700lm)
Jag vet inte exakt hur många "lysrör" jag kommer installera men vi säger 9 st totalt fördelat på tre rader. Elektrikern anser att jag bör/skall montera en takdosa vid varje armatur för att göra en godkänd installation
Jag själv avskyr takdosor / kopplingsdosor med vita lock! Jag har gått med på att ha en kopplingsdosa på väggen att fördela ut en "tråd" till varje rad armaturer.
Jag frågade varför man behövde kopplingsdosor / takdosor vid varje armatur när man inte behöver det till t.ex. spotlights. Han blev sur och sa både det ena och andra, mellan id**t och dumh**ud fick han ut att kabeln skall ligga i rör, det skall vara dragavlastare, lätt att byta ut och man inte bara kan släppa ned en kabel från taket och att det är stor skillnad på installationskabel och anslutningskabel. o.s.v.

Så nu till min fråga.
Hur gör man en snygg och korrekt installation av dessa utan takdosor och med dold kabel? Vad bör man välja för kabel? Kan man t.ex. inte gå in med t.ex. EKK i armaturen då den är fastskruvad i taket.

Taket kommer består av isolering, ångspärr, glespanel och gips. Man kommer åt isolering och ångspärr ovanifrån. (så lätt att täta ångspärr om man behöver gå igenom den med rör/kabel.

/Thomas
 
För att svara på din fråga så måste man veta exakt hur armaturen se ut.
Var finns kabelgenomföringarna? Hur se kopplingsplinten i armaturen ut?
Kan du ta bilder på de så att man ser det?
Har själv aldrig skruvat upp eller sett den, så det är omöjligt att svara med bara den bilden du länkar till
 
Hej Uffe (och Er andra!)
Armaturen har ingen kabelgenomförning utan ovansidan (mot taket) är helt öppen. Kopplingsplinten är en sockerbit under en lucka i ena änden av armaturen med "inbyggd" dragavlastning, ser ut att passa t.ex. SKX kabel, d.v.s. lite avlång. Dragavlastningen har inga skruvar mer än de för att sätta tillbaka luckan, vilket då nyper åt kabeln. Bifogar två bilder på ovansidan (mot taket) och där anslutningen sitter och plastbiten vid sidan om är luckan
 
  • Bild på en öppen LED-armatur utan kabelgenomföring, med synlig kopplingsplint och dragavlastningslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armatur med öppen ovansida och en kopplingsplint synlig, dragavlastning intill en borttagen plastlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, förstår elektrikern som ville ha en kopplingsdosa till varje armatur
Ser ut stt bli knökigt att lägga dessa i serie
I sockerbiten kan man kanske knö in två par ledare men det kommer att bli problematiskt att få igenom två kablar i dragavlastningen
Vill du tvunget ha dold installation så får det bli ett rörutsläpp i taket. Men du måste ha kopplingsdosor någonstans för att få ihop det.

Har du redan köpt armaturerna?
Jag hade valt någon annan armatur som varit bättre, kostar kanske ett par hundra mer stycket, men det kan det vara värt.
 
Förstår inte heller, sätt en takdosa, och börja med första armaturen där, sen tråda imellan..

Och, varför inte göra det själv..? Snyggare jobb och precis som du vill ha det...
 
Ett inte helt godkänt sätt men ett enkelt och relativt bra sätt hade varit:
Montera bort sockerbitar och ersätt dem med t.ex. wago 221-3.
Använd dragavlastning för inkommande och utgående.
Se till att det finns hål för inkommande och utgående.

Du tappar då formellt det godkännandet som finns på armaturen enligt standard men det skulle vara en rimlig ändring av armaturen. Har du inget gigantiskt garage så är också strömmarna i kablarna rimliga.

Har du inte köpt armaturerna redan hade jag precis som andra svarat rekommenderat att köpa en armatur som från början är tänkt för vidarekoppling, En armatur ska ju också sitta länge i taket, så köp kvalitet så vet du att den kommer att hålla över tid och ge ett bra arbetsljus.
 
Men om jag väljer en annan armatur (då jag bara köpt en på test) vad skall jag tänka på för att slippa koppla dem via kopplingsdosa / takdosa. Räcker det att armaturen har vidarekoppling.
Vad krävs för att göra ett rörutsläpp i taket. Är det godkänt?
/Thomas
 
Inga problem med rörutsläpp i tak
En armatur som är bra är tex Malmbergs Cosmos
Den större armaturen har två genomföringar mot taket så det blir inga problem med vidare koppling
Ett utsläpp från dosa och sen ett som går vidare till nästa armatur.
Viserligen ett drare alternativ, men billigast är ofta inte bäst
Tror att Hornbach har lägst pris om du inte har konto på Malmbergs
Har ingen aning om ljusbilden på dom eftersom jag inte har driftsatt dem ännu i mitt förråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.