Helt otroligt, ser dessa infällningsbara spottar i alla nya kök, men hittar bara ett en sort på marknaden!:O dvs "hide a light" Finns det verkligen inga andra spottar som är infällningsbara o nätta som "hide a light"? :S Märks att vi bor i ett pytteland. Kanske blir att lägga ytterligare en order från Polen eller Tyskland. (anledning till tråden är att jag vill hitta billigare spottar då "hide a light" är snordyra)
 
Clas Ohlson har billiga av samma typ. Känns inte lika gedigna dock. Funkar dock i mina köksskåp ännu (snart 2 år)....
 
Finns massor av billiga "möbelspottar". Fick ett erbjudande till firman om att köpa för 15kr/st. Vi använder dock bara hide-a-lite.

I en köksrenovering för >100000kr, spelar de någon roll om spottarna kostar 2000kr eller 1300kr?
 
Niclas Jonsson skrev:
Clas Ohlson har billiga av samma typ. Känns inte lika gedigna dock. Funkar dock i mina köksskåp ännu (snart 2 år)....
Hmm, har inte sett sådana på Classes, jag har köpt spottar där tidigare som jag idag har o dessa är utanpåmonterade direkt på köksskåpets undersida, men dessa kan ej fällas in i själva skåkets underskiva. Har du sett sådana som går att helt fälla in?
 
Rrrrr skrev:
Finns massor av billiga "möbelspottar". Fick ett erbjudande till firman om att köpa för 15kr/st. Vi använder dock bara hide-a-lite.

I en köksrenovering för >100000kr, spelar de någon roll om spottarna kostar 2000kr eller 1300kr?
Som fattig student så jagar man priser, det gör jag annars också iförsig :p, eftersom jag anser att prisskillnaderna är enorma på allt man köper. Sen gör jag det av en principsak, jag vet hur en spottlight ser ut när man öppnar det, och tänker inte kasta pengar på så enkel armatur.;) Köpte mina utanpåliggande spottar billigt på Classes, typ 650kr för 6st? Men visst, kök för dyra pengar så blir priset kanske löjligt för spottarna.
 
Japp, infällbara finns. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146530068 Jag köpte detta 3-pack samt en lös (behövde 4 st). OBS! Kransen är lös, den tar man bort vid infällt montage (då ser dessa exakt ut som HIDE A LITE, om än något plastigare), annars monterar man med krans utanpåliggande.

Ett tips till: Jag har byggt en del skåpbelysning, och som du reagerat på att spottarna ofta är dyra. Några gånger har jag istället köpt en färdig "köksbelysning" på Claes ohlssone eller IKEA, en sån där med 3-5 spot redan monterade i en metallram och med strömbrytare på, och sedan helt sonika skruvat isär denna. I sitter löst monterat x antal fin-fina möbelspott och en transformator!

Dessa plockas väl ihop i asien någonstans så billigt som möjligt, så de jag tagit isär har hittills inte varit krångliga, utan delarna ligger mer eller mindre lösa i höljet...
 
Niclas Jonsson skrev:
Japp, infällbara finns. [länk] Jag köpte detta 3-pack samt en lös (behövde 4 st). OBS! Kransen är lös, den tar man bort vid infällt montage (då ser dessa exakt ut som HIDE A LITE, om än något plastigare), annars monterar man med krans utanpåliggande.
QUOTE]

Det är ju dessa jag har idag :) Visste inte man kunde fälla in dem men det står ju faktiskt i texten. Förstår inte riktigt vad du menar med krans, alltså höljet runt själva armaturen? Går den att ta bort? Eller menar du "glaslocket"? Jag tror du menar höljet, eftersom med höljet på så blir armaturen väldigt tjock o kommer sticka ut en bra bit från skåpskivan man skall fälla in den i. Men går det inte att sätta glaslocket på, är det snyggt? Kanske blir för varmt om det är lock på. Tycker dem är väldigt varma redan idag så det är smått imponerande om de går att fälla in.
 
Rrrrr skrev:
Finns massor av billiga "möbelspottar". Fick ett erbjudande till firman om att köpa för 15kr/st. Vi använder dock bara hide-a-lite.

I en köksrenovering för >100000kr, spelar de någon roll om spottarna kostar 2000kr eller 1300kr?
Då var det längesen du satte dom i ett kök, eftersom hideAlite har gjort sina spottar högre, 18mm,
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7466241-1201mk-inkl-10/w-2m-k-amp-mattglas.html

De enda jag har hittat och som är helt i metall och ingen plast skit är dessa och bygg höjd 16mm lika tjock som en skiva, annars får man ju sätta dubbla skivor.
http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-812W2

Tänk på att sätta max 10W stift halogen i dom eller sätt G4 6SMD LED 2W från http://www.ledsystem.se/Produktlista_LEDsystem.pdf
 
Elinfo skrev:
Då var det längesen du satte dom i ett kök, eftersom hideAlite har gjort sina spottar högre, 18mm,
[länk]

De enda jag har hittat och som är helt i metall och ingen plast skit är dessa och bygg höjd 16mm lika tjock som en skiva, annars får man ju sätta dubbla skivor.
[länk]

Tänk på att sätta max 10W stift halogen i dom eller sätt G4 6SMD LED 2W från [länk]
Ja vet att hide-a-lite är högre. Kanske av en anledning? Fast vi sätter även spottar som köksleverantörerna brukar leverera. Har även köpt designlight själv vid enstaka tillfällen.

Finns ju tjockare skivor att sätta, annars kan man även fräsa ur i skivan ovanför så de ryms riktiga kvalitetsspottar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.