Hej,

Är det någon som har någon åsikt gällande hur min takstol till ett rygg ås tak på 27grader borde sågas.

Jag försöker jaga cm i takhöjden för ett loft och vill fälla in den genomgående limträbalken så mycket som det bara går utan att påverka bärigheten i takåsarna.

Min konstruktör gjorde en infällning på endast 50 mm i original ritningen men jag var inte nöjd med den då limträbalken är 115x630. Jag fick information att "ja" du kan fälla in det men då måste du sätta en balksko som sitter på 75% av den infälda delen.

Det är inget problem att sätta en balksko som matchar dimensionen på takåsen. Men det är ju en vinkel och inte 90grader. Hur bör jag göra här

1. Haka in i takåsen så att hela inhakningen vilar mot balkskon.
2. Såga till en kloss som matchar vikeln och limma och spika, där kan balkskon också vila.
3. Gör ingenting, låt takåsen endas vila på den yttersta spetsen av valkskon.

Givetvis är spikar jag ankarspik eller skuvar ankarskruv också.

Två ritningar som visar takstolens konstruktion med mått och vinklar för infällning av en limträbalk i takåsar.
Vore taksam för lite input.

//Magnus
 
Efterhör med konstruktören om dubbla kraftiga/förstärkta vinkeljärn på var sida kan accepteras?

Kan limträbjälkens bärighet behållas med större tjocklek, men något lägre höjd?
 
  • Gilla
magnusmourujarvi
  • Laddar…
Tack :)

Jag har skickat frågan till min konstruktör då jag behöver ett offecielt svar.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Vad händer om du sågar limträt snett på bägge sidor högst upp så att det ansluter till takbjälkarna?
 
Den kan jag göra men min fråga var ställd för jag ville gömma så mycket av limträbalken upp i nock för att få mer takhöjd i loft delen. :)

Men jag har fått informationen från min kontruktör nu precis att det är "OK" att göra enligt mitt förslag 1 alt 2.
 
Jo det förstod jag men uttryckte mig nog oklart. Menade så här:

Handritad skiss av en byggnadsstruktur med markerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnusmourujarvi
  • Laddar…
Aha, jag nu förstår jag hur du menade. Ja det kan också vara ett alternativ.

Men det kan kanske vara ett problem med luftspalten

Tack för feedbacken. :) :) :)
 
Är det en Attefallare du bygger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.