Jag har nyligen skaffat ett fritidshus på 50+50 kvm i två våningar där nedervåningen har vattenburen värme med gaspanna och ovanvåningen elektriska element. Nu på vintern (temp cirka -5C till +5C) har vi 15C inomhustemperatur medan vi är borta.

Det konstiga är att i december drog ovanvåningen 700 kWh el medan nedervåningen förbrukade 1700kWh gas vilket jag tycker är mycket och framför allt stor skillnad. Pannan står inställd på 12C dygnet runt men det är ändå kring 14-15C på nedervåningen och den förbrukar kontinuerligt 0.26m3 gas /h motsvarande 2.9kW. Är detta verkligen rimligt eller är det något fel?
 
Det blir så att det går åt betydligt mer värme på bottenvåningen än på övervåningen eftersom värmen stiger uppåt. Mellanbjälklaget är knappast isolerat och trappan brukar vara öppen. En gaspanna som har varit med ett betydande antal år har kanske en verkningsgrad på 85% så 15% av gasen försvinner i förluster via skorstenen. Nya gaspannor skryter om 100% verkningsgrad men jag tror det är att ta i i överkant.
 
  • Gilla
Scoot63
  • Laddar…
Tack för svar, ska testa med att stänga värmen på nedervåningen och se om det påverkar energiförbrukning och temperatur där uppe. Trappan upp ligger inte i rummen med vattenburen värme men kan ju helt klar vara att det läcker genom taket. Tyvärr har inte gaspannan någon givare för energin in/ut annars kunde man ju kollat verkningsgraden - manualen är från 99 så pannan är säkert lika gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.