Hej allihopa

Jag funderar på att svetsa ihop egna industrifönster för att använda som rumsavdelare och duschkabin men även till ett framtida hus.

Någon som har erfarenhet av detta, det finns lite frågor som jag inte lyckas hitta svaret på.
Jag vet hur profilerna ser ut på dessa gamla fönster, men kittades enbart rutorna fast på dem då? Användes andra lösningar än kitt, någon som vet? När jag söker hittar jag flera bilder då det inte sitter kitt på utsidan av fönstret.

Vet inte hur jag ska göra i badrummet, det känns spontant att jag vill klämma fast rutorna i ramen för att sedan täta med sillikon där istället för kitt.

På huset blir det liknande ramar, smala enkla men med 3-glas kasetter. Blir dock lite svårt att kitta fast sådana.

Mvh/Johan
 
Redigerat:
Kollade på några gjutjärnsfönster jag har. Verkar som det bara är kittet.

DSC_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir det inte väldigt opraktiskt med rostade järn i badrummet?
 
larsbj skrev:
Kollade på några gjutjärnsfönster jag har. Verkar som det bara är kittet.

[bild]

Blir det inte väldigt opraktiskt med rostade järn i badrummet?
Jag förzinkar det först och pulverlackerar sen, borde hålla ett tag.
 
Hej.

Hur gick det för dig? Viken profil använde du?
J Johan Nordin skrev:
Hej allihopa

Jag funderar på att svetsa ihop egna industrifönster för att använda som rumsavdelare och duschkabin men även till ett framtida hus.

Någon som har erfarenhet av detta, det finns lite frågor som jag inte lyckas hitta svaret på.
Jag vet hur profilerna ser ut på dessa gamla fönster, men kittades enbart rutorna fast på dem då? Användes andra lösningar än kitt, någon som vet? När jag söker hittar jag flera bilder då det inte sitter kitt på utsidan av fönstret.

Vet inte hur jag ska göra i badrummet, det känns spontant att jag vill klämma fast rutorna i ramen för att sedan täta med sillikon där istället för kitt.

På huset blir det liknande ramar, smala enkla men med 3-glas kasetter. Blir dock lite svårt att kitta fast sådana.

Mvh/Johan
 
Gammal tråd, men nyfiken om det blev någon industrivägg? Funderar själv på att göra en egen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.