Hej! Vår gamla spis med glaskeramik häll har spruckit och vi är därför på jakt efter en ny spis. Tänkte att vi vill ha en induktionsspis denna gång och började därför leta efter en bra modell som folk verkar nöjd med. Men det var lättare sagt än gjort! Var överlag ganska svårt att hitta betyg och omdömen om många modeller och de som hade några var ofta rätt blandade. Många spisar (kanske framförallt Electrolux) verkar också låta så mycket att det stör. Så länge de låter mindre än köksfläkten så är det ju helt ok medan man lagar mat, men många har nämnt att de låter en bra stund efter matlagningen är klar (kanske mest ugnen).

Så tänkte höra vad ni har för erfarenheter av olika induktionsspisar och hur störande ni tycker det är med fläktljuden. Har också rätt svårt med touchkontroller där du måste trycka +/- för att ändra effekt på plattorna så letar i första hand efter en med vred eller touch där du kan välja effekt på en "linje" eller liknande.

Har en 70cm spis nu men tänkte nog gå över till 60cm för att vara framtidssäker.

Krav:
- 60cm bred
- Vred eller touch där man kan välja effekt utan att behöva trycka +/-
- Gärna vit, men kan tänka oss rostfri
- Gärna automatisk strolek av kokzon men inget krav
- 3-fast på 3x16 säkringar. Så runt 10000W anslutningseffekt

Så tips om någon som uppfyller dessa och gärna inte låter som en hårtork tas tacksamt emot.
 
Varför ogillar du att man måste trycka +/-? Jag har en sådan och tycker det funkar bättre än den spis min bror har, som har en sådan "linje" du efterfrågar. Men det är säkert en vanesak.

Låter mycket gör de båda dock. Både från ugnen och från plattorna. Men det gör mig inte så mycket. Det är ju bara under tiden man lagar mat man behöver lyssna på det. Värre med saker som låter dygnet runt, typ surrande ventilationer och dylikt. Men alla stör sig så klart på olika saker.
 
H
  • Gilla
ogl85 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
ogl85 ogl85 skrev:
Många spisar (kanske framförallt Electrolux) verkar också låta så mycket att det stör. Så länge de låter mindre än köksfläkten så är det ju helt ok medan man lagar mat, men många har nämnt att de låter en bra stund efter matlagningen är klar (kanske mest ugnen).
Det verkar som att du pratar om fläkten som kyler ugnsluckan så att den inte blir varm. Den fläkten är förstås bara igång när ugnen är på och några minuter efteråt (i vårt fall ungefär 5). Det har alltså inget med induktionen att göra utan med nya krav på att barn inte ska kunna bränna sig på ugnsglaset.
 
  • Gilla
ogl85
  • Laddar…
Det typen av fläkt har jag inte stött på. Däremot har elektroniken till induktionshällar fläkt. Dock inte med en ljudnivå som jag stört mig på.
 
  • Gilla
ogl85
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det typen av fläkt har jag inte stött på. Däremot har elektroniken till induktionshällar fläkt. Dock inte med en ljudnivå som jag stört mig på.
Den/de fläktarna i vår Electrolux-spis har mycket svagt ljud. Det har inte fläkten för ugnsluckan men den låter ju fortfarande mindre än köksfläkten.
 
Råd & rön gör omfattande tester, bland annat med ljudnivå. Man kan köpa ett enstaka test för en blygsam summa, eller prenumerera.

Här är ett exempel:
https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/

135 hällar
"Ljudnivåerna från kylfläktar och magnetfält."
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Varför ogillar du att man måste trycka +/-? Jag har en sådan och tycker det funkar bättre än den spis min bror har, som har en sådan "linje" du efterfrågar. Men det är säkert en vanesak.

Låter mycket gör de båda dock. Både från ugnen och från plattorna. Men det gör mig inte så mycket. Det är ju bara under tiden man lagar mat man behöver lyssna på det. Värre med saker som låter dygnet runt, typ surrande ventilationer och dylikt. Men alla stör sig så klart på olika saker.
Tycker bara det har varit en dålig upplevelse när jag varit hos vänner som har +/-. Känns som att det tar en evighet att komma till rätt temperatur. På ett vred går det ju på 0.5sek. Vad är det du ogillar med en "linje"?

Men som du säger är det säkert en vanesak.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den/de fläktarna i vår Electrolux-spis har mycket svagt ljud. Det har inte fläkten för ugnsluckan men den låter ju fortfarande mindre än köksfläkten.
Vilken modell har ni?
 
S Smoothie skrev:
Råd & rön gör omfattande tester, bland annat med ljudnivå. Man kan köpa ett enstaka test för en blygsam summa, eller prenumerera.

Här är ett exempel:
[länk]

135 hällar
"Ljudnivåerna från kylfläktar och magnetfält."
Tack för tipset! Prenumererar en månad nu. De hade tester för båda hällar och hela spisar så fanns lite bra info där!
 
BirgitS
ogl85 ogl85 skrev:
Vilken modell har ni?
Den är 6 år gammal så jag tror att den har utgått, men det är en Husqvarna med vred riktade framåt. I vårt fall 70 cm bred men den fanns då även som 60 cm bred.
 
ogl85 ogl85 skrev:
Tycker bara det har varit en dålig upplevelse när jag varit hos vänner som har +/-. Känns som att det tar en evighet att komma till rätt temperatur. På ett vred går det ju på 0.5sek. Vad är det du ogillar med en "linje"?

Men som du säger är det säkert en vanesak.
Jag har linje som för mig funkar utmärkt (vana) men morsan 80 fixar det inte alls, men det går ju lika bra att trycka på linjen som att dra, så hon löser det iaf.
Nu har jag separat häll/ugn från E-lux, men de låter ingenting mer än att spisen har ett svagt surrande ljud om man drar på max, men när det kokat upp på nån minut och man sänker blir det tyst.
Fläkten om man kör varmluft hörs knappt alls.
Man blir fort bortskämd med induktion för det går så rasande fort. Skulle koka potatis hos särbon i helgen, höll på att dö innan det där jäkla vattnet kokade 😉
 
ogl85 ogl85 skrev:
Tycker bara det har varit en dålig upplevelse när jag varit hos vänner som har +/-. Känns som att det tar en evighet att komma till rätt temperatur. På ett vred går det ju på 0.5sek. Vad är det du ogillar med en "linje"?

Men som du säger är det säkert en vanesak.
Jag har för mig att jag tyckte det var svårt att släppa fingret på rätt siffra med linje. När jag har en "knapp" att trycka på och jag vill använda femmans värme så trycker jag bara fem gånger.
Men nu i julas testade jag föräldrarnas spis med +/- och där var det lite bökigare än på min, så det är väl olika grader av helvete o.s.v.
Sen är det lite störigt när det hamnar stekflott på den där linjen och man smetar ut det när man drar med fingret.
 
J
Skulle vara intressant att höra om du hittat något bra med dessa specifikationer?
 
J Johansson 68 skrev:
Skulle vara intressant att höra om du hittat något bra med dessa specifikationer?
Hej! Har inte köpt något än. Håller lite koll på begagnatmarknaden just nu och se om det dyker upp något intressant. Finns några gamla husqvarana modeller som har vred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.