Snart har båda ugnshandtagen till vår gamla Elektroluxspis för andra gången gått sönder (plastrackel) och det börjar således bli dags att skaffa något nytt. Induktion verkar lockande - MEN - jag har börjat bli lite tveksam bland annat efter att ha läst ett antal länkar på detta forum. Det är framför allt ett problem som kanske är märkesberoende, nämligen oljud i form av knäppningar och olika andra ”tjut” som synes förekomma. Det verkar nu vara något år sedan det skrevs något om dessa bekymmer. Har det kanske skett någon produktutveckling? Av tidigare länkar verkar det som om Elektrolux, Husqvarna och Elektrohelios (samma konstruktion?) var de som hade mest tendens att föra oväsen. Har inte sett att någon som klagat på Siemens, Bosch (samma konstruktion?) och Cylinda. Erfarenheter efterlyses således.
En sak till har jag funderat över och som det kanske finns lite erfarenhet om. Magnetfälten verkar ligga på frekvenser över 20 000 Hz, d v s över det hörbara området för oss människor. Våra husdjur kan dock höra högre frekvenser. Har någon märkt att hundar, katter, burfåglar etcetera reagerar på induktionsspisar och hällar?
 
S
Hallå,
Har en Husqvarna (samma som E-lux och AEG). Vår induktionshäll väsnas en hel del, frmförallt precis när den startats, tystnar när kastrullen blir varm (tror jag??)
Ett annat problem som du kanske ska kolla är om den strömbegränsar. Om vi ställer vår spis på P (snabbuppkokning) så går det undan som attan. Om vi dock för detta på båda vänstra eller båda högra plattorna (dom verkar arbeta tillsammans) så går den ena ner till värmeläge 7. Den lämnar således P-inställningen, troligen p.g.a. för stor energiförbrukning.
Detta kanske alltid är så, men det är ganska irriterande när man ska koka massa pastavatten samtidigt som något annat ska koka upp.
 
Har en Siemens som är köpt i höstas och Ikea kastrullerna "tjuter" endel, speciellt när man drar på boost. Det verkar som att kastrullerna vibrerar på hällen så säkert har det något att göra med frekvensen. Vet inte om det är olika mellan märke/modell?
Hunden verker då oberörd av hällen.
 
Kan bara hålla med. Vi bytte spis för snart två år sen och satte då in en induktion. Electrolux EKD60760X, den är vi kanonnöjda med. Däremot så låter det lite beroende på vilken kastrull man har. Och Ikea....låter mest :). Kanske har med järnmängden eller renheten av järnet att göra vad vet jag , våra sk kvalitetskastruller låter inte alls lika mycket.
Men köp och strunta i ljuden, det är inget problem. Du kommer bli toknöjd med alla fördelarna!
 
Övertonerna från en induktionshäll är ett I-landsproblem. Sätt på radion eller stereon.
 
Jag har en Electrolux-häll och upplever inte annat än ett svagt surrande som kommer om man kokar upp saker i boosterläge.
Det där ljudet blir något starkare och kan få en svagt pipande överton om man har mycket litet i kastrullen eller om kastrullens botten är ojämn. Det blir också starkare ju tunnare och/eller lättare kokkärl man använder. Men som sagt, hur som helst bara i boosterläge så det är alltid ett snabbt övergående "problem".

Efter att ha läst hur många beskriver hur deras induktionshällar uppför sig, och efter att ha sett ett antal youtube-klipp där folk demonstrerar detsamma, är jag rätt övertygad om att de allra flesta hällar oavsett märke beter sig ungefär som min. Jag misstänker starkt att det inte är hällen som "beter" sig överhuvud taget utan det är en egenskap hos kokkärlet i kombination med principen induktionshäll. Jag tror att ljudet kommer av att kärlet viberar mot underlaget och vibrationen blir kraftigare ju lättare kärl + innehåll är, ju mindre stadigt kärlet står och ju högre effekten är. Detta upplever en del som störande men de flesta inte.
 
Vår häll från Samsung tjuter och klickar om vartannat...men det kan som sagt bero på vilket kärl man använder, tror magnetismen funkar olika bra med olika kärl. Däremot är det enormt frustrerande att man inte kan köra två plattor på samma sida på fullt fräs, det är inte ok tycker jag. Så nästa kök väljer vi faktiskt inte induktion, vanlig häll funkar också bra om man inte har tokigt bråttom varje gång man ska koka upp vatten i en kastrull.
 
Den begränsar effekten på ena plattan pga proppen hade gått så det är väl inget att klaga på;)
 
Vad du än gör så köp inte en Cylinda. Deras överhettningsskydd fungerar inte ens på låga temperaturer, plattorna pendlar då mellan stormkokning och helt avslagen, går inte att koka t ex en sås :( Använder man sin spis endast som vattenkokare är det ju inget problem ;)
 
Angående effektbegränsningen. Har just köpt en Husqvarna häll med booster på alla kokzonerna. Effekten på varje zon är 2300 W, och blir 3200 med boostern. Anslutningseffekten är dock "bara" 7400 W.

Skulle man köra alla zoner på booster skulle det således krävas 12800 W, och även utan booster så skulle det krävas 9200 W för att köra alla zoner på max, men man har bara 7400 W tillgängligt. Därav att hällen stryper effekten när man försöker kräma ur för mycket ur den.

Inte så konstigt, men man kan kanske tycka att tillverkarna borde vara tydligare med detta, då det uppenbarligen inte är alla som noterat detta i förväg.
 
Vi har en Siemens med touchslider. Hällen låter ingenting med OBH kastruller, utom ett svagt surrande på bost-läget. Vi har nu kompletterat med en kastrull från Åhlens egna märke Master och den kastrullen låter hela tiden.

Hällens fyra plattor kan man köra i boster-läge samtidigt, och jag kan tänka mig att det beror på att den är kopplad in på två separata faser om vardera 230V, 16A. De som har problem med effektuttagen har nog hällen enbart kopplad till en fas (vilket ju också går men är inte optimalt). Vissa äldre hällar däremot vet jag hade en begränsning av en bosterplatta per inkopplad fas.
 
Det har bla. med vilka kärl man använder. Vi har en siemens som är knäpp tystmed gjutjärn men tjuter lite med ikea grejjer.

Vi fick dock ett rejält miss ljud när samfälligheten bytte till lågenergilampor på ytterbelysningen. Det visade sig vara ett skymningsrelä som inte funka med lågenergilampor. Det missljudet kom iofs inte bara i hällen, TV, JFB, t.om brödrosten tjöt :)
 
Kör också Siemens, till den har jag enbart Hackman Etiqett-kärl, hörs knappt något. Ett svagt surr vid högsta läget är allt. Jag tror också att det är kombinationen häll/kärl.
 
För att få en objektiv bedömmning så måste man använda kärl av gjutjärn och de måste vara absolut plana i botten vilket innebär att man inte får under ett papper till en skrivare för då är det mer än 0,1 mm och då är det inte plant, sedan kan man få oljud på vilken häll som helst med dåliga kärl, tänk på det att det inte är hällens fel utan det beror på dåliga kärl.
För att vara plant måste det vara finsvarvat och då talar vi planhet på 0,01mm.vilket de bästa har typ Skeppshult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.