Bo Siltberg har skrivit en utmärkt artikel på fluxio.se om uppdelning av trefasgrupper.

I artikeln diskuteras bla belastningen på nollan vid olinjära elektroniska laster, och hur överbelastning i ogynnsamma fall kan uppstå pga övertoner.

Inspirerad av artikeln har jag följande fundering som jag tycker platsar i detta forum:

Ett vanligt fall av uppdelning av en trefasgrupp i hemmiljö är spis/ugn, speciellt med dagens induktionshällar som oftast ansluts till 2x230V och nolla. Ugnen ansluts sedan ofta till den tredje fasen i gruppen.

Frågan är nu om en induktionshäll är en sådan olinjär last som riskerar att överbelasta nollan om man samtidigt kör en ugn på den tredje fasen? Eller är hällarna kompenserade för detta?
 
Hällen måste ta tillvara all energi den kan pressa ur säkringen så den måste vara i det närmaste linjär. Styrelektronikens nätdel är garanterat olinjär men det är så pyttelite i förhållande till kraftelektroniken som drivs direkt eller helvågslikriktat (utan glättning) från nätet.

Nollan klarar sig.

Brända nollor beror nog mera på många olinjära laster som var för sig inte lönar sig att kompenseras men tillsammans knäcker nollan.

Protte
 
Du menar att induktionen har så låg frekvens som 100 Hz? Jag trodde att det var avsevärt mycket högre frekvens.
 
Det är nog svårt att ens hypotetiskt ställa upp något fall där detta problem kommer upp i en normal bostadsinstallation. Det man skulle kunna tänka sig vid 10A 1.5mm2 är tex det helt verklighetsfrämmande fallet 3x1500W symmetrisk last via dåliga LE eller LED lampor, och då blir nollan bara fullbelastad. Vid asymmetri eller linjär last på någon fas minskar problemet direkt. I fallet med induktionshäll är den ofta kopplad tvåfasigt och kan därför inte ge problemet med 3:e tons uddamultipler, dessutom i par med den rent resistiva ugnen.

Tillverkarna följer även troligtvis de normer som gäller där man begränsar THD för dessa multipler till runt 5%. Jag har inte tittat i någon häll men det är troligt med någon enkel form av PFC i ktetslösningen. Det har jag sett på industriella induktionsvärmare och principen är ju identisk bara effektnivåerna skiljer.
 
mycke_nu skrev:
Du menar att induktionen har så låg frekvens som 100 Hz? Jag trodde att det var avsevärt mycket högre frekvens.
Nej, induktion har högre frekvens men den amplitudmoduleras med 100 Hz.

Protte
 
Ok, det är ju en vanlig och rå lösning känd från elektroniska trafos för spottar, tex.

Här dock lite mindre rå. :)
 
prototypen skrev:
Hällen måste ta tillvara all energi den kan pressa ur säkringen så den måste vara i det närmaste linjär.
Motargument:

Man får ut lika många drygt 2kW från 10A oavsett om man lastar linjärt eller fasvinkelstyr en last så att den 50% av en halvperiod ser ut som en 20A-last och 50% av en halvperiod inte lastar alls.

Å andra sidan lär det snarast vara som nämnts senare i tråden, att HF-induktionen "brummoduleras" med 100Hz-"brum".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.