Har sökt och läst i ett par timmar, men inte hittat något tillfredsställande svar.

Denna fråga rör inte hur spisen ska kopplas in, utan mer om de har fått fel modell.

En arbetskamrat har köpt en Electrolux EKD70950W2 spis med induktionshäll och ugn. Spisen har 230v elementspänning, dem gamla hederliga hade 400v.

Frågan är om en ny spis med 230v elementspänning är långsammare än en 400v modell? Eftersom de bor i villa så tycker jag en 400v modell låter vettigare.

Men det kanske är så att 230 vs 400 inte spelar så stor roll när det kommer till induktion, men fortfarande så måste ju ugnen värmas upp "på vanligt sätt", dvs 400v borde gå snabbare?

Kort sagt, ska de sätta in spisen med 230v elementspänning i sin villa, eller hitta en modell med 400v elementspänning?
 
Det är inte spänningen som avgör hur snabb en spis är utan effekten på element/plattor samt typ av "plattor". Så normalt är en 230 V och 400 V lika snabba, skillnaden är att har man 230 V går det lite mer ström. Effekten är spänning gånger ström (i stort sett).
 
Okej, de kan alltså få sin nya spis installerad utan att byta ut den mot en 400v variant (om man ser till rent snabbhetsmässigt då)?

Det kanske gäller mer äldre spisar med konventionella plattor att man bör välja 400v varianter? Jag hittar knappt någon modell i Electrolux sortiment som är av induktionsmodell och 400v.
 
Redigerat:
Dom flesta spisar i dag har "element" som ska ha 230 Volt, matningen brukar vara 3x230 Volt + nolla+ skyddsjord och säkringarna 16 Ampere. Det kan även vara 1 fas och då 1x230 Volt och 20 eller 25 A säkring. I det första fallet ska ledningen vara 2,5 mm2 och i det senare minst 4 mm2 (20 A) eller 6 mm2 (25 A)
 
elmont>Spisar som säljs i sverige? Lite trixigt att få 3x230V på dem då.

/Kent
 
Redigerat:
Nej inga problem. Despisar som säljs idag är oftast gjorda för 230V. Men de kopplas ändå inpå 2-3 faser. Man kör då alltså elementen kopplade mellan fas och nolla.

Äldre spisar är ofta gjorda för 400V, då kopplas elementen mellan faserna utan att blanda in någon nolla.

I ett 3 fas system så som det är gjort i Sverige, så har vi 3 faser, spänningen mellan 2 faser (vilka som) är 400v. Men så har vi en nolledare med också, spänningen mellan den och någon av faserna är 230V. Så man kan alltså fritt välja om en utrustning skall kopplas in för 400V eller för 230V.

Eftersom äldre spisar oftast var rena 400V apparater så är det ganska vanligt att nolledaren inte är framdragen, den behövs ju inte för en 400V apparat. Det kan ge problem när man kopplar in en modern spis som vill ha 230V.
 
Redigerat:
Tur att en del har lite koll ;)
 
Mest skrivsättet jag reagerade på, 3x230 V + nolla lär vara svårt att finna som _matning_ såsom det står ovan men inkl nollan kan man få fram det i spisen ja.

Strunt samma, ville bara förklara så ingen tror jag fått totalt hjärnsläpp *S*

/Kent
 
Får väl försöka skriva så att även dom "insatta" förstår
 
T
Vår induktionshäll går på 2x230V, inga problem alls, den är supersnabb. När vi hade en vanlig glaskeramikhäll utan induktion på samma ställe var den däremot superlångsam, men det kanske var märket/modellen, vet inte om det beror på spänningen (borde inte göra det).

Ugnen däremot... den går på 230V och det är riktigt dålig fart på framför allt grillelementet.

Båda är Elektrolux.
 
Tack för alla svar och förklaringar, men som jag skrev så rör inte denna fråga inkopplingen utan om ugnen blir långsammare på 230v elementspänning än en med 400v elementspänning, induktionshällen verkar uppenbarligen inte spela någon roll, utan den är snabb på 230v också som jag tolkat era svar! Men ugnen?

Tack som sagt för alla förklaringar, men vet någon mer gällande snabbheten i ugnen så är ni välkomna att skriva!

Såg också att Electrolux hade en hel del klagomål på att deras induktionshällar tjöt en hel del.. Låter inte så lovande, men det är en annan fråga.
 
Precis som det sagts i tråden har det ingen som helst betydelse för snabbheten om elementspänningen är 230V eller 400V, utan det är effekten som påverkar hur snabb den är. Har du tre faser och nolla i spisuttaget och det är säkrat med 16A går det att ta ut 11kW där oavsett om elementspänningen är 230V eller 400V, under förutsättning att man fördelar lasterna mellan de olika faserna. Om ugnen bara går att koppla in på en fas och är på mer än 3.7kW börjar dock en 16A säkring bli klen.
 
Okej, jag ger mig :)

Nu är spisen inkopplad, totalt effekt ca 10 700w, 3x230v + nolla och jord, perilexuttaget var fullkopplat så det var inga problem. 2,5 mm2 och 3x16A säkringar.

Huvudsäkringarna är 3x20A, men det är ju inte så ofta man kör spisen på max så det bör ju fungera utan problem.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.