Hej

Jag har en induktionshäll med kokzon på högra sidan. Om hela kokzonen används med boost funktion så stängs plattorna på vänster sida av. Jag har haft en servicetekniker hår idag som sa att detta var ett förväntat beteende.
Serviceteknikern har säkert rätt men jag kan inte släppa det.

Jag har trefas draget fram till hällen men den är byglad och är kopplad med två faser.
Kan det tänkas att effekten blir begränsad?
Hällen har en märkeffekt på 7.4kW vilket borde vara nära vad man kan ta ut från två faser med 16A per fas .

Vad kan anledningen vara att bara två faser är kopplade?
Vågar jag ta bort bygeln mellan L2-L3 och ansluta fasen :)

Öppnat elfack för en induktionshäll som visar kablar och anslutningar med två faser kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på induktionshäll som visar kopplingsschemat för elanslutning med anmärkningar om trefas och byglade faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handskriven lista över hushållsapparater med angivna säkringar och ledningsarea för en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för märke/modell på hällen?
 
Enligt kopplingchemat är hällen kopplad enligt den mittersta bilden = 2 Faser
Bilden till höger är för 3 Faser (lite ovanligt på hällar men normalt på hel spis)
On den isolerade grå tråden är den tredje fasen, kan man ta bort bygeln och ansluta den tråden.
Men man vill vara säker så det är bäst att mäta spänningen först, 400 V mellan den isolerade grå tråden och brun respektive svart samt 230V till blå nolla precis som det står i det högra bilden.
 
Sen är det inte säkert att detta hjälper mot TS problem, kan ju vara inbyggt i elektroniken att när boost-funktion aktiveras så stängs andra halvan ner för att säkerställa att märkeffekten inte överskrids.
 
Hej,
Gör som Leif i Skåne skriver om du vill koppla med tre faser.

Får du någon felkod när "felet" inträffar, t ex E6? Jag har precis lagat min häll genom att byta ut två kondensatorer som hade börjat läcka och gav samma "fel" som du beskriver. Hur gammal är din häll? Märke/modell?

/J
 
Jag finner det osannolikt att den tredje fasen används, alltså plint 3. Det är troligen en blindplint. Det kanske går att se om det finns någon ledning ansluten internt till den. Men om hällen är av den ovanliga typen att den kan låna ström från sin andra hälft så kanske den också kan nyttja tre faser och belasta dem jämnt. Jag förstår att det inte är så lätt att få ett tekniskt relevant och vederhäftigt svar från tillverkaren, men man får nog börja där i alla fall.
 
  • Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
Induktionshällen är en Miele KM-6307 och den är ett år gammal. Jag får ingen felkod.
Skall ringa Miele och fråga om tredje fasen är en blindplugg. Vågar inte öppna och kolla.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L3 används ju till ugnen :)
 
Av beskrivningen tycker jag det framgår att höger kokzon har en "twinbooster" som kan sno åt sig alla 7.4 kW. Så det är nog som det ska vara. Du får nöja dig med boost-läget, inte twinboost, för att använda hela hällen samtidigt.
 
Jag har experimenterat lite och kommit fram till att det måste vara något knas med den främre högra plattan.
Service teknikern var inte säker på att det var ett fel.

Vad tror ni?
 
Finns ju elschema på bilden, Fas på 1-2-3, ta bort bygeln och lägg in den grå, och kolla du har 400v på den, kolla säkringen först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.