Är det normalt att induktionshällar luktar bränd elektronik när de blir riktigt varma? Går det bort när man använt dem under en längre tid?

Vår snart 2 månader gamla Siemens häll luktar ganska ordentligt av bränd elektronik när man kör den på hög effekt under en längre tid. Är det någon som har erfarenhet av hällar som också gjort det? Den fungerar som den ska under tiden och stänger inte av eller något annat konstigt. Jag hoppas ju att det ska försvinna när man använder den mer men eftersom vi haft den ett tag nu och det inte försvunnit blir jag lite orolig.

Någon annan med liknande erfarneheter?
 
Har du tillräckligt med ventilation under hällen?

Jag har också en ny Siemens-häll som jag monterade i somras och jag har aldrig känt att det luktat bränd elektronik trots att jag ofta kör ganska hårt.

Induktionshällar behöver inte lika mycket ventilation som konventionella hällar, men kör man dem hårt så att de blir varma måste ventilationen naturligtvis vara tillräcklig.
 
Jag har testat att plocka ut den översta lådan utan någon förbättring och om lådan sitter i känns det inte som det är speciellt varmt i den. Men sen var lukten kommer ifrån vet jag ju inte, jag får nog kontakta elektrikern som kopplade in den.
 
Kontakta återförsäljaren då de förmodligen givit garanti på hällen.
 
Björn Grylls skrev:
Kontakta återförsäljaren då de förmodligen givit garanti på hällen.
Japp, är det fel på hällen skall man naturligtvis kontakta återförsäljaren. Men det kan ju vara något enkelt som att man glömde bort att ta bort en plastfilm från undersidan av hällen vid monteringen, eller liknande?
 
eviljava skrev:
Japp, är det fel på hällen skall man naturligtvis kontakta återförsäljaren. Men det kan ju vara något enkelt som att man glömde bort att ta bort en plastfilm från undersidan av hällen vid monteringen, eller liknande?
Om det finns något som ska tas bort som inte är uppenbarligen synligt och som dessutom kan fatta eld så hoppas jag att det står väldigt tydligt i användarmanualen. Alternativt så berättar återförsäljaren det. I min värld ska det inte ens kunna ske och ej heller ska en induktionshäll lukta bränd metall (som dessutom luktar annorlunda än bränd plast.) :)
 
Plastfilmen var bara ett exempel. :rolleyes:

Lukten av "bränd elektronik" (som det handlade om i detta fall) brukar oftast bero på att just plastkablar blivit för varma och smält (eller nästan smält).

Skulle det handla om en plastfilm som skulle plockas bort (återigen, detta är bara ett exempel) skulle det definitivt inte vara första gången i världshistorien detta inträffar.

När jag var yngre jobbade jag i en hemelektronikaffär. Liknande saker inträffade ganska ofta. Finns det ett moment som kan gå fel, så går det fel. ;)
 
eviljava skrev:
När jag var yngre jobbade jag i en hemelektronikaffär. Liknande saker inträffade ganska ofta. Finns det ett moment som kan gå fel, så går det fel. ;)
+1

Givetvis håller jag med om att TS ska undersöka att så inte är fallet, men jag fick uppfattningen att man redan gjort det, vilket kanske är fel.

Gällande bränd elektronik så är det kombinationen varm plast och metall som ger den lite säregna lukten.
 
För återkoppling i frågan så var elektrikern och kollade att inget hade smält eller brunnit men allt ser OK ut. Elektrikern är tyvärr storrökare och kunde inte lukta något, snickaren som var här och justerade luckor samtidigt höll dock med mig om att det luktade ohälsosamt.

Det var för snart 3 månader sedan och jag får faktiskt säga att lukten har avtagit men kommer dock fram, numera klart svagare, när man kör många plattor på hög värme. Det verkar trots allt vara ett "inkörningsproblem" även om det tagit lite väl lång tid att komma till rimlig doftnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.