Hej,

någon som har erfarenhet av induktionshäll?
Funderar på det till nya huset, och har en fundering på gamla grytor/stekpannor. Speciellt stekpannan som är använd ett tag får hos oss en fastbränd fettbeläggning på undersidan trots noggrann disk (kör den dock inte i diskmaskin). Kommer den att fungera ändå på induktionshäll?
 
Kastrullerna blir varma, ja. Det går till och med att lägga en kökshandduk mellan häll och kastrull. Ett trick för att få lägre värme än lägsta effektläget.
 
Det viktiga är att grytor och stekpannor är magnetiska annars funkar det inte, lite beläggning spelar ingen roll men den kan ni ju ta bort med lite ansträngning...
 
Tack för svar, då är det nog inte några problem...

Beläggningen är ju inte direkt gammal sås, utan mer en tunn "film" av fastbränd olja eller liknande. Skrubbar mig gul och blå var och varannan kväll utan att få bort den helt, så om någon har något tips så hör gärna av er!
 
Diska i diskmaskinen. Varmare vatten och kraftigare diskmedel.
 
Har du testat Svinto (stålull med rengöringsmedel)? Kanske kombinera Svinto med lite maskindiksmedel (skrapa bort lite från en tablett).
 
Jag brukar använda Happy Glans Grojet - funkar till det mesta...
 
Tack för tips, ska ge stekpannan en omgång till i helgen... Brukar köra svinto + yes diskmedel, alternativt "krullig ståltuss" (har ingen aning om vad den heter, men är effektiv mot bla fettstänk på ugnsplåtar - mkt bättre än svinto där).
 
Glaskeramikhällsrengöring funkar! Stekpannan är i nyskick även på undersidan.
 
ungsrengöring... typ Mr Muscle... spruta på och torka av... fräser gott.
 
Hemmakatten
Det är väl inte gjutjärnsstekpannor som ni håller på och misshandlar på dessa olika sätt?
 
nej, under en gjutjärnsstekpanna skulle jag aldrig se en tunn gulaktig hinna av fastbränt fett el dyl. Min är en vanlig teflonpanna (typ). Skulle aldrig drömma om att stoppa en gjutjärnspanna i diskmaskinen...

Tack för alla tips. Nu är stekpannan ren så jag tackar för mig i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.