Har precis satt in nytt kök och gått från glaskeramik till Electrolux HOB750MF induktionshäll. Visste om att hällarna förr led av oljud som surr, pip, knäpp osv men trodde detta skulle ha blivit bättre på en ny häll år 2019 men nope denna nya häll låter som sjutton tyvärr. Enda gången den är tyst är med mina tunga gjutjärnspannor. Men med alla kastruller om det så är Demeyere (tystast) eller tjockbotten från WMF eller Scanpan Fusion 5 så surrar det som om en högspänningsledning går genom bänkskivan.

Har det inte hänt mer här alltså dvs man får vänja sig vid att det låter som man blir elektrifierad? Någon med erfarenhet av olika kastruller och hällar som kan tipsa lite? Har inga problem att byta häll om jag vet det löser problemet men säljaren sålde in den som en tyst häll så det kanske är en jakt man får lägga ner..

Exempel med tjockbottnad kastrull på läge 14 (max förutom Boost som är ett steg högre). Ett av de mer sålda setten kan man tro.
https://royaldesign.se/provence-plus-grytset-5-delar


Samma läge men med en Demeyere. Betydligt lägre och kanske kan anses normalt? Men om det är så känsligt för vilka kastruller man kör trots att de är märkta induktion så blir det en resa i det träsket att göra med. Scanpan Fusion 5 låter tyvärr också rejält på denna häll. Tips på tysta kastruller utöver Demeyere mottages gärna.
 
Redigerat:
BirgitS
Har en Electrolux-spis som är 3 år gammal och den surrar lite svagt när man har den högsta normala effekten, ibland även på näst högsta. Vi har flera olika sorters kastruller och pannor, inga jättedyra utan t.ex. stekpannorna har kostat under 1000 kr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har en Electrolux-spis som är 3 år gammal och den surrar lite svagt när man har den högsta normala effekten, ibland även på näst högsta. Vi har flera olika sorters kastruller och pannor, inga jättedyra utan t.ex. stekpannorna har kostat under 1000 kr.
Vilka kastruller kör du? Låter det mindre än videon för min Demeyere?
 
BirgitS
Hur mycket det låter från din video beror ju på hur jag ställer in volymen på mina högtalare. Men vi har ett svagt surr, det hörs när det är tyst men så fort man pratar eller sätter på fläkten (även på lägsta nivån) överröstas surret. Kastruller bland annat från Nordkök och Eva Solo, stekpannor från Tefal och någon annan samt gamla gjutjärnspannor.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har inte haft induktionshäll förrän nu. Har läst alla skräckhistorier om att de skulle föra en herrans liv. Men vår Siemens Flexizone är helt tyst. Dyr häll men upoenbart värd pengarna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har inte haft induktionshäll förrän nu. Har läst alla skräckhistorier om att de skulle föra en herrans liv. Men vår Siemens Flexizone är helt tyst. Dyr häll men upoenbart värd pengarna.
Modellbeteckning?

Kan en elektriker koppla in en häll felaktigt så den surrar mer? Alla plattor fungerar dock.
 
BirgitS
Bricco Bricco skrev:
Kan en elektriker koppla in en häll felaktigt så den surrar mer? Alla plattor fungerar dock.
Knappast, finns liksom bara 4 ledare som ska anslutas, skyddsjord, nolla och två faser, där ena fasen ger ström åt de vänstra zonerna och den andra åt de högra.

Har du kontaktat säljaren för att klaga?
 
A
Bosch siemens har ansetts vara tystare än electrolux husqvarna.
Ljud kommer alltid från kärlet och dess tillverkningsprocess.
Dyrt kärl är inte alltid bäst.
Två lika kärl kan låta olika.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Knappast, finns liksom bara 4 ledare som ska anslutas, skyddsjord, nolla och två faser, där ena fasen ger ström åt de vänstra zonerna och den andra åt de högra.

Har du kontaktat säljaren för att klaga?
Får hem elektrolux för service av en frys om några dagar så ska visa dom då får vi se vad de säger.
 
A
De kommer bara säga en sak:
Det är ett fullt normalt ljud.
 
Det brukar inte vara hällen det är fel på utan tillbehören så som kastruller m.m. vilket du även är inne på.

Verkar orimligt enligt mig att en tillverkare av en häll ska ställa ansvarig för att man inte använder schyssta tillbehör.
 
electroluxaren skrev:
Bosch siemens har ansetts vara tystare än electrolux husqvarna.
Ljud kommer alltid från kärlet och dess tillverkningsprocess.
Dyrt kärl är inte alltid bäst.
Två lika kärl kan låta olika.
Min vän har en e-lux häll som är i princip helt tyst med massa olika kärl så jag kände mig trygg i att få en likvärdig häll men det verkar tyvärr som det skiljer mycket mellan olika e-lux med.
electroluxaren skrev:
De kommer bara säga en sak:
Det är ett fullt normalt ljud.
Förmodligen ja. Precis som med kyl/frys osv. Problemet för oss kunder är ju att man inte kan utvärdera detta i butik. Jag betalar gärna för tysta bra saker men blir tyvärr ofta lurad. Fattar inte hur det kan slå så brett mellan olika hällar. Om man har en modell som är tyst så kör samma teknik på alla i samma segment då? Nu är det ju som att skrapa triss...
 
Vad gäller saker på en induktionshäll, så skall du nog kolla upp vad du kan ha. Vanligt gjutjärn skall jag inte ha på min gorenje-häll. Det skall vara gjutjärn som är till för induktion.

Har du kollat så att kastrullerna verkligen är plana i botten? Jag tycker nästan det låter som att de är aningen konvexa och därmed inte ligger an ordentligt. Det kan också förklara varför olika kastruller och järn låter olika.
 
Upplever också att Bosch/Siemens är tysta. Min Bosch häll kan jag endast höra på högsta effekt. Kör 15 år gamla fiskars rostfria kastruller och ny hardface stekpanna
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad gäller saker på en induktionshäll, så skall du nog kolla upp vad du kan ha. Vanligt gjutjärn skall jag inte ha på min gorenje-häll. Det skall vara gjutjärn som är till för induktion.

Har du kollat så att kastrullerna verkligen är plana i botten? Jag tycker nästan det låter som att de är aningen konvexa och därmed inte ligger an ordentligt. Det kan också förklara varför olika kastruller och järn låter olika.
Gjutjärn som gjutjärn har ingen som helst betydelse så länge botten är slät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.