Hej,

Jag håller på att renovera och nu kommer vi till vitvaror. jag har tänkt att köpa en induktionshäll med vill helst ha 3-fas. Vi har bara 20A huvudsäkring och enfast induktionshäll drar ju en hel del på en fas...

Någon som har tips om var man kan hitta en sådan?

/N
 
Vi har 16A huvudssäkring, 400V induktionshäll kopplad i 2-fas på en trefasgrupp med 2.5 kvmm FK, avsäkrad med 16A. Inga problem, det är så det ska vara.

De allra flesta hällar kan kopplas om fritt mellan en uppsjö av varianter, 1, 2 eller 3-fas.
 
Har också som Consensus, fast jag har för mig vår huvudsäkring är 20A, men det fungerar jättebra. 2 (av3) faser till induktionshällen och den sista fasen till inbyggnadsugnen. Allt som allt en 3-fas grupp avsäkrad med 16A till häll/ugn.
 
Jag läste bruksanvisningen på hällen jag tänkte köpa och där stog det samma sak. Lite lustigt för på alla ugnar står det 230 volt...

/N
 
230V är den spänning som hällen vill ha. Om man har 3 fas så kan man antingen koppla en elförbrukare mellan faserna, då får man 400V. Eller så kopplar man från en eller flera av faserna mott nollan, då får man 230V.

I båda fallen så fördelas lasten mellan flera faser. Den enda egentliga skillnaden mellan 400V matning of flerfas 230V matning, är att man sparar in en tråd från centralen (nollan) om man kör 400V.

De flesta hällar går att koppla om så att man kan välja att köra på 1, 2 eller 3 faser och nolla.
 
Jag det stämmer ju, jag tycker då att de borde stå 230/400v på dem... Jag får ringa upp VD'n på Samsung och snacka honom tillrätta (eller henne) :)
 
De flesta hällar är 230V och kan köras på en eller två faser med nolla och är då märkta 230V. En enfasugn lägger man då på den tredje fasen.
Om nu bara diskmaskin, micro, tvätt tumlare osv är jämt fördelade mellan faserna så kommer det att fungera utmärkt, allt går inte för full samtidigt och säkringarna klarar lite överlast.
Har du ett stort hus med bara elvärme kan det bli problem.
 
Jag har 100kvm med (så småningom) luft/vatten eller markvärme. Just nu har jag en 9kw byggfläkt här och en i stallet så elmätaren går i spinn :)

/N
 
ANledningen till att det inte står 230/400V är för att drivspänningen är
230V, så när du kör 2-fas menas egentligen 2 st 230v matningar mot samma nolla.
 
ichgary skrev:
ANledningen till att det inte står 230/400V är för att drivspänningen är
230V, så när du kör 2-fas menas egentligen 2 st 230v matningar mot samma nolla.
Exakt så är det. :)
Och skulle du koppla hällen mellan två faser dvs. 400V så brinner den. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.