Har lite frågor kring det här med induktionshällar. Jag vet att det är lite dyrare än vanlig glashäll men att den värmer lite snabbare.

Ge mig lite feedback. Är det värt prisskillnaden? Skiljer det något vad gäller den elektriska installationen?
 
Vet bara att man måste ha magnetiska kastruller/grytor/stekpannor.
Kolla med en vanlig magnet mot botten av vad du har idag för kokkärl.
:)
 
En annan fördel är att man inte kan bränna sig på en
induktionshäll. Tar man bort kastrullen så stängs värmen av.
Visst man känner att där är varmt men man kan inte få brännskador.
Den elektriska installationen är samma.
 
En induktionshäll kräver inte större säkringar då? Som det är nu är vår huvudsäkring på 16A (eller 3x16A). Kankse man får höja till 20A.
 
3X16A duger för vår induktions häll
 
Menar du avsäkrat för hällen eller huvudsäkringen i huset då?
 
Jag bytte inga säkringar är vi skaffade induktionshäll. Inte elektrikern heller. Däremot funderade han ut någon smart lösning med faserna med tanke på att häll o ugn är separerade nu, tidigare var det samma enhet.
 
Vi installerade en induktionshäll, är helnöjda förutom att de kan ge ifrånsig ett lite irriterande surr ibland..
 
Jag tycker att en induktionshäll alltid är bättre än en traditionell. Den enda nackdelen är att vissa äldre kastruller inte är kompatibla med dem.
 
Definitivt värt de extra slantarna... Att jobba med en induktionshäll är som att jobba med en gasspis. Exakt temperaturreglering. Att man desstom får fördelen att inte själva hällen är varm i sig (och därför slipper fastbrända matrester vid överkok och liknande spillolyckor) är ju ett extra plus...
 
Kan bara instämma med övriga. Vi är nyblivna ägare till en induktionshäll och är supenöjda!

Ljudet som skrivs om har vi bara när vi kör på högsta Powerfunktionen vilket är bäst till vatten.

En lite observation vi gjort är dock att inte alla kastruller trots att de passar till induktion fungerar lika bra. Ikeas serie för induktion är inte alls lika snabb som andra kastruller vi har men det gör inte så mycket för det går i allafall mycket snabbare än tidigare.

Jag har dock fortfarande svårt att hantera pannkaksstekningen och hitta rätt temperatur men det kommer väl.

Jag vet dock inte hur det är när det gäller säkringar eftersom vi bytte i samband med en fullständig ombyggnad av köket inkl omdragning av all el.
 
Är det någon som fällt ner en induktionshäll i 40mm bänkskiva? Behövdes det extra ventilationshål då eftersom hela hällen hamnar i skivan och inte sticker ut under?
 
Jag tror inte att det behövs. Vi har en 3 cm granitskiva och induktionshällen sticker ner mer än en vanlig glaskeramikhäll så det var snarare problem med det som skulle vara under hällen fick plats. Utdragslådan fick specialanpassas.
 
Vårt problem är att induktionshällen bygger 38mm och skivan är 40mm. Bra när det gäller utrymmet under, men kanske problem med ventilationen. Man kan ju alltid snedkapa ursågningen så blir det bättre, men det skulle kännas skönt med någon som har egen erfarenhet.
 
Det borde inte vara något problem med ventilationen, åtminstone inte med Whirlpools och Husqvarnas hällar, där ventilationen tillgodoses med en fläkt på undersidan. Har själv haft en Husqvarna-häll monterad i en 50mm tjock skiva, gick finfint, trots ihärdigt användande, och ugn monterad under hällen.

Självklart är det ju att rekommendera att du rådfrågar återförsäljaren, om han/hon inte kan svara på rak hand kan undersöka saken med sin leverantör.

//Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.