Hej

Vi håller på och renoverar köket och har precis insett att det där med att välja spishäll inte är helt okomplicerat när man bor i en gammal lägenhet utan 3 fas.

I dagsläget har vi en 20A säkring till spisen och hade tänkt använda det uttaget till ugn+häll. Har sett att de flesta ugnar kräver en 16A säkring och att hällarna kräver antingen en 25A eller två 16A. Så det borde funka om än inte helt optimalt, men det är inte aktuellt att dra in 3 fas i dagsläget så det blir till att testa i varje fall.

Men frågan är om man ska välja induktionshäll eller vanlig spishäll. Vilken drar högst effekt vid användandet?

Som fördel med induktion brukar anges att de är energibesparande, samtidigt så har de ofta högre märkeffekt när man tittar på dem. Innebär det att de kräver högre effekt i början när man drar igång dem och att de annars drar mindre när man väl kommit igång. I så fall känns ju en induktionshäll vettigare eftersom det är ytterst sällan man sätter igång flera plattor samtidigt. Men jag har ingen aning om jag funderar i rätt banor. Det är så svårt att hitta information kring det här. Frågar man i affärerna så får man olika svar mest hela tiden och det känns inte som att de har så värst bra koll.

Tacksam för hjälp så jag kan börja titta på hällar ordentligt snart!

/Susanne
 
  • vggsnutt.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som är sugna på induktionshäll, har ni tänkt på de magnetfält som används för att värma kastrullerna?

Har någon uppgifter på hur starka magnetfält som används? Borde röra sig om ganska mycket elektromagnetisk strålning för att få det att funka.

Jag är ingen expert på området men tycker att det borde vara rimligt att ifrågasätta fördelen med induktionshäll.
 
Märkeffekten kommer att överstiga vad en 20A säkring klarar. Men vad jag har förstått det som efter att ha läst igenom massa gamla inlägg här så är det inte helt ovanligt att folk har installerat häll+ugn på en 20A säkring. Märkeffekterna är ju maxeffekter och det är ju som sagt sällan man ens kör två plattor på max och har grill på i ugnen samtidigt. Vi tänkte chansa i varje fall, går säkringen för ofta får vi väl bita i det sura äpplet och dra in 3 fas.

Frågan är på mer generell nivå, hur är effektförbrukningen hos en induktionshäll jämfört med en vanlig. Märkeffekten skiljer sig trots allt inte särskilt mycket om man räknar bort booster-effekten på induktionshällarna samtidigt som då induktionshällar marknadsförs som mer energibesparande. Hur besparas den energin in?
 
Den besparas in genom att vattnet börjar koka mycket fortare, du kan alltså köra på lägre effektläge..

Kompisen har skaffat sig induktion, han säger att man knappt hinner sätta kastrullen på hällen innan det kokar.
 
Det är mer energibesparande med induktionshäll då all förbrukad energi omvandlas till värme. Jämför man med en vanlig spis, eller glaskeramik, så ska även plattan värmas upp innan kastrullen blir varm, alltså åtgår mer energi.

Jag har induktion och skulle aldrig kunna tänka mig något annat nu.
 
Det går verkligen helt vansinnigt fort med induktionshäll. Nu har jag inte haft glaskeramik men däremot gasspis och den har inte en chans mot induktionshällen som vi har nu. Jag ser bara fördelar med induktionshäll så den får min röst. Den drar visserligen en enorm mängd el med powerboost men å andra sidan behöver man inte köra värst många sekunder innan det är tillräckligt varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.