hej...
har dragit lite ny el i köket valde att dra ekk i taket i rör eftersom taket skulle sänkas och därefter kabellist ner efter väggen till brytare och uttag.
har satt upp två fast ström uttag två styrda lamputtag vid fönstren, ett styrt lamputtag över bordet och en kabel till en lysrörsarmatur. de styrda uttagen styrs över en 3x1 polig brytare.
När jag mätar på de styrda uttagen så har jag typ 20 V mellan fas och nolla vid frånslaget läge på brytaren och vid tlllslaget läge 230 som man ska ha ... mellan fas och nolla å mellan fas och jord. Kan det bli induktionsström av lysrörarmaturen så att jag får en liten spänning på de styrda uttagenl om den är tillslagen.... eller hur kan det gå till?
 
Om man mäter med en digitalmultimeter med hög ingångsimpedans kan man få de här fenomenen. Koppla in en belastning parallellt med mätningen, en glödlampa t.ex. och se om du får annorlunda resultat.
 
jonkeboy skrev:
Kan det bli induktionsström av lysrörarmaturen så att jag får en liten spänning på de styrda uttagenl om den är tillslagen.... eller hur kan det gå till?
Oftast så är det kapacitiv koppling och inte induktiv, men visst; det är typiskt en sådan du ser. Och det är som snaggletooth sa pga att du har en för bra multimeter, eftersom den är löjligt höjohmig så belastar den inte kretsen alls. Om du försöker få någon ström ur dina 20V så är det dock stop där; den ekvivalenta inre resistansen i "transformatorn" i en sådan här krets är mycket stor, dvs spänningen går mot noll fortare än kvickt när strömen ökar bara det allra minsta. Så om du som sagt mäter över exv. en lampa så kommer du med största säkerhet att se "noll" volt.

Just den här högohmigheten är ett problem vid installationskontroll. Bara för att du ser spänningen 230V mellan fas och jord så betyder inte det med nödvändighet att jorden har bra kontakt hela vägen. En dålig koppling med hög resistans som inte tål belastning kan fortfarande visa acceptabel spänning. (Men det är iofs inte världens vanligaste fel.)
 
Har precis samma bekymmer med min Fluke... Irriterande, men visst kan man slänga på någon last och mäta med. Har själv använt mig av en vanlig lampa som jag kopplat in, men nu när ämnet är uppe kanske jag ska passa på att fråga om ni har tips på något annat som är bättre att använda än en lampa, och isf varför.
 
Bjurran skrev:
Har precis samma bekymmer med min Fluke... Irriterande, men visst kan man slänga på någon last och mäta med. Har själv använt mig av en vanlig lampa som jag kopplat in, men nu när ämnet är uppe kanske jag ska passa på att fråga om ni har tips på något annat som är bättre att använda än en lampa, och isf varför.
Ja, en annan voltmeter: http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid_voltmeter (jag vet inte vad de kallas på Svenska, någon?) De är en äldre typ, den min pappa har är två ganska stora handtag med en kabel emellan och en linjär skala för spänning. Som det står i artikeln har den fördelen att man känner spänningen utan att titta, samt att den drar såpass mycket ström att man kan se vissa dåliga anslutningar. Dessutom har den egenskapen att den drar såpass mycket ström att den löser en jfb om man mäter mellan fas och jord. Det kan ju vara både för och nackdelar med, så i en modern installation så klarar man sig väl inte enbart med en solenoid voltmeter idag.
 
Redigerat:
Går en sådan att få tag i nuförtiden?
 
$67 !!!

Nej, då tror jag inte en sådan kommer hamna i min verktygslåda. :)

Då köper jag hellre en spegelgalvanometer, de är betydligt coolare.
 
Redigerat:
Ja, eller en tångmilliampere-meter. Den skulle jag (och du) ha större nytta av. ;-) ;-)
 
b_hasse skrev:
Man kan använda en enkel spänningsprovare för att unvika "falska"
spänningar pga kapacitiv koppling.

T.ex. en T100 från Fluke:
[länk]

/Hasse
Där ser man. Alltid lär man sig något nytt. Jag har aldrig ägt någon. Du vet inte ungefär hur stor impedans en sådan typiskt har? Jag antar att den inte kan dra så mycket ström ändå, men tydligen ändå mer än en högohmig multimeter.
 
Jag borde ha länkat till den här, som drar 3.5 mA från mätobjektet för att tända lysdioderna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=12419.htm?_76_456_82

eller till den här, som har 20 kOhm ingångsresistans:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2005364.htm?_76_450_47

Jag vet inte hur Fluke T100 gör, men enligt databladet drar den ca 3 mA vid 690V.
Om det är en resistans så är den på högst 230 kOhm,
som ger 1 mA vid 230V.
Det kan dock vara en konstant-ström-last på 3 mA.

Enligt ELFA så varierar resistansen ganska mycket mellan olika spänningsprovare,
jag har sett allt mellan 20kOhm och 1MOhm.

1MOhm verkar vara för högt för att vara pålitligt.

/Hasse

PS.
Jag har ingen spänningsprovare av den här typen,
så informationen kommer från datablad och ELFA.
DS.
 
b_hasse skrev:
PS.
Jag har ingen spänningsprovare av den här typen,
så informationen kommer från datablad och ELFA.
DS.
Ah, det tänkte jag inte på; det kunde jag slagit upp själv. Och som sagt 1MOhm är lite mycket, men 200kOhm verkar mycket lämpligare. Man kanske skall slå till när man ser en billig på Jula eller dylikt nästa gång. (Går ju alltid att mäta upp den med multimetern).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.