Är det någon som har erfarenhet av inductions hällar ?
Vad är fördelen/nackdelen med dessa hällar?
Det finns idag nya "snabb" hällar som kan använda alla typer av kastruller.

Kan någon hjälpa mig att bestämma mig :-[

Vilka märke är bra?
 
Det finns hällar med 2 induktionsplattor & 2 vanliga. (Siemens har det vet jag). Induktionsplattorna ligger närmast kanten, så barnen bränner sig inte.
 
Jag kollade med "magnet metoden" hur många kastruller kan jag behålla om jag väljer induction. Dom stora Titan 2000 kunde jag glömma.
Men jag såg att i Home (Electrolux) butikerna har dom nya teflon kastruller för induction.
Jag läste också på Vi i Villas forum att några hade köpt den "blandat" modellen.
En var super nöjd den andra tyckte att om han kunde välja en gång till skulle han välja bara induction.

Han kommenterade att det var en fröjd att laga mat.
Då kanske det är värt dom 3-4 tusen i merkostnad.
Om man inte räknar kastrullerna förstås.
Hittade flera på Ikea för induction, billiga.
 
Hej, vi har en ny induktionshäll med två vanliga. Faktum är att vi nästan endast kör på induktionsplattorna för det går så oerhört fort och man kan hålla en jämn värme väldigt enkelt. Gamla kastruller och pannor går förståss inte i alla lägen. Det visade sig att kastrullerna från IKEA gick hur bra som helst. Köpte även en teflonpanna för induktion för några hundringar.

Varje platta har sedan individuell timer direkt i hällen, det är bra. Dyr förståss cirka 10000 SEK. ;)

Mvh IngvarW
 
Tack IngvarW för dina kommentarer om din erfarenhet.
Vi hade hört från en försäljare att många som köper 2 och 2 som du gjorde, ville sen bara arbeta med induktion.

Efter mycket frågande och jämförelse kom vi fram att om man köper en gasspis med el-ugn kostar samma sak som alla inbyggnadsdelar.
Gas är det bästa man kan få för att laga mat, nr 2 kommer induktion och nr 3 vanliga keramik hällar.
Så vi bestämde att dra in gas i huset, nu när vi bygger nytt och har möjlighet, ska vi ha 2 tuber stående ute.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.