Inte helt säker på att det här är rätt forumkategori, men jag chansar så får någon mod flytta om tråden passar bättre någon annanstans.

I vårt 60-tals hus är socklarna under de inbyggda garderoberna indragna jämfört med väggarna.

Indragna socklar under en inbyggd garderob i ett 60-tals hus som skapar dammsamling, svåråtkomligt för robotdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Indragen sockel under inbyggd garderob i 60-talshus som samlar damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Indragen sockel under garderober i ett 60-talshus som samlar damm och hindrar robotdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta blir ganska effektiva dammsamlare, och vad värre är så vill vår robotdammsugare inte köra in under överhanget, utan håller sig ungefär i linje med väggarnas golvlister och lämnar därför kvar det mesta av dammet som samlas.

Är det någon som vet varför att man valt att göra på det här sättet? Jag har ett par egna teorier, men jag håller på dem ett tag för att inte påverka er andra i ert resonerande. :)

Mvh
Fred
 
kan det vara så att som med köksskåp har indragen sockel för att kunna stå närmare?
är garderoben djup kan det vara behändigt att kunna nå saker utan att luta sig för mycket.
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
’Tåspararfeature’
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Rummet upplevs dessutom luftigare med den indragningen.
 
Vi har en hel del platsbyggda sen 50-60talet och alla ser ut ungefär som ovanstående, håller med om båda förslagen varför. För oss är TS lösning klart bättre, vi har provat med en temporär list innan vi la om golven för att kolla om vi skulle ändra men ingen i familjen gillade det.
 
BirgitS
I många 60-talsgarderober är det dessutom ventilationshål i bottenplattan som då mynnar ut framför den indragna sockeln. Bra om den hängtorkade tvätten inte hade blivit helt torr innan man la in den.

Däremot har jag inte sett sneda indragningar förut så det kan vara ett senare påfund när man satte dit golvlisterna som troligen inte är från 60-talet.
 
Tror också på ventilation. Kanske är det öppningar i botten på garderoben innanför luckorna precis?
 
Just "tåsparar"-feature och estetik är precis det två grejer jag tänkt på själv som anledning. (y)

BirgitS,
Det finns inga ventilationshål i garderoberna, så det är inte anledningen hos oss i alla fall. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "sneda" indragningar, men jag antar att du avser vinkeln mellan indragna sockeln och väggen. Dessa är utan tvekan original, men golvlisterna är utbytta av tidigare ägare.

Efter att jag upptäckte att roboten inte ville gå in under överhanget så har vi har testat hur långt in tårna sticker när garderoberna används normalt, och hittills har ingen tå varit i närheten av att gå in under överhanget. Jag ska fortsätta testa även vid lite mer "avancerad" användning av garderoberna för att se ifall det finns några tillfällen då tåutrymmet verkligen behövs.

Jag skulle tro att det ändå kommer sluta med att jag fyller ut med ny sockel. Jag tänker inte då att jag ska göra sockeln helt i linje med väggen, utan ändå göra ett indrag på några centimeter för estetikens skull. Roboten har ingen sidoborste, så den lämnar alltid några centimeter från väggarna som ändå måste tas bort manuellt, och då gör inte ytterligare några centimeter. Dock kommer vi slippa dammråttorna som håller sig undan robotens sug genom att gömma sig under överhanget.
 
BirgitS
P Paxman skrev:
Efter att jag upptäckte att roboten inte ville gå in under överhanget så har vi har testat hur långt in tårna sticker när garderoberna används normalt, och hittills har ingen tå varit i närheten av att gå in under överhanget. Jag ska fortsätta testa även vid lite mer "avancerad" användning av garderoberna för att se ifall det finns några tillfällen då tåutrymmet verkligen behövs.
Jag har tårna under när jag ska ta ut en skjorta på galge, men inte när jag t.ex. ska ta ut något från en låg hylla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har tårna under när jag ska ta ut en skjorta på galge, men inte när jag t.ex. ska ta ut något från en låg hylla.
Jag var tvungen att gå och testa och mäta lite. Om jag står helt normalt och tar ut en skjorta så är mina tår 25 cm från framkanten på garderobens golv. Stången för galgarna är 30 cm från den tänkta linjen vertikalt från golvets framkant. Om jag med rak arm sätter handflatan mot garderobens bakstycke sticker mina tår in kanske 2-3 cm i överhanget. Jag kan liksom inte se vid vilket tillfälle detta massiva överhang skulle behövas av pratiska skäl.

Min fru är dock rätt mycket kortare än jag, så jag ska givetvis be henne testa ordentligt innan jag förändrar något.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.