Hejsan

Vi funderar på att köpa ett gamalt torp från1926 som inte har vatten och avlopp indraget. Det här är ett hus på 97kvm som har annvänds som fritidshus som jag vill göra om till bostad.

Jag själv har ingen aning om vilka man ska anlita vad det kostar m.m
Det jag vet är att man måste borra egen brun då det inte går att få komunalt avlopp men däremot vatten går att få komunalt

Känner mig lite dum och kanske tar jag mig vatten över huvudet som ger mig in i det här, men jag tänkte jag kunde få lite råd och tips. Jag är dock bara 23åroch tjej så jag har inte hunnit fått så mycket livserfarenhet men det finns mycket vilja.

Är det svårare att dra in vatten och avlopp till ett gamlat hus än till ett nybyggt hus?

Är det komunen jag måste kontakta för att få reda på om man får dra in vatten?

Behövs det bygglov?

Ja ja finns massor att fråga om. Hoppas på svar.
 
Finns det kommunalt vatten sa du? Då skall du väl inte behöva borra någon brunn, däremot - om jag förstått dig rätt - behöver du anlägga ett avlopp. Då får du snacka med miljö/hälsa i din kommun för att få reda vad du måste fixa, antagligen rör det sig om att gräva ner en trekammarbrunn + infiltrationsbädd, cirka 50 tusen för detta har vi fått prisuppgift på (sen tillkommer VVS-arbetet). För att få in kommunalt vatten i huset får du räkna med en kommunal anslutningsavgift (+ VVS) som din kommun också informerar dig om storleken på (i vår kommun kostar det 92000)

Hoppas det skingrade frågetecknen något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.