Är det inte enklare om Ni solidariskt delar på dina kostnader inkl. dina timmar 70x 175:-. Om du vill tjäna pengar på din installationskostnad, får du också vara beredd att betala skatt på vinsten.
( att sälja El eller kommunalt VA är förbjudet, förmodar att det även gäller installationerna kring dessa)
Kanske lämpligt att rådgöra med kommunens tekniska förvaltning.

Men är det inte enklare att Ni kommer överens om en rimlig summa....
 
Mitt svar var helt allmänt, innan jag visste vem Du var :-X
Skämt åtsido...man får nog ha lite mer detaljer i ditt ärende som, hur många grannar gäller det och vad var din inkopplingskostnad om den är 50`nu.
Men hur du än funderar, kan du räkna med att det blir lite snack grannarna emellan.
För det är väl så att folk kan inte få det billigt nog. Om dom nu betaler din totalkostnad du hade 1999, vilket kanske är rimligt och billigt för grannarna, så kommer dom ända  att fundera mer över att dom faktiskt har pröjsat hela din installation. Kanske bättre att du redan nu avbokar det där glöggpartyt ;D
 
Jag tror Saturnus menar att hur du än redovisar dina utlägg och timmar så kommer grannarna snacka och då kan jag tänka mig (beroende på vad det är för typer) att de tycker det är löjligt med omräkning av pengarna från dåtidens pengavärde. Kanske de ställer det mot att anläggningen nu har några år på nacken och då tycker de kanske att det borde räknas av en värdeminskning. Låt oss säga att ledningarna har en livslängd på 60 år och de har använts i 6 år. Då vill snålgrannen dra av 10% på beloppet. (Detta klämmer han naturligtvis fram efter den femte koppen glögg)
En variant är att du säger ett pris och motiverar det kortfattat och koncist utan att gå in på detaljer. Sen får de förhålla sig till det och antingen gå med på det eller inte.
Jag är lite skeptisk till att dela på sånt med grannar, men det är kanske bara jag som har dåliga erfarenheter. Förr eller senare blir det strul och tjafs.
Index tror jag att du kan hitta genom www.di.se
 
Konsumentprisindex har stigit runt 8,5% sedan 1999. Jag håller dock med Saturnus att försöka komma överens om en rimlig summa utan att gå in på detaljer. Att börja höja en redan "fiktiv" timkostnad med 8,5% kan uppfattas sniket...  ;) Hur kom du fram till den timkostnaden? Sedan kan man fundera på vad grannarnas alternativkostnad är?

Avslutningsvis tycker jag att ni ska kolla upp om man verkligen får koppla in fler fastigheter till det kommunala VA systemet på detta sätt. Jag är tveksam.
 
Nä, speca inte alltför grundligt! Om du pytsar in din arbetskostnad i underlaget blir det naturligtvis beskattningsbart och detta kan ge senare problem - runda av summan åt lämpligt håll istället. Dela på fyra och låt var och en ta ställning. Du går ju trots detta på en vinst som redan har gjort installationen för din egen fastighet. Sedan är det upp till grannarna att jämföra med om de istället vill köra eget race.

Glöm inte att skriva avtal grannar emellan - även för underhåll och drift.
 
Fråga 1:  "Vart kan man finna en indexberäkning som man kan beräkna hur mycket mer pengarna är värda idag?"

Svar:  Scb har utmärkta indexserier allmänt tillgängliga här -
http://www.scb.se/templates/Product____33769.asp

Fråga 2:  "Ska man betala skatt på pengarna jag redan skattat för samt betalat moms?"

Svar  (det bästa):  Får du förstås direkt från RSV.  Eftersom du (som villaägare) inte är momspliktig ska du varken debitera eller "lyfta" moms.  Så långt verkar saken solklar.  Hur man hanterar resten verkar mera snårigt.

Jag tycker det verkar rimligt att betrakta grannarnas inbetalning som någon sorts intäkt av kapital.  Detta borde du deklarera fram åtminstone senast när du säljer själva fastigheten.  Då borde försälningsresultatet förbättras i samma grad som grannarna minskat din ursprungliga investering.

Ring och fråga om jag gissat rätt!  
;)
 
glöm inte att index räkna ev dåtida rot-avdrag ;) ;D Skulle jag sutit i din sits hade jag tagit ett ganska lågt belopp utan att räkna för mycket på det.. Ja menar allt är ju "plus" för dig... Tycker det känns sniket att ta betalt för din semester kostnad mm.. Men det är ju jag d :D
 
Nu tycker jag mig kunna ana en viss irritation ;)

Jag förstår absolut din poäng med den tid du har lagt ner, frågan är mest om grannarna kommer göra det. Med tanke på att en del här tycker det är sniket så kan man tänka sig att grannarna också tycker det. En viktig del i det är nog också att räkna in att anläggningen har några år på nacken och räkna ner det värdet.
De 10 papp som detta kostar enbart pga av deras inkoppling tycker jag endast ska delas mellan de andra grannarna. Vad tycker du själv?
 
Bråka inte nu grabbar!   Det här stället är till för att vi alla ska ha ett trevligt bollplank.  Inte för att väcka förtret.
:)

Jens!  Om jag vore granne skulle jag tänka exakt så här:  Vad har jag för alternativ?  Jens erbjuder mig andel i en gemensam anläggning (om jag fattar det rätt).  Kan jag gräva ned en egen ledning över egen eller annans mark till kommunens kopplingspunkt till lägre kostnad än vad Jens (rättvist) erbjuder?  Då väljer jag alternativet.  Annars köper jag Jens erbjudande.

Det finns förstås ett MEN:  Om Jens alternativ framstår som krångligt, bökigt eller allmänt svårfattligt skulle jag möjligen avstå från det TROTS att det vore billigare.  Detsamma gäller om Jens alternativ förutsätter grannarnas samverkan och fortsatt goda sämja.

Alltså:  Vad hindrar mig från att köpa in mig direkt på kommunens nät utan mellanhand?  Snackar vi om gemensam servisledning?  Och varför kräver kommunen plötsligt extra vattenmätare (utöver den som ska sitta i varje hus) ???

 
Kommunal VA-juridik är egentligen inte alls mitt bord.  Därför undrar jag verkligen vilka premisser som gäller i ert fall.

I normalfallet tillhandahåller kommunen varje abonnent en kopplingspunkt, från vilken abonnenten (på egen bekostnad) drar en servisledning in till sin vattenmätare "uppströms" första tappkranen.

Om jag fattar det hela rätt tänker du (med kommunens goda minne) låta grannarna grena av din servisledning in till sina vattenmätare.  Och kommunen tycks kräva någon sorts EXTRA vattenmätare, innan kommunens vatten når förgreningspunkten i din servisledning.

Då tycker jag det enda raka vore att kommunen tar över (köper) din ledning fram till och med denna mätpunkt, som därmed blir din och dina grannars kopplingspunkt.  Vore inte detta så mycker mera logiskt?
 
Fattar jag verkligen saken rätt?  Har kommunen rätt att helt enkelt överta din ledning, utan någon som helst ersättning?  Och kommer kommunen – i så fall – att fakturera de tre grannarna vardera 150 Kkr för deras nyttjande av samma ledning,  PLUS ordinarie påkopplingsavgift om 50 Kkr per granne?!

Då skulle VA-anslutningen kosta vardera granne 200 Kkr utöver var sin pump och servis för sammanlagt 40 Kkr.   Tre kvarts miljon för att ordna kommunalt vatten till tre hushåll!  Det låter ju inte lite vanvettigt…

Snälla Jens!  Säg att jag har fattat saken fel!
:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.