Fantastiskt kul att läsa på forumet om Indegon. :) Många bra tips och råd som Bosch inte lyckas bidra med. Jag har visserligen hittat ett tyskt forum oxå, men inte lika engagerat som detta. Nu till mina erfarenheter: Min klippare är en 2012 med SW 5.7, och den fungerar i stort som förväntat. Litet buggar förstås som att larmet inte fungerar och att klippmotorn startar med ett par sek fördröjning efter att maskinen stannat för att "läsa kartan". I övrigt så sköter den sig fint. Min gräsmatta är som många andra u-formad men har oxå en liten satellit som nås via en 2,5 meter lång och 1,2 meter bred passage utan större problem! Det är bara när den vill klippa den 50-60 cm breda gatan på skrå som det tokar till sig. Stannar-roterar kring sin egen axel och "läser förtvivlat kartan" tills den ger upp och piper iväg efter kanttråden fram till nästa skarpa böj. Där verkar förvirringen släppa. Total area är ca 550 m2 och 200 m kabel. Har gått i ca 6 veckor nu utan missljud eller rundgång kring öar. Litet mek har det varit med tråden runt öarna. Med hjälp av tips på forumet har jag kommit fram till att man ska antingen dra tråden till öarna tätt ihop, <1 cm (på var sida i samma spik) eller låta ön vara en del av kantavgränsningen och då med 20-35 cm mellan trådarna. För att undvika problem med dockningen i laddaren så ska tråden in från vänster vara spikrak och fortsätta ut 5-10 cm till höger om laddstationen. Jag har satt överlapp i klippet till min (16 cm) och kantklipp varannan gång. Det tar något längre tid att klippa men blir snyggare. Jag tar in klipparen på nätterna och släpper ut den när jag kommer hem från jobbet. Får köra tre timmar och hinner då klippa-ladda-klippa. För att klara hela gräsmattan behöver den klippa tre pass. Men den minns var den slutade så den fortsätter nästa dag. En kass sak är att den inte riktigt klarar regn. Det blir kondens över displayen. Ska bygga en carport så snart jag hinner. Tack för fina tips och bilder!! Jag köpte nya knivar (märkta 26R) för att ha i reserv, men de är inte lika som de befintliga (märkta 26). Hålet är större och passar inte?! Någon som vet något om detta? Har satt en effektmätare på trafon. Denna visar att uttagen effekt går ner på cs 6W när laddning är klar, oavsett om klipparen står i laddaren eller är bortplockad. Jag stänger aldrig av laddaren. Den lilla förlusteffekt som uppstår kan förhoppningsvis bidraga till att hålla fukten borta. Stäng inte av den, för då kan den upprepade uppvärmning-avkylningen ge upphov till s.k. pumpeffekt som drar in fukt i elektroniken. Jag har justerat kantkabeln i efterhand några omgångar för att försöka minska den oklippta kantremsan. Vill ju inte dra om långa sträckor och då blir kabeln ibland för kort och ibland för lång. För att skarva använder jag klämda fukt-täta skarvar, typ duraseal (finns bl a på CO). den är rosa-röd och därför sätter jag en grön krympslag över för syns skull. Skarven ska värmas efter klämning och isoleringen krymper då samtidigt som det inbyggda limmet smälter och tätar. Krymp sedan den gröna slangen över. Snyggt och tätt!! Om inget strul inträffar kommer jag att köra säsongen ut och sedan reklamera pga buggarna. Förhoppningsvis har det kommit ytterligare SW-uppdatering då. Man kan oxå spekulera i vad GPSen är tänkt att användas till utöver att ställa klockan. Visserligen är repeter-noggrannheten mot karteringen sannolikt mindre än 50 cm (jag pratar inte om fel relativt karta som snarare ligger på 5m för det är något annat), men 50 cm duger nog inte för att styra klippningen bra. Däremot skulle den kunna användas mot tjuveri. Låt säga att klipparen låser sig om den är 50 m från "sin tomt" så kallad geo-fencing. Hoppas få se det i kommande mjukvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.