Hej!

Jag tänkte byta från 30år gammal sunkig mulltoalett till en förbränningstoalett, Incinolet i vårt fritidshus. Det som bedrövar mig lite är att de noga påpekar att denna ska kopplas till "20 Amp plug headed by a 20-amp circuit breaker". Kan jag med huvudsäkring 16A köra 2 x 10 amp säkringar för detta? Vill inte gärna uppgradera huvudsäkring till 20 A då detta blir mer än 2000/år i merkostnad.


Tacksam för intelligent svar!!
:)
/Mattias
 
Iofs. en lite knapphändig beskrivning. Men om vi antar att de menar 20A enfas. Då går det inte att använda 2x10A. En apparat som skall gå på flera faser måste vara gjord för det och ha det som ett inkopplingsalternativ. Ex. så har spisar och hällar ofta den möjligheten.

Det är också så att du kan inte använda ett vanligt uttag för denna ström, vanliga enfasuttag är oftast bara gjorda för 16A, många klarar bara 10A.
 
Googlade lite på den, och hittade instalationsanvisningar, det finns tydligen 2 olika effektvarianter som skall gå att kör på 10 resp. 16A säkring. Har du helt enkelt beställt fel modell?
 
20A är mest troligt tänkt för amerkanska 110V systemet, kollade på specen och för 230V är effekten satt till 3600W vilket blir ca 16A. Ändå i överkant för enfas-system.
 
Hejsan "hempularen"

Tack för engagemang och snabbt svar. Jag har inte beställt toaletten ännu. Jag har också googlat och de svenska siterna säger att jag kan använda 10 A eller 16 A beroende på frekvent utnyttjande. Antar att jag kan köra safe och beställa den modell som heter T1800 då för att vara på säkra sidan?

"Om man förväntar sig att 6 till 8 personer ofta vill använda toaletten i snabb följd, ska man använda eller lägga till upp till en 16A säkring och välja en 3500 modell. Är det sällan mer än 3 till 4 personer eller om det är svårt att lägga till upp till en 16A kurs, har model TR 1800 tillräcklig kapacitet."

http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=484
 
Hej fastmoving. Jag förstår inte riktigt konsekvens av din slutsats då jag är nybörjare. Är det bara att köra på med en vanlig 10 A säkring?

:-7
 
Helst vill jag ju köra den toalett med bäst effekt då de i princip kostar lika mycket... så är det möjligt att köra 3500 modellen i mitt fritidshus med 16 A huvudsäkring. Det är själva grundfrågan?
 
Hej Mattias,

Jag beställde direkt från Incinolet i USA (Carol) med skeppning av Jetcarrier. Man får en 230V 3500 W vilken fungerar bra på 16A säkring. Priset blev totalt 17404 sek (dollarkurs 6,40 vid beställning och 6,30 vid skeppning, tull och moms hos Jetcarrier). Det enda som behöver ändra är stickproppen som man byter eller använder adapter till (finns för någon dollar på ebay).
 
De skriver ju att den skall gå att köra på 16A säkring. En säkring på 16A kan belastas med 3680w, mer under kortare stunder.

Du behöver dock troligen dra en ny kabel från centralen med 2,5kvmm trådar. MEN om du ex samtidigt lagar mat så spisen är igång då lär du blåsa huvudsäkringen.
 
Hmmm... okej alla. Tack för svar. Jag förstår att jag kan använda min 16 A huvudsäkring men det är gränsfall ifall jag använder el till andra grejer samtidigt. Jag får fråga en elektriker också på plats ifall jag måste modifiera proppskåp. PelleSoder...det var av dig jag blev inspirerad att köpa en Incinolet. Är det JetCarrier som ombesörjer skatt och nödvändig administration också? PelleSoder hur ser det ut för dig? Har du en huvudsäkring på 20 A eller?
:)
 
Inte för att det har med frågan att göra men om just förbränningstoaletter. Jag råkar av en händelse vara bekant med en som säljer div olika modeller av mulltoaletteroch förbränningstoaletter och han säger att förbränning säljer som tusan och att det var som att gräva guld den senaste tiden...men....dom går sönder hela tiden, mycket service på dom samt att dom som äger dom måste ha stenkoll på att det funkar annars blir dom totalt nedskitna och då vill ingen ta hand om servicen.
Jag själv tänkte på en sån till stugan men blev avrådd.
 
Hej!

Jag misstänker det är en massa Toamoa som folk har fått problem med?
 
Jag vet inte märket faktiskt, blev bara varnad om förbränningstoa i allmänhet men det är mycket möjligt att det är ett visst märke som utmärker sig, jag har som sagt inte provat själv. För tillfället så kör jag med Skogstoan i stugan medans bad/toa fixas till :)
 
Annars kan jag rekomendera en mulltoa.
Har en sådan här på landet, http://www.hemvaruhuset.se/mulltoa-20-p-67.html

Helt luktfri och minimal skötsel. Dessutom en maxeffekt på 300 W så finns en
del elpengar att tjäna. Drygt 9.000 kr i inköp. En tusing billigare än när jag köpte den för
typ 5-6 år sedan.
 
Jag har trefas med huvudsäkringar på 16A. Använder en av faserna för toan men kör även vv beredaren via effektvakt. (går toan värms inget vatten). Jag kommer till nästa vår gå upp på trefas med 20A huvudsäkringar då det from i höst blir en ny nätleverantör och det inte kostar mer i nätavgift. Ja JetCarrier sköter skatt och administration, så får man en faktura på allt från dom. Man måste boka transporten hos JetCarrier innan den kommer från Incinolet (en månad tar det för de att tillverka toan from man betalt dom). Man ska också maila in en kopia (pdf:ad tex) av fakturan från Incinolet till JetCarrier. Carol sa att man kunde låta JetCarrier lägga beställningen av toan från Incinolet men hur det funkar vet jag inte. Se även: http://www.viivilla.se/forum/bad/badrum/mulltoa-eller-forbranningstoa-5574
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.