Pratade med säljaren precis, Det är 800mm bord och 2-ståls kutter. Reagerade över att motorn bara var på 1,1kW, räcker det verkligen för en hyvel som tar 260mm brett?

Hursomhelst, det är för dyrt just nu så jag avvaktar.
 
Hej
Just den annonsen har dykt upp ett par ggr det här året, samtliga andra hyvlar av samma märke har legat åtminstone 1k kr billigare..men av bilderna av dömma hatxde väl inte vart riktigt i samma fina skick.
 
Nu är annonsen borta!

Jag funderar faktiskt på en Cotech från Clas Ohlson. Imorgon kör de 20% på allt så man ska kanske passa på!

Jag vet att den maskinen är i en annan division men den har fått relativt bra recensioner. Om ingen får mig på andra tankar så blir det nog en sådan imorgon! Går ju alltid att uppgradera längre fram...

http://m.clasohlson.com/se/Rikt-&-planhyvel-Cotech/30-9131
 
Ja, den går att få relativt bra men förbered dig på en hel del pillande och justerande. På den jag köpte satt stålen på olika höjd samt snett i kuttern. Installerar man stålen enligt manualen så tar hyveln väldigt grovt. Vidare så behöver man trimma in höjdjusteringen på planbordet, kjedja, så att den löper lätt och inte drar snett. Sedan är det inte fel att förlänga planbordet med en längre skiva. Inser nu att detta förmodligen inte hör hemma i den här tråden så jag slutar nu.
 
Några tips på vad man skall undersöka och titta efter om man åker och kikar på en sån här hyvel?
 
Min ej kompletta lista är:
- Kolla att du får med relevanta tillbehör (vev för höjning av planbordet, riktanhåll, SUVA-skydd och spånhuv för planhyvling). Exakt vad maskinen levererades med hittar du i nerladdningsbara manualer.
- Att alla (plast?)drev till matningen är hela, d.v.s. inte saknar några kuggar
- Att borden är någorlunda plana. Ta med dig en längre stålskala.
 
phl skrev:
Min ej kompletta lista är:
- Kolla att du får med relevanta tillbehör (vev för höjning av planbordet, riktanhåll, SUVA-skydd och spånhuv för planhyvling). Exakt vad maskinen levererades med hittar du i nerladdningsbara manualer.
- Att alla (plast?)drev till matningen är hela, d.v.s. inte saknar några kuggar
- Att borden är någorlunda plana. Ta med dig en längre stålskala.
Tack!

Det blev köp idag. Har bevakat annonser sen i juni och hade tur idag. Ringde mindre än 9 minuter efter att annonsen kom upp på blocket. Herren hade verkligen putsat upp hyveln in i minsta detalj. Borden var vaxade med något jag inte minns namnet på. Hyvelstålen rakbladsvassa och inpostade. Jag provhyvlade på plats, kollade av punkterna du nämner och slog till direkt. Riktborden är helt jämna (samt helt parallella men det förutsätter jag man kan justera?) när man kollar med stålskala. Är riktigt nöjd än så länge, skönt att bara kunna börja hyvla direkt.

Måste göra mig någon sorts "push-block", känns lite farligt med fingrarna för nära. Måste dessutom tillverka någon form av spånhuv att användas vid planhyvling. Ruskigt mycket spån blir det. Hoppas kunna hantera det med dammsugare med tunna och cyklon så länge. Spånsug får eventuellt bli senare.

20150930-22.12.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150930-22.13.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150930-22.13.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plate.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Övrekrok och 8 till
  • Laddar…
Grattis till en fin hyvel!

Du borde kunna se lite på reservdelslistorna hur spånhuven ska vara utformad. Du vill ju kunna sätta den under riktborden när du riktar och ovanpå när du planar.

Finns en hel del gamla manualer och dokument i en Yahoogrupp för Incamaskiner.

Hade själv en sådan en kortare tid i samband med att jag fyndade ett antal Incamaskiner i klump som jag sedan snyggade till och sålde av. Gubben som köpte min hyvel skulle prompt ha just Incas rikt- och planhyvel då han och hans bror en gång hade hyvlat virke till ett helt hus de byggt på en sådan hyvel. Lät kanske inte riktigt som rätt maskin för just det ändamålet :)
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Jamen vad najs, den ser (som de flesta gamla Incor) ut att vara i bra skick också. Orginalspånhuven ser ut nåt sånt här [länk]

Jag byggde en egen variant till min (fick inte heller med någon till min hyvel), vet inte om den är super men den fungerar väl hyfsat iaf. [länk]
Jag tror faktiskt inte det var med någon spånhuv som original på dessa 343.190 modeller som jag har. Möjligt att spånhuven till 500-modellerna skulle passa dock.

Har du också 343.190 modellen? Motorn under träbordet, 800mm långt riktbord, 400mm långt planbord. 2-stålskutter (ej Tersa) som hyvlar 260mm brett.

Jag undrar lite över din hemmabyggda spånhuv. Fästes den på något sätt i hyveln, eller ligger den bara på riktbordet vid planhyvling samt uppochner på planbordet vid rikthyvling?
 
Kommer inte ihåg exakta benämningen på min hyvel men jag vet vad den är utrustad med.

1000mm riktbord, motorn på baksidan av hyveln, 2 ståls tersa. Din hyvel har bättre mekanism för matningen, min har bättre på resten:)

Vid rikthyvling fäster jag min spånhuv i höjdled, vevar alltså upp planbordet till huven kläms litegrann. Har stoppers i längsled så den hamnar på rätt plats.

Vid planhyvling fäster jag den med ett korsvred genom anhållet, M8 gänginsats i sidan på huven.
 
Kan matningsrullarna vara för långt ner mot planbordet i förhållande till knivarna i kuttern? Tycker jag får pressa på ordentligt för att ens få in ämnet igenom planhyveln förutsatt att man hyvlar mer än 1mm. När väl valsarna får tag så är det dock inga problem. Ska man kunna få ämnet att matas igenom utan att hyveln tar något alls (det går på min).

Hyvlar jag bara någon tiondel så kan jag ana märken efter valsarnas "tandmönster".

I så fall, går detta att justera och i så fall hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.