Hej
Håller på att renovera en såg "Inca Major"
Jag undrar om någon kan hjälpa mig funktionen för att hissa och sänka bordet.
i vilken ordning skall mutter resp hylsa sitta för att kunna utföra detta.
Se bild
 
Hej
Hos besök hos en vän men svarar när resten av familjen lagt sig (runt 22-23) om ingen annan tar sig tid att svara innan dess :)

Ska den demonteras eller monteras?

Mvh
Linus
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hej
Hos besök hos en vän men svarar när resten av familjen lagt sig (runt 22-23) om ingen annan tar sig tid att svara innan dess :)

Ska den demonteras eller monteras?

Mvh
Linus
Hej, den skall monteras, det var så mycket som fattades när jag köpte den, märkte jag. Och jag tror att anordningen inte är komplett, den funkade inte när jag köpte den heller.
MVH/Kurre
 
Två bilder som kanske hjälper till lite på vägen:

Illustration av en sprängskiss för en mekanisk anordning med numrerade delar och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av mekanisk anordning med detaljerade märkningar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Två bilder som kanske hjälper till lite på vägen:

[bild] [bild]
Nja inte direkt, dom gängar ju upp sig, har redan testat...
 
Ah, tanken är att du drar åt skruven högst upp i din bild(den brevid brickan) så att den och nedre muttern låser ihop. På så sätt är gängstången 'still' i längsled och den gängade delen i armen som du ser centralt i min andra bild är det enda som rör sig. Observera att alla glidytorna ska vara rena och smörjda så man inte bryter av 'höj/sänk-armen'.
 
  • Gilla
Vuckan
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ah, tanken är att du drar åt skruven högst upp i din bild(den brevid brickan) så att den och nedre muttern låser ihop. På så sätt är gängstången 'still' i längsled och den gängade delen i armen som du ser centralt i min andra bild är det enda som rör sig. Observera att alla glidytorna ska vara rena och smörjda så man inte bryter av 'höj/sänk-armen'.
Var ser man bilderna ??
 
Sprängskissen du länkat till har jag laddat ner.

Syns inte de jag bifogat?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Sprängskissen du länkat till har jag laddat ner.

Syns inte de jag bifogat?
Nej jag ser inga bilder eller bifogade filer.
 
K kurthall skrev:
Nej jag ser inga bilder eller bifogade filer.
Jo nu ser jag bilderna, men det säger mig ingenting, alla har ju gängor och följer stången hela tiden...
 
K kurthall skrev:
Jo nu ser jag bilderna, men det säger mig ingenting, alla har ju gängor och följer stången hela tiden
K kurthall skrev:
Jo nu ser jag bilderna, men det säger mig ingenting, alla har ju gängor och följer stången hela tiden...
Är inte hemma så kan inte kolla på min inca men tanken är att om du drar åt de två muttrarna åt varandra (en skruvas ut och den andra inåt) så kommer de låsa varandra och inte röra sig.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är inte hemma så kan inte kolla på min inca men tanken är att om du drar åt de två muttrarna åt varandra (en skruvas ut och den andra inåt) så kommer de låsa varandra och inte röra sig.
Tack! för hjälpen, jag tror jag fått ordning på det nu, hade inte dragit åt hårt nog och fick smörja
lite för att hylsan skulle snurra lättare.
mvh
Kurre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.