M
För ett par år sedan kom jag över en hel snickarverkstad på Blocket för 2000 kr med alla möjliga maskiner och verktyg. En av dessa är en planhyvel från Inca. Jag vet inte alls hur den fungerar eller om alla delar finns med. Till att börja med har den en gammal trefaskontakt vilken skall bytas snarast så att jag kan börja använda den.

Frågor:
Hur fungerar den? (Har aldrig kört planhyvel förut).
Behövs det fler delar för att använda den än de som finns på bilden?

En gammal Inca planhyvel med trefaskontakt på ett arbetsbord i en verkstad, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal planhyvel från Inca på ett arbetsbord, omgiven av diverse verktyg och objekt i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För det första är det en rikthyvel och inte en planhyvel. Dock ser det ut som att den har planhyveltillsats. Vad jag kan se så saknas kutterskyddet, det är "bara" en säkerhetsdetalj, men ack så viktig.

Hur du använder rikthyvel finns massor att läsa om på nätet. På (amerikansk)engelska så kallas det för en jointer, så en bra youtubesökning torde vara "How to use a jointer".
 
  • Gilla
Tomas Ojala och 1 till
  • Laddar…
M
Ok.
Det finns säkerligen något cutterskydd liggande i någon låda. Jag får rota lite.
 
Här har du en länk till manualen http://imgur.com/a/sbYU5

Skillnaden mot en "vanlig" rikt o panhyvel är att den där inte har automatisk matning på planhyveln. Så, först riktar du 2 sidor, därefter kör du plankan till önskad tjocklek mha den där huven i första bilden, rikthyvlade sidan pekandes upp mot huven. Du får knuffa för hand när du kör med den, när plankan kommer ut på andra sidan får du dra i den. Har själv aldrig använt just denna hyveln ska väl sägas.

Den här filmen visar väl hyfsat hur hyvlandet går till https://www.youtube.com/watch?v=_XslW2gvQ3M

Just rikthyveln tyckte jag var lite läskig att börja köra med, handpositionerna sitter inte i ryggmärgen av sig själv om man säger så. Rekommenderar en del "torrkörningar" med motorn avstängd och inmatningsbordet högt så plankan inte stannar på kuttern innan du sätter igång.

Sen finns det ju lite stål i hyveln, dessa ska vara vassa och fina och sitta på rätt höjd. Sök på "posta hyvelstål" så får du en idé om vad som avses.
 
Ola C skrev:
Här har du en länk till manualen [länk]

Skillnaden mot en "vanlig" rikt o panhyvel är att den där inte har automatisk matning på planhyveln. Så, först riktar du 2 sidor, därefter kör du plankan till önskad tjocklek mha den där huven i första bilden, rikthyvlade sidan pekandes upp mot huven. Du får knuffa för hand när du kör med den, när plankan kommer ut på andra sidan får du dra i den. Har själv aldrig använt just denna hyveln ska väl sägas.

Den här filmen visar väl hyfsat hur hyvlandet går till [länk]

Just rikthyveln tyckte jag var lite läskig att börja köra med, handpositionerna sitter inte i ryggmärgen av sig själv om man säger så. Rekommenderar en del "torrkörningar" med motorn avstängd och inmatningsbordet högt så plankan inte stannar på kuttern innan du sätter igång.

Sen finns det ju lite stål i hyveln, dessa ska vara vassa och fina och sitta på rätt höjd. Sök på "posta hyvelstål" så får du en idé om vad som avses.
Med risk för att verka aningen korkad, borde man inte kunna planhyvla med rikthyveln? Dvs mäta brädans tjocklek, ställa in höjsdskillnaden på bordet och på vis planhyvla bort önskad tjocklek? Givetvis i flera omgångar om det är mycket som ska bort.
 
Njäe. Till att börja med gör rikthyvlingen ena sidan plan (engelskans planer/thicknesser är betydligt bättre namn). Andra sidan kan se ut hur som helst. I planhyveln gör man sedan sida 2 parallell mot sida 1, samt ger ämnet rätt tjocklek.

Om man sen skulle ta en planka från planhyveln, plan och fin och med 2 parallella sidor och given tjocklek, och köra den på rikthyveln, så är chansen minimal att den ska vara parallell efteråt. Den får en ny plan och fin yta, plankan blir tunnare, men det finns ingen referens som gör att den håller sig parallell.
 
  • Gilla
Hartvigson och 3 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Njäe. Till att börja med gör rikthyvlingen ena sidan plan (engelskans planer/thicknesser är betydligt bättre namn). Andra sidan kan se ut hur som helst. I planhyveln gör man sedan sida 2 parallell mot sida 1, samt ger ämnet rätt tjocklek.

Om man sen skulle ta en planka från planhyveln, plan och fin och med 2 parallella sidor och given tjocklek, och köra den på rikthyveln, så är chansen minimal att den ska vara parallell efteråt. Den får en ny plan och fin yta, plankan blir tunnare, men det finns ingen referens som gör att den håller sig parallell.
Tackar för en så tydlig förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.