Hej!
Har en Inca bandsåg köpt begagnad men gått som en klocka i ett år. Nu var det dags för massproduktion av snickarglädje till en veranda. Löpande band produktion i 2 timmar. Det blev tydligen för mycket. Bandsågen stannade, motorn var mycket varm. Försökte få igång den efter en halvtimme. Inte ett ljud när jag försökte starta, ingen brum inget klick.
Har jag bränt motorn?
Finns det något överhettningsskydd och i så fall går det att återställa på nåt vis.
Frågan är kan jag på nåt sätt mäta mig fram för att se var felet ligger?
Skickar lite bilder.
Har en Inca bandsåg köpt begagnad men gått som en klocka i ett år. Nu var det dags för massproduktion av snickarglädje till en veranda. Löpande band produktion i 2 timmar. Det blev tydligen för mycket. Bandsågen stannade, motorn var mycket varm. Försökte få igång den efter en halvtimme. Inte ett ljud när jag försökte starta, ingen brum inget klick.
Har jag bränt motorn?
Finns det något överhettningsskydd och i så fall går det att återställa på nåt vis.
Frågan är kan jag på nåt sätt mäta mig fram för att se var felet ligger?
Skickar lite bilder.
Det finns flera olika varianter på överhettningsskydd, både återställningsbara och termosäkringar som går sönder och behöver bytas. Om motorn inte startar när den svalnat, och om du inte kan hitta någon fin knapp att trycka på i kopplingslådan för att återställa ett termoskydd, så behöver du förmodligen låta någon titta lite närmare på motorn.T Thomasvy skrev:
Å andra sidan, om du kört motorn så hårt att det skulle skulle ha gått sönder så borde du märkt en obehaglig lukt av bränd plast…
Och, såklart - Du har väl kollat att ingen säkring gått någonstans uppströms från sågen?
… Och såklart - En motorskyddsbrytare för överström är nog inte så dumt att låta installera i framtiden.
Redigerat:
Vanligast är väl att kondesatorn ger upp. Kan även vara så enkelt som att centrifugalbrytaren fastnat i infält läge, men då borde den humma lite.
Var försiktig. Även med sladden ur kan du ha ström i kondensatorn om något är trasigt och den inte laddar ur vid startförsök.
Har du en multimeter så du kan mäta?
Här är en bra guide:
Var försiktig. Även med sladden ur kan du ha ström i kondensatorn om något är trasigt och den inte laddar ur vid startförsök.
Har du en multimeter så du kan mäta?
Här är en bra guide:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om det finns ett överhettningsskydd var sitter det. Det borde ju sitta i eller i direkt kontakt med motorn? Ingen lukt från motorn. Förhoppningsvis är det något billigare som gått sönder. Behöver mättips.H HökMartin skrev:Det finns flera olika varianter på överhettningsskydd, både återställningsbara och termosäkringar som går sönder och behöver bytas. Om motorn inte startar när den svalnat, och om du inte kan hitta någon fin knapp att trycka på i kopplingslådan för att återställa ett termoskydd, så behöver du förmodligen låta någon titta lite närmare på motorn.
Å andra sidan, om du kört motorn så hårt att det skulle skulle ha gått sönder så borde du märkt en obehaglig lukt av bränd plast…
Och, såklart - Du har väl kollat att ingen säkring gått någonstans uppströms från sågen?
… Och såklart - En motorskyddsbrytare för överström är nog inte så dumt att låta installera i framtiden.
Ja, jag har en multimeter men det är lite svårt att veta var man ska börja. Gissar att på - av knappen har ett relä till att börja med. Finns det sen motorskydd, överhettningsskydd och en kondensator att tänka på blir det lite mycket. Kan försöka fixa lite bättre bilder för att ev få lite mättips.G g.kraft skrev:Vanligast är väl att kondesatorn ger upp. Kan även vara så enkelt som att centrifugalbrytaren fastnat i infält läge, men då borde den humma lite.
Var försiktig. Även med sladden ur kan du ha ström i kondensatorn om något är trasigt och den inte laddar ur vid startförsök.
Har du en multimeter så du kan mäta?
Här är en bra guide:
[media]
Hej igen!T Thomasvy skrev:Hej!
Har en Inca bandsåg köpt begagnad men gått som en klocka i ett år. Nu var det dags för massproduktion av snickarglädje till en veranda. Löpande band produktion i 2 timmar. Det blev tydligen för mycket. Bandsågen stannade, motorn var mycket varm. Försökte få igång den efter en halvtimme. Inte ett ljud när jag försökte starta, ingen brum inget klick.
Har jag bränt motorn?
Finns det något överhettningsskydd och i så fall går det att återställa på nåt vis.
Frågan är kan jag på nåt sätt mäta mig fram för att se var felet ligger?
Skickar lite bilder.
Fyller på tråden med lite mer information. Som jag skrivit tidigare så hörs ingenting när jag försöker trycka igång sågen. Jag fyller på med några bilder.
Bild 1 På/av apparaten utifrån.
Bild 2 Märkskylten på kontaktorn (Som jag har lärt mig att det heter.)
Bild 3 Kontaktorn där man ser anslutna kablar.
Högra sidan: Blå och brun in. Två röda går till av knappen.
Vänstra sidan: Blå och brun till kondensatorn. Svart, gul och röd till motorn.
Bild 4 Kontaktorn isärplockad.
När jag mäter har jag 240 volt in blå kabels på högra sidan både mot jord och bruna nollan.
På vänstra sidan får jag ingenting när jag trycker på på-knappen. Inget knäpp, inget brum ingenting. Ingen spänning, mätt mellan alla utgående kablar på vänstra sidan.
Om jag fattat rätt ska kontaktorn slå till ett relä som kopplar upp motorn. Av knappen skall kortsluta reläet så att det bryter spänningen till sågen. Hittar inga säkringar och om reläet rör sig borde det höras. Tänker att trasig kondensator eller motor inte skall göra att kontaktorn skall vara stendöd. (Provat att motstånds mäta kondensatorn och fått avbrott, som väntat men det säger väl inte så mycket egentligen.)
Kan jag göra någon mer mätning för att klura ut var felet ligger? Eller vilka delar bör jag börja med att byta ut?
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar Thomas
Redigerat:
Fyller på tråden en gång till. Jag tror jag har hittat ett problem, kan naturligtvis vara flera. När jag tittar in i spolen på kontaktorn kan jag se smält plast i öppningen där magneten ska passera. Hade inte fattat hur lång slaglängd magneten ska ha. Hade jag vetat det hade problemet vari lätt att lösa. Bifogar bild som visar hålet i spolen och hur plast smällt in där. Jag tror att jag hittat exakt likadan kontaktor på e-bay.T Thomasvy skrev:Hej igen!
Fyller på tråden med lite mer information. Som jag skrivit tidigare så hörs ingenting när jag försöker trycka igång sågen. Jag fyller på med några bilder.
Bild 1 På/av apparaten utifrån.
Bild 2 Märkskylten på kontaktorn (Som jag har lärt mig att det heter.)
Bild 3 Kontaktorn där man ser anslutna kablar.
Högra sidan: Blå och brun in. Två röda går till av knappen.
Vänstra sidan: Blå och brun till kondensatorn. Svart, gul och röd till motorn.
Bild 4 Kontaktorn isärplockad.
När jag mäter har jag 240 volt in blå kabels på högra sidan både mot jord och bruna nollan.
På vänstra sidan får jag ingenting när jag trycker på på-knappen. Inget knäpp, inget brum ingenting. Ingen spänning, mätt mellan alla utgående kablar på vänstra sidan.
Om jag fattat rätt ska kontaktorn slå till ett relä som kopplar upp motorn. Av knappen skall kortsluta reläet så att det bryter spänningen till sågen. Hittar inga säkringar och om reläet rör sig borde det höras. Tänker att trasig kondensator eller motor inte skall göra att kontaktorn skall vara stendöd. (Provat att motstånds mäta kondensatorn och fått avbrott, som väntat men det säger väl inte så mycket egentligen.)
Kan jag göra någon mer mätning för att klura ut var felet ligger? Eller vilka delar bör jag börja med att byta ut?
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar Thomas
Jag har mätt motorlindningarna och är nyfiken på om jag fått rimliga mätvärden. Det är inte så stor ide att skicka efter grejer om hela motorn är trasig. Nån som förstår sig på enfasmotorer på ung 0.7 kW får gärna ha synpunkter.
Svart-gul 17 ohm
Gul-Röd 25 ohm
Svart-Röd 8 ohm
Alla tre mot jord avbrott
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
svårt (omöjligt?) att mäta med en multimeter, du behöver en isolationstestare.
Spontant skulle jag gissa att det är kontaktorn som gått sönder (baserat på att det inte luktade bränd motor, och på att en exakt likadan såg plötsligt slutade fungera för mig.) Jag köpte en ny kontaktor, enligt nedan, och det löste problemet för mig.
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare?category_id=1882
(1,6 - 2.5 A, om du har exakt samma motor)
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-kapsling?category_id=1882
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-underspanningsutlosare-400v
och
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-nodstoppsknapp-40mm?category_id=1882
Spontant skulle jag gissa att det är kontaktorn som gått sönder (baserat på att det inte luktade bränd motor, och på att en exakt likadan såg plötsligt slutade fungera för mig.) Jag köpte en ny kontaktor, enligt nedan, och det löste problemet för mig.
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare?category_id=1882
(1,6 - 2.5 A, om du har exakt samma motor)
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-kapsling?category_id=1882
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-underspanningsutlosare-400v
och
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-nodstoppsknapp-40mm?category_id=1882
Synd att jag läste ditt inlägg för sent. Jo, det är nog kontaktorn. Jag har redan beställt en begagnad exakt likadan från E-bay för att bara kunna sätta ihop allt som det såg ut från början men det hade varit bra mycket smartare och beställa en hel sats med prylar som du gjort. Billigare och antagligen snabbare leverans.H HökMartin skrev:svårt (omöjligt?) att mäta med en multimeter, du behöver en isolationstestare.
Spontant skulle jag gissa att det är kontaktorn som gått sönder (baserat på att det inte luktade bränd motor, och på att en exakt likadan såg plötsligt slutade fungera för mig.) Jag köpte en ny kontaktor, enligt nedan, och det löste problemet för mig.
[länk]
(1,6 - 2.5 A, om du har exakt samma motor)
[länk]
[länk]
och
[länk]
Produkter som diskuteras i tråden