Införskaffade mig en Inca bandsåg (342.186) som jag försökt få ordning på. Bytt ut kullager till bladstyrningen som lät lite taskigt och snyggat till den för övrigt. Köpte nya sågblad från tuffsaw som jag sedan försökte trimma in igår kväll, såg till att alla bladstyrningar inte låg emot någonstans. Placerade bladet med tänderna utanför enligt bilden. Justerade så att båda hjulen låg parallellt med varandra med hjälp av en lång vinkelhake.
Efter 1.5 timmes snurrande på hjulen, ändrat spänningen i bandet på översta skruven samt vredet på baksidan fram och tillbaka med någon enstaka millimeter så kan jag inte få bladet att stanna kvar i läge utan den vandrar antingen in/ut på övre hjulet. Var sugen att "finjustera" med min slägga innan jag bestämde mig för att ta en paus :rofl:. Gummina på hjulen känns inte torra, det gamla bladet som satt på var dubbelt så brett och såg att det var lite ojämnt slitet på gummit där det suttit. försökte hyvla/jämna av det värsta med ett nyslipat stämjärn som jag höll samtidigt jag snurra på hjulet. Kanske är så att jag åker på o bytta gummi också om det nu kan bero på att dom inte är helt hundra jämna :confused: eller är det någon av alla erfarna inca ägare här som har något förslag om vad felet kan vara så är jag tacksam för tips.
Bild på en Inca bandsåg med det installerade sågbladet och vinkelhaken använd för att justera hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Inca bandsåg med nytt sågblad och justerade kullager för bladstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske bara är kameravinkeln men ser ut som du har en liten fördjupning i mitten av gummit? Ska vara helt plant på en Inca. Konvext funkar med. Konkavt funkar inte alls bra, då vandrar blandet fram och tillbaka..

Bladet stannar på hjulet och vandrar fram och tillbaka? Eller flyger det av hjulet? Hur hårt spänner du bladet?
 
Ser ut som ditt gummi är tvärtom mot hur det ska vara. Det ska ju vara en svag kulle mitt på och på din ser det nästan va lite av en dal
 
  • Gilla
leoj
  • Laddar…
Hmm ja gummit är allt lite konkavt när jag kollar...sen har jag inte lyckats hitta någon bra guide på hur mycket man ska spänna riktigt så jag har testat lite olika, är ett 3/8" x 6 tpi jag har på nu. Hur mycket ska det flexa i sidled tro? Om man mäter tex vid bordet o knackar/flyttar med fingret :thinking: men verkar först och främst vara ojämna gummi när jag kollar som jag får fixa till först.
 
Ok liten uppdatering...fick nya gummin som jag krängde på och dom ser plana ut nu jämfört med tidigare.
Bandsåg med nykrängt däck på övre hjulet, tejp, limburk och skruvmejsel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men blev lika trött på den då jag dagen efter försöker trimma in bladet och det inte vill fungera. Prövat fram och tillbaka o ändra spänning i bladet samtidigt som jag försöker få vinkeln på övre hjulet rätt. Som bäst ligger den still på undre hjulet med tänderna precis utanför, men när jag fortsätter snurra vill tänderna på övre lägga sig liiite på kanten. Känns som jag skulle behövt skjuva in undre hjulet på axeln någon millimeter ytterligare men den är så nära det går nu utan att ta i "chassit" bakom. Spelade in ett klipp på övre hjulet snurrar väldigt lätt men känns att det är lite glapp när man känner på den. Ska det vara så eller kan det vara en felkälla tro?
 
Hur ser nållagrena ut på övre hjulet?
Om du tar bort låsringen går hjulet i princip att dra av axeln så du kan inspektera dem.
 
Ska ta o kolla detta efter jobbet! :)
 
Tog loss hjulet och kikade på nållagrena, svårt o få någon bra bild men, såg inte direkt slitna ut vad jag kunde se...:)
Dock så satt hjulet löst och lite smått glappigt tycker jag på axeln. Märker när jag håller nära gummit och snurrar så tar det i på vissa ställen. (Om det nu kan påverka att bladet inte vill ligga still). Väldigt frustrerande de här..:confused:
Bilden säger förmodligen inte mycket Närbild på ett glappigt hjulaxelhus med synligt nållager, ingen synlig slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Axeln sitter ju på höjningdelen som i sig är lite lös. Finns det ett glapp om du håller den still med ena handen och vickar med andra handen på hjulet? Ser axeln sliten ut?
 
Mätte med mitt digitala skjutmått på axeln där nållagrena ligger emot, där visa den 11,73mm och mitten som inte har kontakt med nållagrena ca 11,78mm. (Ska tilläggas att det är aliexpress kvalite på skjutmåttet.)
Men det glappar som sagt lite även när jag håller fast "höj/sänk delen".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.