Jag har först varit mer för ett fristående garage, men nu vet jag inte. Fördelarna med inbyggt är väl den att det är smidigt att lasta i och ur saker, barn, hundar och kassar.Nackdelen är att det tydligen är mycket dyrare att göra så, varför förstår inte jag (men jag är ju bara sjuksköterska ;)

En del (läs svärmor) menar att det både är snyggare och "attraktivare" med inbyggt!

Vad tycker ni i frågan, vad har ni valt/tänker välja???

Trevlig helg!
Kram Monica!
 
Beror ju på.

Jag har idag ett fristående men skall av utrymmes skäl bygga ett nytt som sitter ihop med huset. Därigenom kommer jag kunna gå innomhus ut till garaget.

Jag kan egentligen inte se några fördelar med ett fristående garage förutom om man grejjar mycket med tex. svetsning, slipning osv för tar det sig så ligger ju bostaden i farozonen men det skall vara branvägg emellan om det är vidbyggt så det skall ju ine hända men ändå.

Sedan kan det ju komma många bra grejer av att ha ett vidbyggt. Vid kalas och liknande så kan man hämta grejer i kylen ute i garaget utan att behöva springa utomhus.

En nackdel till skulle väll vara att man måste runda hela stället för att komma till framsidan/baksidan om man inte har genomgångsdörrar både fram och bak.
 
En till fördel med vidbyggt är att man enklare kan utnyttja samma uppvärmnings system. Om ni har en värmepump kan man enkelt dra ut en värmeslinga även till garaget.
/CC
 
chris47 skrev:
En till fördel med vidbyggt är att man enklare kan utnyttja samma uppvärmnings system. Om ni har en värmepump kan man enkelt dra ut en värmeslinga även till garaget.
/CC
Har ett fristående garage med värmekulvert från huset, så att utnyttja samma värmekälla är inga som helst problem.

Håller dock med om att vidbyggda garage har sina fördelar. Nackdelen är väl dock att de flesta hus inte har vidbyggt, så man blir rätt begränsad i valet av hus.

 
Tack för alla bra svar hittills!!
En fråga till i ämnet; vad kostar det att bygga in garaget i huset jämfört med ett fristående? Säljaren på Mjöbäcksvillan menar att det är mycket dyrare med inbyggt, att det skulle kosta 150-200 000, mot ca 130-150 för ett fristående! Jag tycker det borde vara billigare med tanke på att 2 ytterväggar blir till en innervägg, iofs förstärkt, och att taket och grunden blir "ett".

Ytterst tacksam för kommentarer!
Ska till banken imorgon fm och sedan säga ja eller nej till tomten....

Ha en bra söndag!
/Monica!
 
Rimligtvis så borde det bli billigare att bygga ihop garaget med huset, som du skriver så blir det under samma tak, på samma grund, en innerväg istf två ytterväggar med allt som tillkommer där, eldragning, värmedragning, gavelspetsar, avvattning osv.
 
Det kan man naturligtvis undra över, husfirmans prissättning, men det är viktigt att man talar om samma sak. De båda nybyggda husen på vår gata, är det ena teglat och det andra putsat, båda garagen är med träpanel, betongplatta och väggisolering 120mm. m a o ganska normala garage. Ett sådant garage tror jag blir billigare än ett vidbyggt. Ett vidbyggt garage blir troligtvis större, då det blir en förlängning av huskroppen och dess takstolar/golv. Priset, ja man får avväga detta med vad man önskar sig, men det finns säkert läge att förhandla fram ett bättre pris, med att ni även funderat på en annan hustillverkare med vidbyggt garage ;)
Men om det skulle vara så att slutpriset hamnar på 50` mellanskillnad, så får man se till totalsumman på kanske 2 milj. för huset, om 50.000:- då är så där mycket pengar, på lång sikt räknat. Jag tycker även man ser att väder och vind tar hårt på de fristående garagen, då de i regel saknar tak med regäla överhäng, som de flesta villor har, och som skonar fasaderna/fönster.
Göran
 
Det är svårt att jämföra priser på det sättet. Om huset inte har vidbyggt garage på originlritningen kostar det naturligtvis en hel del att ändra dessa och ta hänsyn till allt det påverkar. Om man ska ha ett fristående garage kan man bara ta en standardritning för detta. Det är altså inte själva formatet och materialet som kostar i dessa samanhang utan snarare administration i form av ändring i ritningar, justeringar i entreprenaden etc...
/CC
 
Vi var åxå inne på detta innan men det skillde grymt mycket i pris. Det mesta berodde på en massa brandklassificeringar tror jag...
 
Hur påverkas taxeringsvärdet av fristående relativt inbyggt garage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.