Hej

Nu är det så att jag har ett litet problem. Första gången jag gjorde hål i mitt kakel så var jag mest rädd för att göra för stort hål så att inte själva ramen skulle täcka det, givetvis så gjorde jag då hålet i kaklet för litet vilket medförde att elektrikern inte kunde sätta in dimmern i kopplingsdosan.

Det jag undrar över är hur mycket en dimmer bygger in på baksidan, alltså vad inbyggnadsmåttet brukar vara? Kaklet, eller i mitt fall klinkern, som sitter uppe sitter som berget i väggen så det är lite svårt att få upp hålet ordentligt. Vill nämligen inte råka ut för att det spricker när man gör hålet större så därför har jag slipat upp hålet. Nu är dock slippappret slut och själv hålet i kaklet diffar på 2 mm på något ställe, dvs hålet i kaklet är 58mm på något ställe och själva hålet inne i kopplingsdosan är 60mm. En dimmer som skall monteras där kan väl inte vara så tajt på baksidan så att säga så att där måste vara exakt 60mm hål i kaklet?

Innan hade jag inte alls tänkt till så då var hålet mycket mindre, men blir bara lite nojig nu för det vore inget roligt om man fick slipa upp hålet en ynka mm till för att inte dimmern går in när elektrikern kommer.
 
I stället för att slipa så kan du ta en liten spårmejsel och slå lite försiktigt med en hammare runtom hålet. Bäst är att inte bli självgod och försöka sig på att slå bort för mycket, utan att ta några mm i taget. (Det är även lätt för elektrikern att göra det när han kommer).

//Patrik
 
Iofs så bör det inte vara ett problem att få in dimmern i det måttet (58 mm) men om d vil ta upp hålet lite till så köp en sån här ( http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79134 ) kapa av fästet å en kling/tråd-bit på ca 35-50 mm och sätt biten i borrmaskin/skruvdragaren och slipa bort kaklet med den roterande tråden.....

Funkar bra...
 
Jag har redan en sådan såg hemma så kan ta bladet från den i sådana fall. Det sågbladet gick i alla fall inte att använda till att såga med, har som sagt klinkers istället för kakel på väggen.

Men jag tror jag kör med nuvarande uppställning. Hålet får vara som det är och bredvid det har jag lagt en kakelfil, tror elektrikern fattar vinken om han inte lyckas få in grejerna:).
 
Jag tycker att den som klantat sig ska fixa till det :)
 
Puckot, det vill säga jag, borde ha fixat det. Elektrikern var här idag och givetvis var dimern något otroligt stor så den gick inte in i ena hålet. Så nu blev det en dimmer till takbelysningen och ingen dimmer till bänkbelysningen. Men det är inte svårt att byta till en dimmer där om jag vill ha det, och som sagt mitt fel alltihopa:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.