Hej, kopplar man på en inbyggnadsugn till ventilationen? Vill man inte ha en fläkt framför ugnen? Hur gör man rent praktiskt med oset från ugnen?

Mvh Magnus
 
Det finns en anledning till att jag inte gillar inbyggnadsugnar i arbetshöjd eftersom de ofta inte kommer vid fläkt. Du kan själv tänka dig vart det härliga flottet efter en härlig stek hamnar någonstans:) Fast det finns en del som har praktiskt erfarenhet av det och som säger att det inte är så problematiskt som jag vill få det till.

Annars finns där ju en ventilationskanal i bakkant av ugnen som fläktar bort lite så att säga.
 
Finns ugn med katalysator..
 
Vår inbyggnadsugn har inte pyrolys eller något sånt men jag tycker ändå inte att oset är ett problem. Den är av den typen som ventilerar ut sig på baksidan, så man ska ha en luftspalt i bakkant på inbyggnadsskåpet med en öppning för tilluft i sockeln och en öppning för frånluft ovanför skåpet. (Detta är nog det vanligaste men jag har hört om andra varianter också.)
Oset kommer alltså ut mellan skåpet och taket, och man skulle kunna tro att det skulle bli flott och elände i taket där, men så är inte fallet. Det finns i och för sig ett litet galler som man ska sätta dit över ventilationsöppningen inne i ugnen när man tillagar kött och andra feta saker men det är ett väldigt enkelt galler som jag inte tycker borde göra så stor skillnad. Men på något sätt funkar det i alla fall.
Å andra sidan brukade vi aldrig köra spisfläkten när vi bara använde ugnen, på den tiden vi hade gammal vanlig spis, så det kan hända att jag har hög "smärttröskel" när det gäller det här med os...
 
Jag lyfter den här tråden. För jag har nämligen en fråga angående inbyggnadsugn och os... Vi har fått köket levererat från ballingslöv med vitvaror från Siemens. Det är inbyggnadsugn. Tittar man på hyllorna i bakkant på skåpet där ugnen sitter så är det 'urfasat' där för att luft ska kunna 'stiga uppåt'. Men...
Det finns inget hål i 'ut ur' skåpet 'uppåt' liksom. Det är inte heller 'igenbyggt' så den där luftspalten som det pratas om här finns inte utan 'oset' kan komma direkt in i hyllorna som är ovanför ugnen.

edit : Ugnen är en sån här : http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/HB76A1560S.html. Den har nåt som heter pyrolytisk rengörning.

Jag säger som sverker, ska det vara så här?
 
Redigerat:
Förvånad har en inbyggnadsung Husqvarna från 1977 med fläkt var finns kvaliten idag då det är pris och desaing som gäller
 
Jag har precis fått upp köket, och har förra modellen av Siemens ugnen, och antar att det fungerar lika. Luften sugs in i bakkant, och trycks ut i framkant, detta för att kyla ugnen, så du behöver ta upp något luftintag i golv eller taksockeln så luften kommer ner till ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.