Har köpt en ny inbyggnadsugn, fattas ca 15 cm från kontakten till uttaget. Hur löser man detta på bästa sätt? Blit helt fel med köksluckorna om man ska flytta upp ugn och micro. Har läst att man inte bör använda förlägningssladd
DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen byta sladden på inbyggnadsugnen eller flytta ner ena uttaget så att uttaget bara är någon cm över skåpets hyllplan.
 
Jag antar att detta måste utföras av en elektriker? För man måste väl dra om elen om uttaget ska flyttas ner?
 
tommib
Ja. Det är riktigt, det är behörighetskrävande.
Om du vill vara kriminell är det ytterligt enkelt att göra, men olagligt. Teoretiskt skulle du kunna ta det övre vänstra uttaget och montera nere till höger istället, under kopplingsdosan. Då behöver du inte ens göra ett nytt urtag för ledarna. Du kan till och med flytta med det lilla mjuka plastmembranet som ledarna kommer ut igenom från dosan.
Om du ska göra det själv, se till att bryta strömmen innan du rör något. Typ slå av huvudbrytaren. Kontrollera att det är strömlöst innan du rör något.
 
Grenuttag skulle ju vara en snabb lösning, men vad jag läst så bör man inte använda det. Risk för att den överbelastas?
 
tommib
Ja. Grenuttag är olämpliga när det gäller en så stor last som en inbyggnadsugn. Det är inte heller lämpligt att ge sig på att koppla själv om man inte är väldigt säker på vad man gör. En dålig kontakt kan med de strömmar det rör sig om snabbt generera så mycket värme att det börjar brinna. Om du är minsta osäker skulle jag rekommendera kontakt med en elektriker som antingen byter anslutningskabeln eller flyttar uttaget.
 
Funderade lite på om man ändå inte bara skulle byta plats på inbyggnads micron och ugnen. Lätt lösning, men kanske ser lite weird ut.
 
T
Som sagt, hur lätt som helst att öppna fördelningsdosan och flytta ned ena uttaget!
 
Göran.W
Sätt längre sladd till ugnen.
Fattar inte varför man ska flytta uttagen när det är betydligt lättare att byta sladden i ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.