Vi ska beställa ett IKEA-kök, men jag blir lite förvirrad när det gäller måtten på deras bänkskåp för ugn. Vi ska köpa en inbyggnadsugn från Siemens (HB 200510S) och i deras produktbeskrivning står det att det ska vara högst 597 mm högt. Men jag hittar inte på IKEAs hemsida nåntans där det står hus högt det skåpet är i själva "inbyggnadshålet". Gör det någor om det är för stort? Vad gör man då?
 
"Inbyggnadshålet" bestämmer du själv höjd på genom att flytta hyllplanen. I alla fall är det så på vårat sex år gamla skåp.
 
Jag skulle inte sätta en inbyggnadsugn på ett hyllplan. Det är alldeles för klent i ett IKEA-kök. Skaffa istället 4 st rejäla vinkeljärn, typ 150x70x50mm, 4-5mm godstjocklek och montera dessa som "underlag" för ugnen. Skruva fast i på insidan av skåpet med 4-6 skriv på varje vinkeljärn.
 
Det är speciella skåp och speciella hyllplan för inbyggnadsugn. Skåpet har dubbelt bakstycke som ger en "skorsten" för ventilation av ugnen och hyllplanen och fästanordningen är starkare än de vanliga hyllplanen (och mycket dyrare :))
 
Blir det ett 'hål' i ovankant går det att antigen använda lådfronter som passbitar eller så finns det smutta galler att få tag på. Vi har ett IKEA kök och har byggt in en Husqvarna, det blev ett 'hål' i överkant. Du kan se hur det blev i vårt kök i vårt fotoalbum på vår sida.
 
Vi satt in en siemens inbyggnadsugn i Ikeas skåp i somras och det blev perfekt. Vi valde modellen av ugn där själva manöverreglagen till hällen sitt i ugnen och är rattar som "hoppar ut" när dom används
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.