Tänkte göra en inbyggnadsnisch på badrumsvägg, murat nedersta skiftet, ska lägga ett till upp till röd linje. Tänkte sen mura upp längs sidorna (röd linje), men osäker på hur jag ska lösa överhänget??

Såg nu att det säljs färdiga stommar till nischer för inbyggnad. Behöver någon form av profil här tänker jag. Väggen är lättbetong såhåkler inte riktigt för att sätta armeringsjärn osv.

Idéer?

Bredd 200cm, höjd 210cm. Behöver jag tänka mindre?
 
  • Badrumsvägg av lättbetong med markerade linjer där inbyggnadsnisch planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera förvaringsnischer för inbyggnad och ett badrum med inbyggd nisch och belysning mellan kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KJD KJD skrev:
Tänkte göra en inbyggnadsnisch på badrumsvägg, murat nedersta skiftet, ska lägga ett till upp till röd linje. Tänkte sen mura upp längs sidorna (röd linje), men osäker på hur jag ska lösa överhänget??

Såg nu att det säljs färdiga stommar till nischer för inbyggnad. Behöver någon form av profil här tänker jag. Väggen är lättbetong såhåkler inte riktigt för att sätta armeringsjärn osv.

Idéer?
KJD KJD skrev:
Tänkte göra en inbyggnadsnisch på badrumsvägg, murat nedersta skiftet, ska lägga ett till upp till röd linje. Tänkte sen mura upp längs sidorna (röd linje), men osäker på hur jag ska lösa överhänget??

Såg nu att det säljs färdiga stommar till nischer för inbyggnad. Behöver någon form av profil här tänker jag. Väggen är lättbetong såhåkler inte riktigt för att sätta armeringsjärn osv.

Idéer?

Bredd 200cm, höjd 210cm. Behöver jag tänka mindre
KJD KJD skrev:
Tänkte göra en inbyggnadsnisch på badrumsvägg, murat nedersta skiftet, ska lägga ett till upp till röd linje. Tänkte sen mura upp längs sidorna (röd linje), men osäker på hur jag ska lösa överhänget??

Såg nu att det säljs färdiga stommar till nischer för inbyggnad. Behöver någon form av profil här tänker jag. Väggen är lättbetong såhåkler inte riktigt för att sätta armeringsjärn osv.

Idéer?

Bredd 200cm, höjd 210cm. Behöver jag tänka mindre?
Kom över en artikel om detta som verkar rekommendera våtrumsskiva, stämmer också med vad jag sett tidigare, och betydligt enklare än lättbetongblocken, frågan är om jg kan få puts att fästa på våtrumsskiva? Och här tom på undersidan av våtrumsskiva. Antar det, men samtidigt inte använt våtrumsskiva tidigare. Någon som har erfarenheter?
 
  • Duschhörna med våtrumsskivor på väggarna, inbyggd hylla och duschstång med handdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vi har gjort två hyllor/nischer i duschhörnan med hjälp av en lux skiva, 80mm tjock. Kakel på den sen.
https://www.google.com/search?q=lux+skiva

Även samma som vi klädde in fixturen för vägghängd toalett, då med 20 eller 30mm skivor (kommer ej ihåg exakt tjocklek)
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vi har gjort två hyllor/nischer i duschhörnan med hjälp av en lux skiva, 80mm tjock. Kakel på den sen.
[länk]

Även samma som vi klädde in fixturen för vägghängd toalett, då med 20 eller 30mm skivor (kommer ej ihåg exakt tjocklek)
Låter klockrent.Känns ju helt rätt för mig. Tack 🙏
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
KJD KJD skrev:
Låter klockrent.Känns ju helt rätt för mig. Tack 🙏
Kan leta upp lite bilder eller så om det är intressant. Skicka pm isf. Notera att dessa skivor sätter man alltså innanför tätskiktet, de är gjord av cellplast och har någon form av fiberarmerad yta så tål fukt. Var extremt enkla att såga i och ha att göra med. Det svåraste var att få upp den stora skivan bra i lod på väggen då den fästs med fix och är mycket svårare att trycka ut ojämnheter så som man kan när man man sätter kakel
 
K
Vad är det för puts du tänkt ha som ytskikt? Luxakivorna (och andra liknande) har ganska skrovlig yta i och med armeringen, så några mm ytskikt behövs utanpå det. Var absolut inga problem att få kakelfix att fästa i alla fall
 
K kniv skrev:
Vad är det för puts du tänkt ha som ytskikt? Luxakivorna (och andra liknande) har ganska skrovlig yta i och med armeringen, så några mm ytskikt behövs utanpå det. Var absolut inga problem att få kakelfix att fästa i alla fall
tänkte just på kakelfix att jag kunde använda det för fäste i värsta fall. Har svårare tro att vanlig puts skulle fästa.

==

såg nu också en lösning på hur man tydligen gör med överhäng av lättbetongblock på annat ställe.. men har ändå ingen angivning på om det skulle räcka för mina nästan 180cm av frihäng.

Person som använder skruvdragare för att montera stödlist i tak nära dörrkarm i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
KJD KJD skrev:
tänkte just på kakelfix att jag kunde använda det för fäste i värsta fall. Har svårare tro att vanlig puts skulle fästa.

==

såg nu också en lösning på hur man tydligen gör med överhäng av lättbetongblock på annat ställe.. men har ändå ingen angivning på om det skulle räcka för mina nästan 180cm av frihäng.

[bild]
Lättbetongblock eller multiskivor som det står på bilden?

Vilken tjocklek ska du ha på skivorna, alltså vilken djup vill du ha?
Den vi köpte var 600x2500, 80mm tjock.
Den hade nog funkat att göra överhäng med, om du behåller den som en hel bit och sen sätter den med kakelfix mot väggen. Bra med stöd under när fixet härdar.
 
K kniv skrev:
Lättbetongblock eller multiskivor som det står på bilden?

Vilken tjocklek ska du ha på skivorna, alltså vilken djup vill du ha?
Den vi köpte var 600x2500, 80mm tjock.
Den hade nog funkat att göra överhäng med, om du behåller den som en hel bit och sen sätter den med kakelfix mot väggen. Bra med stöd under när fixet härdar.
Det är 100mm, rejält stöd lär ju behövas, men känns oklart hur säker man kan vara att det inte "ramlar ner" senare .. kör lättbetong nedtill och på sidorna, och lösningen med våtrumsskivor för överhänget. sover bäst så (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.