Hej!

Har idag följande:
- Telldus Znet Lite v2 och använder 433mhz
- ett antal mini plug-in i vägguttag
- nyligen installerat en dosdimmer Nexa mwmr-251 med fjäderretur, fungerar utmärkt
- tanken var att installera av/på brytare Nexa mwmr-2300 i ett antal dosor för att styra lampor men denna tillåter inte fjäderretur

Någon som vet något fabrikat och modell på en 433mhz av/på inbyggnadspuck som tillåter fjäderretur?

Nexa verkar inte ha en sådan puck. De har en z-wave men känns onödigt då jag inte använder det på övrig styrningar. Jag använder Elko Plus och vill att den ska få plats i dosan tillsammans med Elko Plus manuella brytare.
 
Har ej sett någon 433-inbyggnadsmottagare av till/från-typ med styrning via återfjädrande brytare. Det tillför normalt inte något värde imho.
Varför behöver du en återfjädrande brytare till en till/från-enhet?
 
Tycker väl att det är snyggare att de alltid ligger i ett läge... kommer ju att styra de via appen också.

Men du kanske har rätt... att vanlig av/ på funktion utan fjäder är helt ok.

Skulle man kunna använda dosdimmer mwmr-251 som av/ på genom att sätta lägsta dimmerläge till max? Denna stödjer ju fjäderretur.
 
Om du tittar på MWMR-251 så ser du att vridomkopplaren har ett mittläge, markerat med 1/0, då funkar den som enbart till/från och dimmerfunktionen är bortkopplad.
Har själv ej testat hur den fungerar i detta läget.
 
Tack för tipset

Blir begränsad i effekt till 250w tror jag det var... men ok för mig.

Tycker bara det är konstigt... brukar man inte använda fjäderretur på av/ på när man kan styra både på strömbrytare och i appen? Kanske jag som tänker fel...
 
En fråga bara: Varför begränsar du dig till 433Mhz? Med din Znet kan du ju blanda hejvilt mellan 433 och alla 868 Mhz (Z-wave)
 
Det är sant!

Men tycker det fungerar bra med 433mhz... och har väl inte insett vitsen med att använda z-wave ännu.

Vad är den stora skillnaden 433 mhz vs z-wave som berättigar prisskillnaden?
 
Som jag har förstått saken så har licenskostnaden för Z-wave-kretsarna drivit upp priset. Det har till dags dato enbart funnits en lev. av dessa.
Förutom detta så ska Z_wave-grejorna certifieras innan lev.start.


433 funkar bra enligt mig, bra räckvidd och inte minst ett lågt pris på grejorna.
Som nackdelar är väl en viss osäkerhet i styrningen, ingen kryptering och ej heller tvåvägsfunktion.

Z-wave-brytarna har ofta fler funktioner som via controllern kan programmeras, ex hur ansluten brytare fungerar mm. Nätspänningsanslutna enheter kan även länka (mesh) signalen för att uppnå större räckvidd.
 
Just mesh-funktionen kan jag se som en stor fördel för driftsäkerheten. Måste ju säga att det är förvånansvärt bra signaltäckning från Telldus Znet Lite v2 för 433mhz... jag har min placerad i källaren och ser inga problem med täckningen två våningar upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.