Hej!
Finns det mikro för inbyggnad till IKEAs inbyggnadsskåp? Förutom IKEAs egna.

Linda
 
Micros för inbyggnad finns det gott om - nästan alla tillverkare har en eller flera modeller. Problemet är att det inte finns något "standardmått" för höjden på en inbyggnadsmicro som det gör för inbyggnadsugnar. Detta gör att det kan bli svårt att kombinera ihop de olika luckhöjderna så att de täcker resten av stommen.

Om du ska ha micro i ett högskåp tillsammans med en inbyggnadsugn så är det inte något stort problem, oavsett märke. De flesta micros för inbyggnad brukar vara kring 35-40 cm. IKEAs kombinationer för ugn + micro tillåter vitvaror med en sammanlagd höjd på max 103 cm. För 233-höjd 57-103-57, för 211-höjd 57-103-35. Ugnen tar ca 58-60 cm och du har kvar ca 45 cm för en micro. Det utrymme som blir över mellan micron och toppluckan täcker man med en täckbit.

Problem kan det bli om du bara vill ha en inbyggd micro i ett högskåp från IKEA och den är mer än 35 cm hög. Då kan det vara svårt att hitta en bra kombination av luckor.

Extra jobbigt blir det om du skulle vilja ha micron i ett av IKEAs väggskåp - då är du nästan hänvisad till en modell som är precis 35 cm hög, just pga att det inte finns luckhöjder som passar.

// WM
 
Ett annat problem är att dom oftast är omotiverat dyra :p >:(
 
byggt in en whirlpool i ett väggskåp från ikea... finns inga luckor som passar alls så har inte löst det ännu, slutar nog med att man får hyvla ner överdelen av en lucka så att det passar.. hur snyggt det blir får vi se :)
 
Jag ställde samma fråga för ett tag sedan men fick tyvärr inget svar.......Är det något man ska ha gjort ska man göra det själv!
Jag har Ikeas väggskåp abstrakt svart med hål för inb.micro. Jag ska kapa en bit av skåpluckan (få en höjd på 38cm). Då passar inb.micro på 38.2cm....dom 2mm får man finjustera lite.
Blir det snyggt?
Självklart!
Om du bor i Sthlm kan du gå in på Elon butiken i Bromma, bredvid Coop Forum. Där har dom en bauknek micro eller vad dom heter som ska passa rakt av. Den kostar 3800. Tyvärr så finns den modellen varken Bauknek eller Elons hemsida.
Hoppas detta har varit till hjälp!
 
Urk, ännu ett problem alltså, eftersom min Siemens Micro kräver 38 cm och jag har Ikeas ramlucka Tidaholm som blir knepigare att kapa än en slät. Ska fixa det i helgen, det är väl bara att ta fram favoritverktyget -fantasin ;)
 
Lycka till Godis!
Hoppas du får till det.
 
ett annat tips är att placera en vanlig micro bakom en hel skåpslucka. Då kommer man riktigt billigt undan. Funkar alldeles utmärkt i mitt kök! :)
 
godis skrev:
Urk, ännu ett problem alltså, eftersom min Siemens Micro kräver 38 cm och jag har Ikeas ramlucka Tidaholm som blir knepigare att kapa än en slät. Ska fixa det i helgen, det är väl bara att ta fram favoritverktyget -fantasin  ;)
Jag har tidaholm oxå, vore intressant att se hur du löste det!
 
Eller sätta in en Mikro i en öppen hylla. Jag baxnar när jag ser vad man får betala för en inbyggnadsmikro...
 
Eller låta den stå på köksbänken. Jag fick en från jobbet när de helrenoverade fikarummen. Årsmodell -98. Lätt att dumpa när den pajar o sen är det bara att köpa en ny för 495 spänn. Gissa om vi prioriterar mikro i familjen... ::) ::) :surprised:
 
om man ändå bygger nytt kök så kan de va skönt att få bort micron från arbetsbänken :)

men håller med, inbyggnadsmicros är löjligt dyra i förhållande till 'vanliga'
 
"om man ändå bygger nytt kök så kan de va skönt att få bort micron från arbetsbänken"

Det var så vi resonerade. Mera lättstädat.
 
godis skrev:
Ska fixa det i helgen, det är väl bara att ta fram favoritverktyget -fantasin  ;)
Hur gick det Godis? Väldigt intresserad av hur du löste det då jag har exakt samma problem och lucka
 
Jo, det blev lite pill. Jag (eller i ärlighetens namn min mer händige granne), sågade av ramen på ena sidan, lyckades dra loss den från tunnare skivan i mitten, och sedan var det limning som gällde. Luckan fick ligga i tving ett dygn innan vi satte upp den, så får vi se hur länge det håller.
Det sinkade partiet är nu alltså bara fusk, dvs hoplimmat. Synar man micro-luckan, ser man tyvärr att man gjort åverkan på den.
En annan lucka i köket kapade vi på bredden istället, det blev mycket snyggare och den ser helt ok ut.
Håller inte limningarna efter ett tag, kommer vi förmodligen ha öppna hyllor istället, kanske med kokböcker eller så.
Jag kan ta en närbild på luckan i helgen och skicka till dig om du vill - ge mig då din mejladress i ett direktmeddelande (har ingen hemsida att lägga bilder på). Trevlig helg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.