Vi renoverar köket.-- ramlade över 2 problem,,,,

vad säger ni kan vara för fördel med inbyggnads ung och häll?

rent spontant tänkte jag att inbyggnads ugn är väl bara bra om man ska flytta ugnen midjehöjd.

Men i vårat fall så kommer häll och ugn undervarandra där av en vanlig spis borde fungera lika bra..
priset skilljer ju endel mot att köpa separat. kom med tips!???

problem 2, jag har redan dragit fran 5 ledad Perilex uttag till där spisen ska vara.
Å då när vi hittade några spisar som var intressanta så står det 230V anslutning??? Vad menas?
Går det typ inte koppla om spisen till 3 fas? eller är det bara 1 fas som gäller på en sådan?

När jag tittar närmare på Bosch spisarna så visar det sig att alla indutions spisar är 230V
och glaskeramik är 400V. ????

Menars dom 2fas 400V
eller 3 fas 400V
eller 3 Fas 230
eller 1 fas 230 volt??

tycker att det borde finnas alla komplings alternativ eller är dom låst till ett kopplings alternativ?

Har mailat nätbutiken men dom skulle återkomma med svar om det gick.

vad säger ni experter?
 
Normalt sett har du 3x16 A i perilexen och då kopplar du 2x230V till hällen och drar ut den tredje fasen till ett Schuko 16A där du pluggar in spisen, i princip alla ugnar för konsumentbruk går på 230V 16A.
 
Redigerat:
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Frågan traditionell spis eller inbyggnadshäll och ugn brukar komma upp ibland, så du kan hitta lite argument i gamla trådar. Som fördel med inbyggnadsugn brukar framhållas just att man kan ha den i bekväm höjd. Som fördel med inbyggnadshäll brukar främst designen och smidigheten vid rengöring framhållas.

Designen kommer dock inte gratis. Inbyggnadshällen har mycket sämre plats för exempelvis en stor stekpanna utanför en kastrull. Dels finns en bänkskivekant runtom hällen som minskar dess yta. Dessutom tar touchkontrollerna en del av ytan, och man kan inte låta stekpannan sticka ut över kontrollerna. Själva touchkontrollerna är också en smaksak.

Mitt val är en traditionell spis. Designen är för mig inte värd en så stor försämring av funktionen som touchkontrollerna innebär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Avemo..... Där sa du någe intressant som ingen nämt tidigare.. touchkontrollen täcks av stekpanna eller dylikt..
Klart en försämring.. kan ju vara att föredra häll med rattar då.

Men det verkar som att Alla induktions hällar har tousch.. =&

vi ska ha en vanlig spis med induktion var d tänkt..

Men d är lite som ni säger.. att knappar kan bli lite under kastrull handtag å så.. Kanske därför folk köper stora induktions hällar så det inte ska bli trångt på spisen..
 
A
En enkel rakt upp och ner spis i basutförande ingen klocka, stektermometer eller steglösa zoner
Och matas med 230V dvs tre faser samt nolla fram till uttag
 
Om du väljer induktionshäll, titta noga så att du väljer en som kan kopplas in på två faser. Det har alla elementspänningen 230 V, men kan fördelas på 1, 2 eller 3 faser. Det säljs induktionshällar som bara kan kopplas in på en fas och då får du en begränsad effekt som är onödig.

Läs mer om detta med faser i Spisbibeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.