Hej!
Är det någon som har erfarenhet av inbyggda högtalare, typ

http://www.speakercraft.com/tantra/

Blir det bra ljud, jämförbart med fristående högtalare i samma prisklass?
(C:a. 20-30 000 kr/par)
Eller är det här bara för hembioanläggningar som ju generellt sett har mindre bra ljudkvalitet?l
 
"in-wall"-marknaden i USA är jättestor och det finns massor av olika tillverkare som håller på med det. Så kvalitén varierar. Men den stora variablen är hur väl ditt hus är byggt. Mycket av en högtalares karaktär kommer av färgningen från lådan. Och med en in-wall lösning är det ju din vägg...

Spelar man bara på låg volym så kan det vara ett alternativ, men på en seriös nivå som 20 papp så får man väldigt mycket bra lös högtalare... Där färgningen är kontrollerad från början av högtalarkonstruktörer.
 
Om jag förstår rätt så borde det inte bli så mycket färgning av ljudet eftersom elementen är inbyggda i en speciell låda av speciellt material ("Dött"?).
Bilden på t.ex. Tantra 8 visar tydligt att den har låda?
Då är det väl den som bestämmer ljudbilden i huvudsak?
Eller påverkar även utrymmet bakom stödbenen t.ex.?
Borde väl i så fall vara "endast" basen?
Då kunde man ev. köra med en lös subwoofer eftersom den kan man gömma undan ganska obehindrat i ett rum så att man slipper se den.
Min filosofi är att man skall höra musiken utan att se en massa "apparater"!
Förstärkare o annat kan man ju gömma i skåp el. dylikt, men högtalarna??
 

Rimligen så borde inbyggda högtalare ha sämst förustättningar av alla, så förmodligen så får man betala rätt mycket pengar för att ens få ett anständigt ljud.
Framför all diskant och kanske mellisen får rimligen svårt i en inbyggd högtalaren.

Lådan är ju visserligen viktig, men å andra sidan är väl baffeln, och ytan på fronten viktig. Betänk även att man inte kan rikta högtalaren på samma enkla sätt, eller optimera placeringen (fast det kanske man inte kan ändå iofs, om man låter estetiken bestämma).

Beror nog, till syvende och sist på vad man kan leva med för ljud, det finns ju folk som tycker att mp3@128 är tillräckligt :) så...
 
Hej,

Helt klart beror det på hur mycket man lyssnar på musiken för och hur mycket man vill uppnå någon form av ljud-nirvana.

Själv byter jag ut mina 2 sista "big-uggly-outside-wall" iom med stundande utbygge med nytt biorum så att alla högtalare i huset är in-wall.

Det finns 2 varianter av in-wall. En med påhängd låda och en där man använder väggen som låda. Att använda väggen fungerar utmärkt, även om den kan behöva avgränsas och styvas upp lite med extra reglar. Kan faktiskt bli riktigt bra ljud.

Själv använder jag JAMOS custom serie. De nya jag funderar på heter Kevlar 883K4 http://www.jamo.se/Default.aspx?ID=5932&M=Shop&PID=17170&ProductID=16795

I badrummen har jag använt 6.52 DVCA http://www.jamo.se/Default.aspx?ID=5929&M=Shop&PID=17178&ProductID=17925 (Den som finns nu är en nyare variant som inte fanns 2000 när jag byggde)

Många in-wall/in-ceiling har riktningsbara element.

Jamos prylar är lite ekonomi modell kanske med din budget, men det finns både bättre och dyrare. Med tanke på att i princip alla dyra och svin dyra custom byggen för hemmabio och whole-house i USA använder in-wall/in-ceiling så finns det säkert riktigt bra prylar också.
 
Tittade närmare på hemsidan och Tantra verkar ju vara riktiga högtalare som är gjorda för att byggas in och kopplas akustiskt till en vägg (det påverkar ljudspridningen en hel del, som i sin tur påverkar musikupplevelsen)
Så de kan funka bra.

Problemet är ju att högtalarna är de som sätter största färgen på ens system. Att köpa ett par högtalare olyssnade är som att köpa en bil utan att provköra den.

Så kan du få dem provlyssna dem och du gillar ljudet så är det ju bara att handla! :)

Jag är gammaldax och gillar att titta på mina högtalare. :cool:

//ER

Canuto skrev:
Om jag förstår rätt så borde det inte bli så mycket färgning av ljudet eftersom elementen är inbyggda i en speciell låda av speciellt material ("Dött"?).
Bilden på t.ex. Tantra 8 visar tydligt att den har låda?
Då är det väl den som bestämmer ljudbilden i huvudsak?
Eller påverkar även utrymmet bakom stödbenen t.ex.?
Borde väl i så fall vara "endast" basen?
Då kunde man ev. köra med en lös subwoofer eftersom den kan man gömma undan ganska obehindrat i ett rum så att man slipper se den.
Min filosofi är att man skall höra musiken utan att se en massa "apparater"!
Förstärkare o annat kan man ju gömma i skåp el. dylikt, men högtalarna??
 
Jag köpte 5 st ELAC IW1230 och är mycket nöjd med dem. http://www.elac.com/en/index.html.

Jag provlyssnade Speakercraft i en butik och de lät riktigt bra de också. Valde ELAC pga något mindre inbyggnadsdjup.

Kaj
 
Hej!

Inwall högtalare finns i alla smaker och prisklasser men kanske det är dags att en gång för alla avfärda myten att de låter dåligt! Redan billiga modeller som t.ex. Preference K-802 låter riktigt bra (alltså inte "bra för att vara inwall" utan bra hi-fi ljud på riktigt) och har vridbara diskanter och justerbara delniningsfilter för att anpassa diskant och mellanregister efter rummets akustik. I en vägg med isolering och 95mm reglar har man en bra lådvolym som medger bra tryck i basen med bibehållet rent ljud. Även riktigt inbitna high end fabrikat som Dynaudio, MK och KEF m.fl. har hakat på inwall med egna riktigt duktiga högtalare. Måste inte vara en kompromiss med andra ord.

Tricket att få dem att låta bra hänger snarare på installatören så att de hamnar i rätt höjd och inbördes avstånd, precis som vanliga golvhögtalare. Bara för att de monteras i väggen betyder det inte att de kan placeras hur som helst om man har välljud i fokus.

Är man tveksam kan man hos seriösa återförsäljare få provlyssna högtalarna före köp och finns inte denna möjlighet kan man satsa på en så neutral och högupplöst högtalare som möjligt, t.ex. Dynaudio IP24. Även de billigare Preference K-802 är väldigt självklara i sin ljudbild (även testvinnare i tidningen HemmaBio).

Mvh,
Marcus
 
Naturligtvis är det en subjektiv bedömning om du tycker att inWall högtalare låter bra eller dåligt. Jag tycker att de låter bra, men jag tycker att vanliga lådhögtalare för samma peng låter bättre. Funderar jag lite på det så är det ganska självklart. InWall högtalare har en del okända faktorer att ta hänsyn till (lådvolym, lådmått, låddämpning, baffeln m.m.). Vanliga lådhögtalare kan designas direkt efter den låda de sitter i.

Personligen tycker jag att InWall högtalare oftast duger, men jag har aldrig upplevt att de är bättre än vanliga lådhögtalare.
 
Oftast går det med lite osymetriska lådvolymer, att bygga lådor i väggen istället för rena "in-wall"-högtalare. Jag har själv gjort utrymme till min sovrumsbio så att jag kan bygga in högtalarlådor i väggen. Har serviceluckor bakom varje högtalare så att jag kan byta ut och prova mig fram till, enligt mitt tycke, det bästa ljudet min plånbok tillåter utan kompromisser som in-wall-högtalare kan vara.

Sen att in-wall-högtalare är larvigt dyra är en annan anledning till att göra jobbet själv!
Skulle aldrig köpa färdiga in-wall utan hellre göra egen baffel och köpa egna element och delningsfilter.
 
Lådan har tydligen stor betydelse för ljudkvaliteten.
Om jag nu köper ett par bra högtalare i sina lådor: Kan jag då fälla in dom i väggen mellan stödbenen och på så sätt slå två flugor i en smäll?
D.v.s. ha ett par "fristående" högtalare "in wall" monterade så man slipper se dem sticka ut på golvet?.
Påverkas ljudet?
 
Hej!

Det är inte någon höjdare att fälla in lådhögtalare eftersom de inte är gjorda för ändamålet och dessutom nästan alltid är alldeles för djupa. Inwall högtalare är konstruerade för att spela i olika volymer (se bara till att de har samma volym för höger/vänster kanal). Dessutom kan man på inwall högtalare ofta vinkla antingen diskanterna (t.ex. Preference) eller hela insatsen (t.ex. Sonance). Dessutom är lådhögtalare nästan undantagslöst dyrare än inwallhögtalare om man går efter ändamålsenlighet och i de flesta fall även prestanda. Inwall högtalaren har ju dels ett utprovat infästningssystem och dels vitt finmaskigt galler och sarg som smälter in mot taket/väggen. Men framförallt är de gjorda att låta bra med stor baffelyta, det är precis tvärtom med en lådhögtalare som låter bäst när den står fritt i rummet. Riktningskaraktäristiken skiljer sig markant mellan inwallhögtalare och lådhögtalare. Sedan finns det bästa av två världar i de dyrare inwallhögtalarna - de som har egen grund låda man fäller in i väggen så att alla högtalarna i systemet (t.ex. 5.1 hembiosystem) har exakt samma förutsättningar och volymen är optimerad till elementen.  Här hittar man modeller som t.ex. Sonance THX Cinema serien och James inwallhögtalare.

Mvh,
Marcus
 
Hur gör ni när ni har många (mer än tre par) högtalare i samma zon? Kör ni med en extra högtalarväxel för att hålla koll på impedansen då?
 
Man bör ha en flerkanalsförstärkare i första hand, finns prisvärda standardmodeller från bl.a. Rotel med många kanaler. Problemet om man parallellkopplar är att impedanden blir för låg vilket blir extremt jobbigt för en vanlig förstärkare att orka med (den alstrar då mycket värme och kan t.o.m. gå sönder). Seriekoppling är skonsammare för förstärkaren men man delar uteffekten med antalet högtalare så var och en får väldigt låg effekt och ljudet blir allt annat än klart och distinkt. Det första man märker är att man inte kan spela så högt och att basen blir för låg och gummiaktig i karaktären. Som jag har skrivit tidigare bör man ha åtminstone 25 Watt per kanal i ett ljudsystem som skall låta bra.
 
Men en flerkanalsförstärkare hjälper ju inte min fråga iaf (flerkanal har jag redan), jag pratar ju om samma zon...har ingen möjlighet att offra fler zoner för samma utrymme, men jag behöver fler än tre par högtalare i samma zon och då är vare sig seriekoppling eller en paralellkoppling utan impedanskontroll att rekommendera.

Det var däför jag frågade hur ni andra har gjort, om folk har någon bra högtalarswitch att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.