Jag har tänkt installera lite ny utomhusbelysning, och kommer då att behöva dra om el, för att kunna styra den via rörelsevakt och timer. En enkel lösning skulle tex vara att dra fram nolla till brytaren och sätta en nexa-puck där. Jag ska kontakta en elektriker, men jag börjar fundera på om det ens är möjligt, då takdosan i hallen är inbyggd ovanför ett vansinnigt hemsnickrat innertak.

Jag har kikat upp genom hålen till spottarna som sitter i innertaket (se bilden) och har då sett en inbyggd takdosa, men det måste finnas en till någonstans (den går dock inte att se från något hål). Det vi ser på bilden är en av reglarna (typ 90x45) som gipstaket är fäst vid. VP-rör går från dosan till tre av de sex spottarna. Det ser ut som att regeln täcker en del av dosan. När jag tittade på samma regel från andra sidan (genom ett annat hål) så syntes inget av dosan.

Min gissning är att matningen kommer från centralen till någon av dessa takdosor, och sen fördelas vidare ut till diverse brytare och armaturer. Spottarna i taket går på samma säkring som ytterbelysningen, men också takbelysning mm i två angränsande rum.

Har god lust att ta fram en kofot och riva hela taket, men det känns lite drastiskt. Hur gör man annars för att få det här rätt, så att en elektriker kan göra sitt jobb?

taket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två takdosor i en hall låter inte sannolikt, inte heller att det skulle finnas en till på väggen någonstans. Så om det finns en dosa så är det väl din förra ägare som gömt den på ett ännu bättre ställe. Om dosan matar belysningen borde du kunna se vartåt rören går?

För att fixa dosan på bild så är såg ett alternativ till kofot ;) Du behöver en lucka stor nog för två händer samtidigt som man ser vad man gör, så tre doshål kanske räcker. Det blir nog svårt att åtgärda det vi ser på bild på ett bra sätt. Alla rör, inkl de som kommer till den ursprungliga dosan skulle behöva förlängas till en ny dosa i liv med nya innertaket. Det behöves troligen en kompromiss här. Men för att kunna göra någonting måste man först komma åt att jobba där.
 
Det är en ganska stor hall, så det har nog suttit två lampglober i taket från början. Därav två takdosor. Jag får väl såga upp ett stort hål, låta elektriker montera ny dosa i innertaket, och sen försöka dölja hålet igen med spackel och färg...

Det trista är bara att det ju finns två dosor, och frågan är hur det är draget. Ena takdosan kanske bara innehåller tändtråd och nolla? I någon av dem borde det även finnas fas och skyddsjord och matning som går vidare till de andra rummen. Går det att gissa av bilden vad det finns för trådar där?
 
Om bara dosorna är åtkomliga så är ju frågan om trådar mycket enkel att lösa genom att dra i de trådar som saknas!
 
Ja frågan är väl mest om jag måste ta upp en eller två luckor i taket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.