Vi försöker inreda vår stuga som ska vara lite lantlig / romantisk med touch av 50-tal så gott det går, men jag är kär i inbygga spots o så är min sambo så vi måste ha sådana!

Vilka tips har ni till dessa?

Vilka slags spotlight ska man ha? Går de från IKEA bra t.ex?
Klarar man av det själv?
Måste man sänka taket?

Vad mer bör man tänka på?

Vi hade tänkt ha det i vår "lilla" hall. I farstun, typ tre stycken bara så det blir lite trevligt allmänljus när man kommer in.
 
Om du menar inbyggnadsspottarna på Ikea så får du regla ner ganska rejält. Om mitt minne inte sviker mig så har jag för mig att de var ca 5 cm djupa och krävde en luftspalt på 10 cm eller något.. Alltså sänka taket med ca 15 cm.

Beror ju på hur skarp belysning du vill ha, finns 12-voltsspottar(10 watt som mest?) som kan ligga dikt mot, fast då blir de ju inte infällda i taket.
t.ex dessa
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...productId=47550&chosenPartNumber=80057304
 
Det beror väl också på vad för sorts tak du har.
Är det ett envåningshus med vind, finns det spotar med "låda". Spoten ser ut som vanligt nere i rummet, men uppifrån, dvs inne på vinden, ligger en fyrkantig låda mitt i isoleringen. Lådan i sig ger tillräckligt med luft omkring.

En fördel med detta är också att man kan dra kablar till spotarna på vinden, och sedan tändtråd ner till brytare/dimmer.
Förutsättningarna är då att du har oinredd vind i ett enplanshus, alltså.

 
Hej!

Rummet som ska få inbyggda spots är på nedre plan i 1 ½-plans hus. Så jag antar att det är att sänka taket för de blir det väl inte aktuellt att gå upp under taket så att säga.
 
Vi hittade spottar på lamplagret här i örebro som man inte behövde bygga ner så mycket.. Tror det blev 5 cm med spott+luftspalt. Dock så var de på max 20w så i tog några andra som byggde ner 10 cm och var på 35w.

Du borde hitta liknande i någon välsorterad butik. Silvan har annars till deras badrumsserie som heter BL20 som är tunna och bygger bara ner några centimeter.
Men Silvan tycker jag är hopplösa när man behöver hjälp med saker och ting.

Men en bra lampaffär borde kunna hjälpa dig med all info som du behöver.
 
Varför inte köpa en armatur som består endast av en skena där man placerar spottar.
Jag har sett en som har tre spottar och finns i vitt eller rostfritt. Tror det var på Cerveras lampavdelning.
Jag funderar själv att köpa den eftersom jag vill inte förstöra taket. Jag tror nämligen att om 20 år kommer nästa renoveringsgeneration fundera över vad vi egentligen tänkte på då vi förstörde alla tak???
 
Harrieth skrev:
Varför inte köpa en armatur som består endast av en skena där man placerar spottar.
Jag har sett en som har tre spottar och finns i vitt eller rostfritt. Tror det var på Cerveras lampavdelning.
Jag funderar själv att köpa den eftersom jag vill inte förstöra taket. Jag tror nämligen att om 20 år kommer nästa renoveringsgeneration fundera över vad vi egentligen tänkte på då vi förstörde alla tak???
Ja, men jag tror att det kanske kan se lite för modernt ut med spots... Eller? Förstör man taket då man sänker taket, eller sätter inbyggda spots på annat sätt?

 
Btw, vad är ungefärlig kostnad om man ska sänka taket?

Det finns ju dörrar där, men ett paaaar centimeter går ju att sänka (tror någon skrev 15-30?) så jag antar att man behöver något som ska agera nytt tak (måste det nödvändigtvis vara trä, eller finns det något som är mer slätt? vårt andra tak är nämligen "plant" eller vad man ska säga... ), måste man sedan fyllning ovanför? Hur sätter man fast "extrataket"?

Ursäkta, jag är nybörjare :D
 
Bezt skrev:
finns 12-voltsspottar(10 watt som mest?) som kan ligga dikt mot, fast då blir de ju inte infällda i taket.
vad menas dikt mot dikt? :-[ 10 watt låter ut ganska lagom. tänkte mig tre stycken sådana o hallen är så liten (max 1 * 2 m).
 
Kan ni inte bygga "bjälkar" i taket som spottarna sitter i. Gör man dem i U-formade brädprofiler, så får man gott om plats för spottarnas luftspalt.

De behöver ju inte vara betsade grova träbjälkar, utan kan vara släta "cement" valv som "håller" upp övervåningen.
 
thomas33 skrev:
Kan ni inte bygga "bjälkar" i taket som spottarna sitter i. Gör man dem i U-formade brädprofiler, så får man gott om plats för spottarnas luftspalt.

De behöver ju inte vara betsade grova träbjälkar, utan kan vara släta "cement" valv som "håller" upp övervåningen.
Jag vet nog inte hur du menar... Bilder som exempel kanske?
 
Dikt mot, Alltså direkt mot utan mellanrum. De som jag länkade till använder man vanligen i bokhyller och liknande. Men går ju att använda i tak utan problem. Men dock ej infällda.
 
Bezt skrev:
Dikt mot, Alltså direkt mot utan mellanrum. De som jag länkade till använder man vanligen i bokhyller och liknande. Men går ju att använda i tak utan problem. Men dock ej infällda.
Jaha, men blir det snyggt då? När de ligger helt kloss mot varandra? Hur gör du med kablar o sånt när de inte är infällda? Du har ingen länk till dina lampor? :)
 
thomas33 skrev:
Lite exempelbilder:
[bild]
du sätter spottarna på undersidan av "bjälken"

[länk]
så här bygger man dem. bild 3 och 4.
Jag kunde tyvärr inte se sidan, men ni har bara gjort balkar under vanliga taket eller o fäst spots i dem? Vad drar ni kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.