Hejsan

Det jag söker efter och vill ha hjälp med är följande:
Jag vill i vardagsrummet kunna ha en slags iPhone docka, på väggen, där jag kan sätta i och lyssna på musik i badrummet och vardagsrummet.

Jag undrar finns det möjligtvis en sådan docka man kan koppla till ett slutsteg osv?

Vore tacksam för svar!
 
Sonos is the shit! :)
Kör själv 3 st S5, en zp90 och en zonebridge.
 
Såg bra ut! Dock lite dyrt och jag skulle helst vilja icke trådlöst. Inbyggda högtalare.

Någon som vet något om det?
 
Om du inte är så kräsen ljudmässigt så köp båthögtalare för inbyggnad i badrummet (tål fukt)

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=719

ac_sm6062ny.jpg

I vardagsrummet så vill du kanske ha lite bättre ljud, i så fall så skulle jag rekommendera att satsa lite mer på de högtalare du väljer. Om du vill vara lite "ful" så köper du ett par sjyssta vanliga stativhögtalare av bättre kvalisort, och helt enkelt bygger in dessa i väggen! Se till att inte köpa ett par med bakåtriktad reflexport bara. Du kan även få lite akustiska egenheter, då högtalaren plötsligt får en extremt mkt större baffel än vad den är byggd för, men jag tror inte du kommer uppleva det (i så fall hade du inte funderat på inbyggnad i från första början :))

Du måste sedan självklart gömma en förstärkare någonstans, köra med en högtalarswitch t.ex. för att kunna välja var du vill spela.

En docka för din Iphone kopplar du sedan in i förstärkaren.

Jag skulle nog ändå överväga ett system som Sonos, även om det blir lite dyrare i slutändan. Det är ett fantastiskt system som är extremt enkelt och fungerar klockrent!

Du skulle kunna ha en Play:5 eller Play:3 i vardagsrummet, kopplad till nätverket med kabel. Sedan köper du båthögtalarna som jag länkade till, bygger in dessa och köper sedan en ZonePlayer 120, som får driva dessa.

Musiken som spelas upp, spelar du upp med din Iphone, antingen spelar du upp musik du har på telefonen, kör Spotify, Webradio eller liknande.

OM du skulle ha en annan extern källa du vill använda, så kan du koppla in denna till PLAY:5/PLAY:3 enheten.

Kolla blocket!
Dyker upp beggade då och då!

http://www.blocket.se/goteborg/Sonos_ZP_S5_Svart_Aktiv_tradlos_hogtalare_36836948.htm?ca=11&w=3

Det blir en del meck och tappar en del av flexibiliteten om du bygger in allt.
Om du ska köpa en hygglig förstärkare, högtalar-switch, inbyggnadshögtalare till badrum, inbyggnads till vardagsrummet, kabel plus allt jobb att dra allt så kommer det inte bli så mkt dyrare än om du skulle köra sonos.

Sonos kan du sedan bygga ut hur mkt du vill (tror du kan ha över 30 enheter i ditt sonos-system)

Här kan du se lite mer hur det funkar:

http://www.youtube.com/watch?v=jz8Ix4PGm5s&feature=relmfu
 
Redigerat:
pwrdesign, ditt inlägg fick mig att kolla upp om inte Roku Soundbridge hade nån app för styrning. Jodå, nerladdad o klar.

Soundbridge är ett litet budgetalternativ för internetradio och streaming, trådlös och lättinstallerad. Dock har den inga högtalare utan kräver ett par aktiva sådana, helst med sub om det ska låt om den. Köpte två SB för några år sen och de kostade ca tusenlappen/st. Fungerar utmärkt, en som köksradio och den andra flyttas runt lite, altan och badrum ex.!

Kjell G
 
Å andra sidan slutade Soundbridge såvitt jag vet tillverkas för några år sedan och Roku har inte någon ny motsvarighet på programmet.
Ett något billigare alternativ till Sonos är Logitech Squeezebox som har två modeller, en med och en utan högtalare. När det gäller funktioner och olika möjligheter att styra via appar m m så slår de Sonos på fingrarna, men då den kräver ett speciellt serverprogram för att spela upp din egna musiksamling så är det i allmänhet lite mer pyssel att komma igång.
 
Nyfniken skrev:
9 modeller (varav Duet, Touch, Radio och Boom fortfarande säljs i butik).
Visst, fast en del av dessa får man ha tur om man skall hitta ens på eBay. Hittar man en Duet eller Boom i butik så är det lokala restlager då de modellerna är nedlagda sedan en tid tillbaks och Logitech verkar ha tömt sina lager.
 
alfista skrev:
Visst, fast en del av dessa får man ha tur om man skall hitta ens på eBay. Hittar man en Duet eller Boom i butik så är det lokala restlager då de modellerna är nedlagda sedan en tid tillbaks och Logitech verkar ha tömt sina lager.
Tråkigt, Boom var ju klockren.
 
Dumt att bygga in proprietära prylar i väggarna, de blir alltid omoderna tidigare än huset. Så bygg endast in högtalarna med kablar ut till någon sorts kontakt. Sedan kopplar du en förstärkare till varje högtalargrupp och placerar på lämpligt ställe. Och sedan en musikmaskin per förstärkare, t.ex. en iPhone-docka eller bara en sladd till mobilen.

Eftersom du gillar Apple så rekommenderar jag Airport Express (800:) som musikmaskin och kanske en T-amp (500:) som förstärkare. Då får du iofs trådlöst men jag förstår inte varför det är något negativt.
 
Jag hade byggt in högtalare i väggar/tak, dragit sladdar till ett mediaskåp och där placerat några sonos+en airport express.

Vill man göra det billigare hade jag skippat sonos, tagit några t-ampar och flera airport express. Men det blir inte en alls lika smidig och lättanvänd lösning. Fast mycket billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.