Hej! Jag har en liten idé där jag tänkt bygga in en dimmer i väggen under en vanlig sänglampa (se bild). Men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla den. Jag vill alltså om möjligt koppla en vanlig stickkontakt till dimmern och sedan från dimmern en sladd vidare till sänglampan ovanför. Var ska sladdarna gå in och var ska de gå ut?

sang.JPG
koppla.GIF
dimmer.JPG

Min dimmer är modellen 433.
 
Det finns dimmrar att sätta på sladden, de verkar vara lämpligare i ditt fall.

/ Kai
 
Jo, jag vet, men poängen är att jag vill ha en dimmer i väggen under själva lampan och sladdarna ska jag ha bakom väggen så att de inte syns. Tycker det blir lite roligare. :)
 
Är det OK att bygga in en kabel med kontakt i väggen? Blir ju någon slags fast installation fast inte???
 
Blir ju fast installation så då antar jag att du e behörig elektriker ......
Skala upp 2dm av kabeln mitt på klipp fas(förmodligen brun) å koppla denna till dimmer in, ut sedan upp till lampan. Blå behöver du aldrig röra.
Men efter som du är behörig så borde du kunna sånt va ;)
 
Jo, jag vet att det fungerar om man delar kabeln och drar ena till dimemrn och andra till lampan, men jag hoppas att vdet går att koppla hela stickkontakten till dimmern och sedan en ny strömkabel från den upp till lampan. Det finns ju 4 ingångar, det är det jag inte hänger med på riktigt (vill gärna slippa dela kablarna för det känns lite lagom otäckt...  :-/

Nej, jag är ju inte behörig... men det här är väl inte en fast installation egentligen? Jag menar, det är ju en vanlig kontakt bara att jag vill ha en dimmer mellan (om än en dimmer som skruvas fast i väggen). Jag kommer alltså att dra sladden från ett vanligt 220-uttag, borra ett litet hål in i sängen bakom en "fuskvägg" där dimmern skrivas fast och sedan vidare till sänglampan. Eller jag är kanske ute och cyklar som vanligt...   ;)

Vad kostar det att ta hem en elektriker som fixar detta annars, tror ni?
 
Så här ser dimmern ut i närbild:

dimmer2.JPG

Jag vill alltså ha hela sladden från kontakten in och en ny sladd ut. Det finns ju fyra in/utgångar (?) så jag tänkte att det borde gå på nåt sätt. Eller?
 
Ser ut som en trappdimmer.Du ska inte koppla detta alls,det är inte godkänt.Dimmern är för fast installation och får inte avslutas med en stickpropp.
 
De flesta dimmrar har trappfunktion.
Ta reda på vilket hål i uttaget som är fas, koppla in den på en av inpilarna (spelar ingen roll vilken), fortsätt med den "vågade" utgången till lampan. Använd gärna brun till detta, den blåa bör gå oskarvad från lampan till nollan i uttaget, vill du klippa och skarva så använd den omärkta klämman på dimmern, det är en blindklämma för skarvning.
Om detta är en godkänd lösning kan jag inte svara på, men det man gör efter en stickpropp omfattas inte av installationsreglerna. så använd eget omdömme, inga installationer är godkända som kan orsaka skada på person, husdjur och egendom som det står i starkströmsföreskrifterna.

/ Kai

 
Nej,det är ingen godkänd lösning.Skulle man kunna koppla hursomhelst bara det avslutades med stickpropp?!! :surprised:I dont think so!Bara för att det ,som du säger, inte omfattas av ngra regler betyder det inte att det är ok.Dimmern är för fast installation,ska inte kopplas med sladd o stickpropp.Men med tanke på alla andra frågor om el man läser så blir den här kopplingen inte värre än alla andra ;)
 
Hmm... :) Kanske inte är en så smart idé ändå. Men vad är det som är så fel med den här lösningen egentligen? Det är borde ju inte vara någon ökad risk bara för att den kopplas till en vanlig kontakt?

Kan man få den här lösningen godkänd om en elektriker gör det då? Letade efter vanliga dimemrs man sätter på sladdar men det blir ju inte alls lika snyggt attt ha en stor klump hängandes under lampan (alternativt lägga den utanför sängen men så vill man ju inte tända sänglampan precis... :-/
 
En elektriker lär inte göra det.Sitter väggen fast så att man inte kommer åt sladdarna på baksidan sen kan det väl inte hända något , men ska man följa regler o bestämmelser ska man inte göra så.Det finns ingen dragavlastning på en väggdimmer,skulle man lyckas dra loss sladden har man strömförande tåtar i handen.Om du ska göra det måste alla sladdar vara oåtkomliga bakom skivan.(Sen måste du belasta dimmern med minst 60W).It's your call.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.