Hej!

Vi har i vår köksplanering satt en inbyggd ugn ovanför en inbyggd frys. Frysen är ca 90 cm hög, i bänkhöjd, och ugnen en bit ovanför. Allt är från Ikea. Skåpet är totalt 208 cm högt.

När köket nu ska beställas säger IKEA att vi inte kan ha denna kombination pga behov av ventilation till ugn/frys.

(En parantes är att det är via ett telefonmötet med Ikea som kökets ritats så det är så extremt dåligt att den första medarbetaren inte sa ngt om detta).

Alla uttag för det planerade köket är på plats, elledningar är dragna/infasade i väggen, och väggarna är spacklade och putsade.

Vad gör jag? Går emot Ikea eller måste jag flytta ugn eller frys?

Tacksam för all hjälp,
Anna
 
I princip alla ugnar ventilerar idag framåt men frysen kräver ett visst minimimått för att transportera upp värmen till en takasnlutning som är försedd med ventilationsgaller.
Är där bara plats bakom ugnen så ser jag inte ett problem med detta och det brukar där vara då de inte går ända in till väggen.
Dessutom är ju Ikeas skåp djupare än de flesta andras så där borde vara flera cm bakom ugnen så varmluften från frysen kan passera uppåt.
 
  • Gilla
Holmssonshus
  • Laddar…
Om du i framtiden får problem med ugn eller frys kanske det är bra att du följt tillverkarens rekommendationer? Bättre att eventuella misstag upptäcks nu och inte senare. Trots att ugnen är vetilerad finns risk att strålningsvärme påverkar frysens effekt negativt.

Värme betyder att frysens kompressor behöver jobba mer och dess livslängd blir kortare.
 
  • Gilla
Holmssonshus
  • Laddar…
Dock står det ju inte i någon installationsanvisning att ugnen inte får installeras ovanför en inbyggnadsfrys. ;)
Men visst... det är aldrig den optimalaste lösningen att ha dem nära varandra.
 
  • Gilla
Holmssonshus
  • Laddar…
Jag får nog säga att du bör följa tillverkarens anvisningar. Men, i ditt fall när el mm. Redan är gjort så hade jag struntat i det. Det är ju inte så att ugnen går 24/7. Visst kan detta påverka livslängden på kompressorn till frysen men det skulle jag säga är försumbart i sammanhanget.
Dessutom skulle du, om du skulle vilja vid behov kunna förbättra ventilationen genom mekanisk fläkt när du kör ugnen samt en stund efteråt.

Vid reklamation och om du har med dig frysen har IKEA dessutom svårt att bevisa att frysen monterats ”fel”. Den lär dock hålla garantitiden ut.

Kör på!
 
  • Gilla
Holmssonshus och 1 till
  • Laddar…
Värmen från ugnen kommer att stiga uppåt så att den ska påverka frysen negativt tror jag inte. Men du får se till att det finns fritt utrymme för tilluft under frysen och en fri kanal hela vägen upp till frånluft ovan ugnen. Jag skulle inte tveka att installera som du tänkt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.