Jag ska göra om i badrummet och vill ha en inbyggd toalett. Jag ska både köpa fixtur och toalett.
Det är viktigt att de båda tillsammans har så litet djup som möjligt men ändå har en bra kvalitet.

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska köpa?
 
Inte för att jag ska säga något om någons ideer om något. Men varför en inbyggd som kostar skjortan mot en vanlig toa, det finns dom som kan hängas på vägg och dra röret i väggen med. När en inbyggd strular så är det mycket mer att demontera, samt det med tätheten som måste vara perfekt på allt. För min egen del så kommer ingen med inbyggd tank in i mitt hus. Men klart är , smaken är som baken delad.🙂
 
Tack för svar men det var tips om vilken som är bra men ändå har litet djup
 
BirgitS
Ifö har väl kompakta modeller, dvs. med kortare sittdel. Kanske Gustavsberg också. Det är nog inte så många andras toalettvarumärken än de två som man kan rekommendera.
 
Duravit har också en kortare modell (rimless); vi valde den när vi lät renovera ett mindre badrum för några år sedan. Fixtur från Geberit.
 
U
Inbyggnadsdelen/fixturen tjärnar du inget på att ta de modellerna som har mindre djup. Branschreglerna säger att avloppsröret ska sitta 60mm ut från vägg. Vilket gör att alla hamnar på samma djup i slutändan ändå, blir bara olika mycket luft bakom.
Vill du kringgå reglerna med 60mm måste du köpa en fixtur med inbyggt tätskickt, tex geberit TEK.

Är det att du vill ha mindre djup på själva porslinsmuggen så får du kolla lite på fabrikaten och mått angivelserna, eller åka till en butik och titta på dem live. Olika kombinationer av porslinstolar funkar till olika fixturer.
Gustavsberg är helt egna
Ifö och duravit är samma koncern som geberit så deras passar emellan.
Håll dig långt borta från billigare märken som carmague osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.