Hej,

Vi är på väg att köpa ett IKEA kök och har visserligen 2 diskmaskiner stående men båda är av vanlig ej inbyggd modell. Så nu funderar vi på att sälja dessa och lägga till en inbyggd diskmaskin från IKEA.

Men jag tycker ha kunnat läst mellan raderna här och där att IKEAS diskmaskiner är inte prisvärda och att det kan bli problem om man behöver byta ut en inbyggd IKEA diskmaskin till någon annan inbyggnads maskin?
 
Inte direkt svar på din fråga, men ändå ett inlägg i debatten... Svärföräldrarna fick direkt problem med att luckan (IKEA) började delaminera, men efter att de alltid har luckan helt stängd utom när man packar in disk så har luckans förfall slutat...

Själv vill jag gärna se status på disken, så förutom detta fuktproblem så jag jag valt en ej inbyggd lösning. Vi hade en maskin på jobbet som man alltid slet upp mitt i disken pga alla knappar och displayer satt dolt. Jag har för mig att jag sett nån modell som projicerar en bild på golvet som meddelar status på disken, men jag misstänker det inte ingår i IKEAs modeller?

Kan förstå om man designmässigt vill "trolla bort" maskinen... Och då är villig att ta nackdelarna... Jag skulle kunna tänkt mig inbyggd diskmaskin, men ej inbyggd kyl/frys pga de ju blir mindre. Men diskmaskin är väl helt lika som inbyggd. Fast för mig blev det ett kök med innanförliggande luckor och då blir diskmaskinslucka en jättekompromiss tror jag, så det var inte aktuellt...
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag tycker min inbyggda Ikea Diskmaskin välgjord (tror jag den heter) funkar bra

Har inte haft några problem som ovanstående pratar om. Den har en röd lampa som lyser ner på golvet när den är igång. Luckan ser lika bra ut som när vi satte in den för 1,5 år sen. Men vi stänger den alltid för att man vill ju inte att det ska lukta i köket.

Sköljer inte av tallrikar innan disk utan bara skrapar av eventuella rester.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jasså? Lossnade fronten från diskmaskinen? Det känns ju som en klar reklamation och IKEA brukar ha bra support.

Jo jag har också tänkt på det där men IKEAS diskmaskiner lyser faktiskt med röd eller grön färg på golvet som du säger vilket faktiskt löser problemet. Att se hur lång tid det är kvar känns inte relevant för oss. Vi har ju haft diskmaskin med display länge men aldrig tittat på hur lång tid det är kvar, det ända displayen används till är för att se hur olika program påverkar tiden.

Nä Kyl och Frys tänker vi inte bygga in, tycker lösningen med dörrskena känns mindre bra. De vi sett i utställning har varit trögare och dessutom gnisslat en aning.
 
Jag har haft Ikea kök och deras inbyggda diskmaskin i 7 år den funkar fortfarande hur bra som helst.
 
snowjim skrev:
Jasså? Lossnade fronten från diskmaskinen? Det känns ju som en klar reklamation och IKEA brukar ha bra support.
Har den den röda lampan så är väl det good enough!

Svärföräldrarna hade en boschmaskin med IKEA front, tror inte de har en röd lampa, men ska ärligt säga att jag inte vet, brukar slippa disktjänst när jag är på besök;)

IKEAs garanti gäller som jag förstår ej fukt eller slitageskador (så kan man ju diskutera vad då garantin är värd, men många säger ju ändå att IKEA är bra map reklamationer så det får väl vara en annan tråd att diskutera... ). Eftersom detta uppkom och uppmärksammades så tidigt så var skadan vad jag förstår liten, svärfar hade köpt en extralucka (IKEAs luckor kostar väl inte en förmögenhet) och tänkte att han kunde byta senare men det har nog inte blivit av än...
 
Vi byggde med den gamla stommen, så kanske inte helt relevant. När vi byggde var tanken att behålla gamla maskinen med vanlig lucka, men i slutet av bygget gick den sönder. (Vi använde den på en tillfällig annan plats.) Hur som så köpte jag en Siemens och en IKEA-lucka. Fungerade perfekt.
 
Angående fronter som blir fula så lär det inte vara unikt för Ikea. En bekant har vitvaror från Miele, det ska väl höra till Rolls Royce-avdelningen enligt rykten, och hennes front buktar ut ordentligt från maskinen.
 
Du behöver ju inte ta IKEAs diskmaskin. "Alla" passar ju eftersom det är standardmått. Skulle själv aldrig böja annat än inbyggd av estetiska skäl. Men mina föräldradagar haft lite små problem med krackelerade lack på luckan då min bror inte monterat en gummilist korrekt. Ikea har tagit detsom reklamation. Hade jag bytt diskmaskin idag så hade jag tagit en med en separat bestickhylla överst i maskinen. Tar lite längre tid att plocka i men om man bara är lite strukturerad och lägger knivar för sig etc så går det väldigt snabbt att tömma den igen.
 
Väljer man annat märke än Ikeas så måste man ta reda på om det passar med deras Metod-kök. Ikea kör med 80 mm sockel istället för 160 mm, något som ställer till problem om diskmaskinen inte är förberedd för den högre fronten som kommer ta i när man öppnar maskinen.
Jag har själv detta problem med min Siemens där informationen om detta inte framgick när jag köpte den.

Se t.ex detta: https://www.byggahus.se/forum/kok/2...-metod-lucka-pa-helintegrerad-diskmaskin.html

Ikea löser detta med hjälp av glidskenor som tvingar upp fronten när maskinen öppnas. Dessa skenor gick att köpa fram till typ 2014, sen utgick de ur sortimentet. De som sitter i Välgjord-maskinerna är inbyggda i luckan och säljs såklart inte löst.
 
Har en Miele diskmaskin till ikea kök funkar hur bra som helst om man väljer rätt maskin.
 
Gissar att man löser det genom att isåfall såga ur en cm i toppen av sockeln vilket inte syns. Ikeas vitvaror är ju normalt Whirlpool eller Electrolux. Tror knappast att de specialbyggef för Ikea när maskinerna dessutom ska säljas billigare än motsvarande maskin i eget märke.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Ser inlägget nu och det blir väl att välja en Ikea diskmaskin.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Man väljer en maskin anpassad för ikea kök de flesta tillverkare har såna maskiner och man sågar inte ur nån sockel.
 
Tack för alla svar, har nu lagt till en SKINANDE i paketet med rätt lådkonfiguration. Tittade på övriga märken och priserna på diskmaskiner verkar generellt ha ökat en hel del de senaste åren. Ikeas kändes inte jätte billiga men så får man inte glömma att de har 5 års garanti och riktigt bra support.

Men det är bra att veta att det går sätta andra diskmaskiner där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.