A
När vi gör om vårat kök framöver funderar vi/jag på att bygga in en bänkdiskmaskin. Vi har plats för en fullt stor diskmaskin men det känns riktigt onödigt på 2 pers och en 45 cm diskmaskin blir inte så bra där den ska stå så...

Tror ni att det skulle gå att bygga in en sån i ett "lådskåp" och ha en stor låda kvar under bänkdiskmaskinen, sätta ihop dom 2 lådfronterna över den lådan till en hel lucka? Då skulle det bara se ut som ett vanligt lådskåp när allting är stängt.
 
Tycker att ni ska överväga det beslutet en gång till. Vi är också 2 pers och har en fullstor. Så skönt att kunna stoppa in kastruller/bunkar när det behövs, eller kunna stoppa in massa disk när man har gäster. Bänkdiskmaskiner är nödlösningar när man inte har plats för en fullstor. Finns fullstora som har disk i endast överkorgen eller snabbprogram, då kan man köra den även om den inte är helt fylld.
Utbudet är så mycket större bland fullstora.
 
Vi har byggt in en bänkdiskmaskin. En variant från electrolux som är gjord för inbyggnad (man sätter en vanlig kökslucka som front). Den har vi satt i ett halvhögt skåp, så nedifrån har vi två stora lådor, sen diskmaskinen och ovanför den en låg låda.

Det funkar rätt bra tycker vi, men om vi hade haft större kök hade vi nog haft en stor diskmaskin. Fördelarna med vår lösning är att det går väldigt smidigt att lasta i och ur maskinen eftersom den är i arbetshöjd. Nackdelarna är väl att man inte kan diska stora saker och att alla diskmaskins-tabletter är avsedda för stora maskiner. Annars tycker jag att den rymmer rätt mycket ändå. Fullt tillräckligt för en normalfamilj skulle jag tro.
 
A
Jag hade en 45 cm diskmaskin förut (i ett annat boende) Stora saker å kastruller etc gick inte att diska där. (Inte mina stora tallrikar heller iof).Det blev mest bestick, muggar å glas och det slutade alltid med att man diskar en del för hand ändå innan diskmaskinen är full. Även om utbudet är mkt större bland fullstora diskmaskiner så känns det också som att det kostar betydligt mkt mer ju fler finesser man ska ha och dom pengarna är det inte värt att lägga i detta lilla boende tycker vi.
 
A
ja skulle va helt perfekt men den kostar förmkt!
 
Jag har haft funderingar på att bygga in Electrolux inbyggnadsmaskin under diskbänken, men det är väl tveksamt om den får plats med tanke på avlopp och vattenledningar.

På Electrolux hemsida finns en pfd-fil med mått för inbyggnaden.
 
Anna_Robban skrev:
Vi har plats för en fullt stor diskmaskin men det känns riktigt onödigt på 2 pers
Varför känns det onödigt? En vanlig diskmaskin gör av med ett par liter mer vatten än en bänkvariant, och ca 0,5 kWh mer energi. Men den rymmer mycket mer och ni behöver bara diska när maskinen är full (eller porslinet är slut). Alla grytor, ugnsformar, stora fat och sånt som inte får plats i en bänkdiskmaskin får lätt rum i en vanlig maskin. Dessutom är det värt så mycket att slippa pussla in tallrikar och glas i en bänkdiskmaskin. Nej, en bänkdiskmaskin är inget annat än en nödlösning om man inte får plats med en vanlig.
 
A
Jag har aldrig varit med om att kunna diska grytor och kastruller, snarare att det fastnar ännu mer! Jag har dessutom en del i gjutjärn. Stora fat har jag nästan inga och dom få gånger jag använder det kan jag diska upp dom själv.;) Maskinen hinner inte bli full heller, (knappt att jag han fylla min 45 diskmaskin jag hade förut som jag skrev tidigare) Kan ju dubbla allt porslin hemma men det känns onödigt med 12 tallrikar, 24 glas och 36 kaffe muggar så... :) Där i mot tänkte jag att jag vinner en hel låda under! :)
 
Gjutjärn måste så klart diskas för hand, men är förhållandevis lättdiskat.
Om du inte kan diska grytor och kastruller har du haft en dålig diskmaskin, eller så har du missat att man ska röra om i kastrullerna för att undvika allt för mycket fastbränning. ;)
Visst, man vinner en låda under, men en bänkdiskmaskin är (enligt mig) alldeles för liten och trång. Vi har en bänkdiskmaskin för tillfället (hyresrätt tills huset är klart), och den måste köras varje dag.
Det jag var ute efter var att det kanske känns onödigt att köra en vanlig maskin halvfull, men energimässigt tjänar du på det om du bara har porslin som räcker 2-3 dagar, och det har man väl iaf? :)
Det är så klart bara min åsikt, men jag skulle aldrig ens överväga en bänkdiskmaskin om jag hade plats för en vanlig. Men alla har så klart olika smak, tycke och behov!

Men om ni har bestämt er för en bänkdiskmaskin är det en bra idé tycker jag. Det är inte snyggt att ha den på bänken. Var tänkte ni att gångjärnen skulle sitta? Sida eller underkant?
 
A
Har totalt glömt bort denna tråd! Har inte tänkt så mkt på gångjärnen, men det känns ju simplast att ha dom på sidan. Hade nog sett framför mig att jag drar ut fronten iof. Tål att tänkas på. HAr inte börjat med köket än så...
 
A
aron. skrev:
Jag har haft funderingar på att bygga in Electrolux inbyggnadsmaskin under diskbänken, men det är väl tveksamt om den får plats med tanke på avlopp och vattenledningar.

På Electrolux hemsida finns en pfd-fil med mått för inbyggnaden.
Jag hittar inte den pdf filen. HUr går det med ditt kök då?
 
Jag skulle absolut råda för en fullstor maskin eller en 45cm bred maskin med frontlucka men inte en bänkmaskin då dessa har väldigt skralt med utrymme även för tallrikar och dylikt.

Sen är de fullstora maskinerna mer energisnåla än mindre plus att de för mycket mindre oväsen när de används, så har ni plats köp en stor istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.