Vi letar febrilt efter en inbyggnads wc med höjd runt ca 100.
de enda som verkar ha den höjden är Grohes Rapid SL system.
Blir dock lite misstänksam eftersom det verkar vara svårt att hitta återförsäljare, dessutom är cisternen på 6-9 liter vilket låter väldigt mycket i svenksa miljö-öron.
I dokumentationen skriver de dock något om 1-knapp, 2-knapp och start/stopp-spolning. Är det så att det går att göra en liten spolning manuellt trots att "lilla" spolningen är på 6 liter?
Är det någon som har erfaranhet av Grohe i allmänhet och Rapid SL i synnerhet? Törs man handla?

Allmännt när det gäller inbyggnads-wc:
- Hur tusan fäster man gipsskivorna i fixturen, skall man skruva dem direkt i fixturen eller måste man regla på med virke?
- Är det en fördel om man, förutom inspektionsluckan vid tryckknappen (frontmonterad), kan öppna ovanifrån (hylla) för att komma åt och serva?
Hylla skall vi ha, frågan är om vi skall göra den öppningsbar.
 
Skickar en följdfråga på min egen fråga.
Upptäkte nämligen att IDO's fixtur har en höjd mellan 101-107 cm. Frågan är vad dessa fixturhöjder ger för sitthöjd? Kan inte utläsa detta av deras sprängskiss eller beskrivning, någon som vet?
De lägre höjderna vore helt okay i överkant men det förutsätter att man inte blir sittande på golvet sas...
 
Det är säkert inget fel på Grohes system, någon egen erfarenhet har jag dock inte.

Ifö har med sitt Premont-system också fixturer som bygger mindre än 100cm (som lägst 850mm därefter bygger du högre om du vill).

Titta lite på hur fixturen är konstruerad. Om konstruktionen kräver infästning nedåt tycker jag du ska välja bort den modellen. Ifö har ändrat sin konstruktion så att den redan från början är avsed för att endast fästas i vägg (men den står på golvet). Det är smart, för man riskerar inte att skada tätskiktet där det är som känsligast.

Övrigt:
Du skruvar dubbelgips eller tex OSB+gips direkt i fixturen, därefter kaklar du. Du kan också använda sk LUX-skivor och montera dessa direkt på fixturen - jag har provat båda varianterna och det funkar bra vilketsom.

Ja, det är bra att kunna öppna uppåt - fixturerna är (ska vara) gjorda så att du kan dra ut hela cisternen uppåt om något blir knas.

I denna tråd kan du se hur jag gjorde med IFÖ-toan. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410
det är dock gjort med den gamla typen av Premont-fixtur, men jag har ändå monterat utan att borra hål i golvet. Dom nya är mkt smartare gjorda.

 
Sitthöjd: Intervallet du sett är justeringen som kan göras med fötterna på fixturen. Jag vill minnas att det är från cirka 40cm och uppåt som det justeras.
 
Jo jag har spanat på Ifö's system, föredömligt bra monteringsanvisning i broschyren. De verkar dock vara ensamma om att ha löst det där med att slippa skruva i golvet, jo någon mer har ett tillbehör men det höjer den redan höga fixturen med ca 3 cm.

IFÖ's (och alla andras) låga (85cm) modeller går tyvärr bort pga att spolknappen då måste sitta på ovansidan. Hyllan vill jag ju använda till annat än gigantiska spolknappar.

Har läst tråden om ditt badrum jag vet inte hur många gånger, hittar alltid någon ny spännande lösning! Var intressant att se hur du hade limmat på Lux-skivorna på fixturen. Är den så stadig att den håller för trycket från wc-n utan att det rör sig? Plattis är lite orolig för att det inte blir helt stumt bakom wc'n och pratar om att man bör regla upp med virke i själva fixturen...?? Verkar ju lite kaka på kaka i mina öron.
 
Det går nog att undvika skruvar i golvet även med andra modeller, men då bör man kanske göra någon egen konstruktion för att stabilisera fixturen i botten.

Angående spolknappens placering - det finns ju egentligen inget som hindrar att du placerar spolknappen vid sidan av toaletten? Om nischen är bred och utseendet är ok så funkar ju det också. Dessutom ser jag inget hinder att ha spolknappen på framsidan även med de lägre fixturerna - med minst dubbelgips som inklädnad får IFÖs lilla spolknapp plats även framför cisternen (=> du kan placera knappen var du vill).

Konstruktionen med LUX-skivor är extremt stadig, och jag har ändå bara limmat i väggen. Det finns plåtvinklar man kan använda också. Sett till trycket från toan så tål LUX-skivan MYCKET mer än tex dubbelgips. Man behöver inte regla upp med virke. Vill ni veta mer om LUX skivor (det finns även andra fabrikat som funkar exakt likadant men är lite billigare) så kan ni ringa till KGC Verktyg.

 
Tack för ditt engagemang MathiasS!
Nu har vi bestämt oss. Det blir en IDO som går att reglera från 101-107 cm. När man läste det finstilta såg jag dessutom att golvskruvning inte är nödvändigt (de har nog lärt av IFÖ...) Känns också tryggare med svensk standard, då vet man att det går att få tag i reservdelar och liknande.
Vi kör osb+gips i hela huset, även badrummet så det enklaste vore att köra det även på fixturen. Nackdelen är väl att varje skiva måste skurvas för sig och med dubbla lager blir det ju då dubbelt så mycket skruvar annars är väl principen den samma som med LUX-skiva antar jag?
Har du använt färdiga skruvhål eller har du borrat egna? Vad använde du för lim?
 
Katti skrev:
Har du använt färdiga skruvhål eller har du borrat egna? Vad använde du för lim?
OSBn fäste jag med montageskruv i fixturen - jag förborrade egna hål (det finns inga i fixturen). Gipsen skruvade jag i OSBn på vanligt vis. Med denna konstruktion används inget lim även om man förstås skulle kunna limma ihop gips och osb (det bliv väldigt stadigt).

LUX-skivan limmades och skruvades med montageskruv i fixturen. Limmet är någon specialvariant från LUX som är svindyrt men otroligt effektivt. Det går som synes bra att limma lux direkt på kakelplattorna också. Det finns säkert annat lim som funkar lika bra, men jag vågade inte chansa.

 
Katti skrev:
Nu har vi bestämt oss. Det blir en IDO som går att reglera från 101-107 cm. När man läste det finstilta såg jag dessutom att golvskruvning inte är nödvändigt (de har nog lärt av IFÖ...

Hej Katti!

Har precis bestämt mig för en likadan toastol som Din.

Får man fråga vad Du har fått betala för den?

//Dontino
 
Hej, vet att ämnet nu förmodligen är uttömt, men måste tillägga att Grohe är ett mycket välkänt märke, har ett samarbete med några av världens främsta designers (Phillip Starck b la) och är i princip standard i övriga Europa. Grohe är i klass med Villeroy & Bosch, främst på de designade prylarna.

mvh

TyraMyra
 
Angående priser så får man en bra inblick i detta genom att titta på www.sigro.se, dom säljer faktiskt både Ifö, Ido och Grohe. Det brukar vara svårt att köpa saker billigare än där.

www.rinkabyror.se är också ett alternativ men dom har inte alla alternativen i detta fall.
 
MathiasS skrev:
Angående priser så får man en bra inblick i detta genom att titta på www.sigro.se, dom säljer faktiskt både Ifö, Ido och Grohe. Det brukar vara svårt att köpa saker billigare än där.

www.rinkabyror.se är också ett alternativ men dom har inte alla alternativen i detta fall.

Finns på K-rauta för 3990 inkl. stor/liten knapp vilket är lite billigare än Sigro
så frågan är ställd om det finns billigare ändå.....

//Dontino
 
TyraMyra skrev:
Hej, vet att ämnet nu förmodligen är uttömt, men måste tillägga att Grohe är ett mycket välkänt märke, har ett samarbete med några av världens främsta designers (Phillip Starck b la) och är i princip standard i övriga Europa. Grohe är i klass med Villeroy & Bosch, främst på de designade prylarna.

mvh
TyraMyra
Joo, men det hjälper ju inte om det är svårt att hitta återförsäljare (på wc'fixturerna) och att t.ex. dim. på avloppsrör följer tysk och inte svensk standard. Vår röris berättade om en kund som fått betala åtskilliga timmars jobb bara för att den exklusiva wc'n hon köpt var ovanlig och det tog så lång tid att få fram reservdelar när den visade sig läcka som ett såll... Är dock rätt sugen på deras duschblandare.

Ang pris vet jag inte riktigt hur ni har kollat, har ni räknat in själva wc-stolen också? När jag nu kollade Sigro så får man betala 2476 för en hög fixtur, lägg till 315:- så har man en liten spolknapp i "krom". Antar att det är inkl. moms?? Har inte läst det finstilta än...
Vad gäller själva wc'n så verkar IDO ha två att välja bland men man kan väl lika gärna ta t.ex. IFÖ's Cera bara bult-måtten stämmer, eller?

IDO's wc Mosaik verkar finnas med en speciell "Siflon"beläggning, någon som vet om den är bra?
Någon som kan lämna synpunkter på olika modeller av vägghängd wc för inbyggnad?
 
Priserna är med moms. Frakt tillkommer oftast (några hundralappar). Räkna bort 7% med ett "medlemskort".

Se till att, om möjligt, köpa kopplingar etc också, det är då nätbutikerna blir billiga. Byggvaruhusen är ibland duktiga på att kampanja ut enstaka produkter till superpriser, men när du köper allt du behöver för att kunna installera så blir det plötsligt rätt dyrt.

Katti, om du vill ha en IFÖ-skål verkar det väl bättre att köpa en IFÖ-fixtur också?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.