Hej
Jag planerar att byta ut våra altandörrar från 70-talet mot nya dörrar. Det är enkeldörrar och jag är inne på sk fönsterdörrar.
Jag antar att i princip oavsett vilken dörr jag väljer så blir inbrottsskyddet bättre än de befintliga dörrarna, men jag undrar ändå om det är något speciellt jag bör titta efter? Är dörrarna från de olika stora leverantörerna likvärdiga på denna punkt, eller är det något märke jag bör undvika/välja?
 
Altandörr är altandörr och ur inbrottssynpunkt en sämre dörr. En fönsterdörr är en betydligt kraftigare konstruktion, mycket bättre ur inbrottssynpunkt men har fortfarande valfritt stort glaspaket, som i möjligaste mån anpassas i storlek till intilliggande fönster etc.
 
Låscylinder på insidan istf vred.
 
Låscylinder istället för vred som redan nämnts. Kolvarna/tapparna (som låser dörren i karmen) bör vara kraftiga, gå långt in i karmen.

En bland de vanligaste vägarna in för tjyven är just altandörren. De gamla dörrarna med små nätta låskolvar bryter man upp med en lite kraftigare skruvmejsel på nolltid.
 
Låsbarheten av en sk. fönsterdörr är lika som på altandörr det sitter i handtaget, cylinder eller code. Däremot finns det hos vissa tillverkare ytterdörrar som har stora glaspaket som kan liknas vid fönsterdörr då brukar de kallas säkerhetsdörrar
 
Sp o traryd har så kallade svampkolvar vilka greppar om karmen när den är låst.
Jag har bytt ut sådana efter inbrott och Polisen sa att de fick jobba ordentligt för att komma in, hela karm och dörr var helt söndertrasat efter inbrottet.
 
Cesar33: det är en fönsterdörr jag är inne på.
 
Hakkolvar, stift i gångjärnssidan som går in i karmen, laminerat glas och plåt i bröstpanelen, (om du ska ha sån? ) cylinder inv och utv.
/ Marcus
 
kacke_ skrev:
Hakkolvar, stift i gångjärnssidan som går in i karmen, laminerat glas och plåt i bröstpanelen, (om du ska ha sån? ) cylinder inv och utv.
/ Marcus
Är det säkrare med cylinder utvändigt än att inte inte ha det?:confused:
 
Hmm. Nä, det har ju ingen betydelse utv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.