Kanske inte alltid så populärt att prata om svagheter i våra hus men det torde vara väl känt i brottskretsar att de moderna isolerglaskassetterna är en smidig väg in för tjuvarna.

Lite utvändiga glasningslister som endast stiftats fast och kan bändas loss med ett stämjärn. Bänd sedan loss alulisten i nederkant och in med stämjärnet i nederkant och bänd ut hela glaspaketet. Hur smidigt som helst. Inget krossat glas, inga utlösta larmdetektorer i bågen om det finns sådana.

Det sägs att man kan förbättra säkerheten. Kanske har den förbättrats nu på nya fönster eftersom detta inbrottssätt ät mycket utbrett idag?

Vad ska man göra åt dessa fönster för göra det svårare för tjuven?
Att ta ur fönstren och fästa kassetten med silicon har jag hört talas om men det är ju ett stort jobb och risken finns ju att man förstör glasen.

Finns det några smarta lösningar?
 
Redigerat:
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
På lite bättre och dyrare fönster så är det bättre säkerhet. Där är glaskassetterna limmade och det tar betydligt längre tid att plocka ut kassetterna.
 
Har funderat på det där också, märkligt att svenska tillverkare envisas med att glasa ifrån utsidan.

Jag tror att MTK föreskriver att kassetterna skall limmas. Själv använde jag Alista glaslister/bottenlister i aluminium när jag renoverade mina fönster, tyvärr så har de utgått i GSABes sortiment. Man snäpper fast listerna i clips som man skruvar fast. Några av skruven jag körde med var rostfria envägsskruv. Danska Dafa har något liknande system som hetter Alu Com men det verkar som om de rekommenderar att man skjuter fast clipsen. Jag har varit i kontakt med Dafa efter som de enligt deras hemsida kunde erbjuda lister i olika färger. De hänvisad mig till deras svenska samarbetspartner Leif Arivdsson som inte alls var samarbetsvillig.

läs gärna mer i min fönsterrenoveringstråd ifrån förra året: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/147317-bilder-ifran-foensterrenovering.html
 
Har precis bytt en isolerruta på jobbet. Rutan satt i en altandörr ifrån 2007 och var underförseglad enligt MTKs föreskrift www.[B]mtk[/B].se/mtk/uploaded_files/materiallista_2011-2.pdf. Hade rutan inte varit sprucken på insidan så hade jag försökt ta ut den hel med sugpropparna utan att skära igenom EPDM kronlisten & silikonet på insidan. Det är inte mycket silikon som håller isolerrutan på plats när man skär från utsidan med en brytkniv ända in i botten.

Personligen så tycker jag att hela MTK/Silikonförseglingen är rätt undermålig. Opponera att man har en bostadsvisning eller en butik med Silikonförseglade isolerrutor. Vem fan är uppmärksam på alla som är inne och om någon har med sig en brytkniv och skär i EPDM listen från insidan? Det är ju knappast så att det syns när kniven gått igenom. Sen är det bara att komma tillbaks på natten, ta bort glasningslisterna på utsidan och skära en gång till med brytkniven, lyrfta ut hela paketet med ett par sugproppar....

Dessutom är falsen som EPDM kronlisten och fönstret vilar emot är ju bara någon cm tjock. Tar man bort glasningslisterna så går det rätt fort att såga igenom falsen med en batteridriven multimaster.

Som du nämnde i larmtråden du skapade, skruva glaslisterna med rostfria envägsskruv!
 
B Bele skrev:
Kanske inte alltid så populärt att prata om svagheter i våra hus men det torde vara väl känt i brottskretsar att de moderna isolerglaskassetterna är en smidig väg in för tjuvarna.

Lite utvändiga glasningslister som endast stiftats fast och kan bändas loss med ett stämjärn. Bänd sedan loss alulisten i nederkant och in med stämjärnet i nederkant och bänd ut hela glaspaketet. Hur smidigt som helst. Inget krossat glas, inga utlösta larmdetektorer i bågen om det finns sådana.

Det sägs att man kan förbättra säkerheten. Kanske har den förbättrats nu på nya fönster eftersom detta inbrottssätt ät mycket utbrett idag?

Vad ska man göra åt dessa fönster för göra det svårare för tjuven?
Att ta ur fönstren och fästa kassetten med silicon har jag hört talas om men det är ju ett stort jobb och risken finns ju att man förstör glasen.

Finns det några smarta lösningar?
Finns det fortfarande inget smart sätt att förhindra att hela glaskassetten lyfts ut vid inbrott? Speciellt något på befintliga fönster och dörrar?

Mvh/romerome
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.