Hypotetisk fråga - anta att jag har en carport med tak och 2 sidor. Nu bygger jag en "låda" inne i carporten med fyra väggar och på ett bjälklag som golv. Avsikten är att använda detta som förråd.

Väggarna på "lådan" är alltså inom carportens yta om ni förstår vad jag menar. Min undran är om detta kräver bygglov eller inte (Helsingborgs kommun). Hade jag byggt till 2 väggar på carportens befintliga konstruktion för att göra om det till ex garage så gissar jag att bygglov hade behövts.
 
Generellt så gäller att ändringar av fasaden är bygglovspliktiga.
 
Okej, men jag kommer alltså inte att röra den befintliga fasaden (som jag definierar som existerande söder och öster vägg på carporten).
 
Känns som lite hårklyverier, men du skapar en fasad, du ändra användningsområde. Jag tror att det är bygglovspliktigt.
 
Jag skapar en ny fasad, väster och norr (inne i carporten), men användningsområde är oförändrat. Har tidigare haft min MC där och så kommer det att förbli, fast nu mer skyddad för både väder och klåfingrar. Dessutom för jag lite mer förrådsyta för vinterdäck mm.
 
Carporten ser annorlunda ut efter ombyggnaden = Du ändrar fasaden. För tusan, ändrad färg på fasaden är ju (ibland?) Bygglovspliktigt.

Du inser nog själv att du tänjer på formuleringarna till bristningsgränsen.
 
Tänjer och tänjer, det hade ju varit bra att veta vad som menas med "fasad" om det nu är ett så centralt begrepp. Finns det någon sådan definition?
 
peternicklas
Det kräver bygglov. Dessutom gör du om varporten till ett förråd = ändrad användning eller utökning.
 
Håller med om att det högst troligt är bygglovspliktigt.

Antagligen är kan du bygga förrådet utan att någon bråkar tills den dag..

.. du ska sälja, eller
.. din granne vill att du fäller trädet som skuggar deras tomt, eller något annat i den stilen

Fixa papper, det är faktiskt värt pengarna.
 
anders.ostling skrev:
Tänjer och tänjer, det hade ju varit bra att veta vad som menas med "fasad" om det nu är ett så centralt begrepp. Finns det någon sådan definition?
Du kan ju ta den här till exempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasad
 
Varför skulle en låda som står i en carport kräva bygglov?
Kräver vinterdäcktraven bygglov? En papplåda? En pall med kragar 2 m högt? En vedtrave?
 
När blir en påse en säck?
 
peternicklas
Fotografen skrev:
Varför skulle en låda som står i en carport kräva bygglov?
Kräver vinterdäcktraven bygglov? En papplåda? En pall med kragar 2 m högt? En vedtrave?
Nu har ju denna "låda" både bjälklag och väggar. Kanske skulle kunna kalla det för staket om det är max 1.10 högt och utan tak och bara består av brädor.
 
Vem har synpunkter på en fasad insida carport? Vad blir påföljden jag travar/hänger upp prylar och döljer fasaden helt? Hänger upp en presenning?
 
Kjell_G skrev:
Vem har synpunkter på en fasad insida carport?
Nitiska kommuntjänstemän, grannar eller ärkerivalen? Om man accepterar riskerna med svartbyggen så kan man svartbygga hej vilt. Vill man följa reglerna så söker man bygglov.
Kjell_G skrev:
Vad blir påföljden jag travar/hänger upp prylar och döljer fasaden helt? Hänger upp en presenning?
Det blir ingen påföljd. Det är fritt fram. Det är även fritt fram att parkera en förråds-stor bil i carporten, eller att plantera en thujahäck där förrådets väggar tänktes byggas. Däremot krävs förmodligen bygglov om man parkerar en förråds-stor husvagn i carporten.

http://www.villaagarna.se/Radgivnin...gglov-for-att-stalla-upp-husvagnen-pa-tomten/

Anekdot: http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-ar-i-slott-bakom-hobalar--till-ingen-nytta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.